DOI QR코드

DOI QR Code

네트워크 테크놀로지 기반의 미적 실천: 전자교란극단의 디지털 행동주의를 중심으로

Network Technology-based Aesthetic Practices: Focused on the Digital Activism of Electronic Disturbance Theater

  • 임산 (동덕여자대학교)
  • 투고 : 2023.01.30
  • 심사 : 2023.03.09
  • 발행 : 2023.03.31

초록

데이터를 검색하고 저장하고 교환하기 위한 물적 토대의 인터페이스로 사용되는 네트워크 테크놀로지는 21세기 데이터자본주의 시대를 이끌고 있다. 일상의 거의 모든 커뮤니케이션을 지배하고 있는 네트워크 테크놀로지의 역량은 물리적 세계에서의 사회적 이해와 경험들을 사이버스페이스에서도 가시화하고 있다. 사이버스페이스에서의 인간 신체와 사물의 움직임은 사회적 맥락에 놓인다. 본고는 바로 이 현상에 주목하면서, 현실의 제 문제를 사이버스페이스를 통해 제기하는 행동주의 사례들을 살펴보았다. 특히 민주주의를 위한 비판적 예술과 사유를 정보의 영역과 결합하며 미적 상상력을 발휘해 온 전자교란극단의 디지털 행동주의를 연구의 대상으로 삼는다. 본론의 첫 번째 장에서는 사이버스페이스에서 벌어진 사회운동으로서의 행동주의의 의미를 개괄한다. 두 번째 장에서는 전자교란극단의 초기 퍼포먼스 행동주의를 대표하는 <플러드넷>의 대안성을 되돌아본다. 그리고 마지막 장에서는 <초국경 이민자 툴> 프로젝트의 시학적 의의를 분석한다. 이 과정을 통해 본고는 전자교란극단의 행동주의 퍼포먼스가 대안에 대한 상상력을 장려하는 비판미학으로서, 그리고 네트워크 테크놀로지의 매체성을 적극 활용하며 퍼포먼스 아트와 정치를 통합한 아방가르드 예술로서 동시대적 가치를 지닌다는 점을 논증한다.

Network technology used as a physical interface to retrieve, store, and exchange data is leading the era of data capitalism in the 21st century. The capacity of network technology dominates almost all communication in everyday life, and makes social understanding and experiences in the physical world visible in cyberspace. The movements of human bodies and objects in cyberspace are placed in a social context. This paper paid attention to these phenomena and examined the cases of activism that raised real problems through cyberspace. In particular, the focus of the study is the digital activism of the Electronic Disturbance Theater, which combines critical art and thinking for democracy with the realm of information and demonstrates aesthetic imagination. The first chapter of the main body briefly outlines the meaning activism as a social movement in cyberspace. The second chapter looks back on the alternatives of <FloodNet>, which represents the early activism performance of EDT. And then in the last chapter, the poetic significance of the <Transborder Immigrant Tool> is analyzed. Through this process, this paper demonstrates that the activism performance of the EDT is a critical aesthetics that encourages imagination for alternatives. It also argues that Electronic Disturbance Theater has contemporary value as an avant-garde art that actively utilizes the medium of network technology and integrates performance art and politics.

키워드

과제정보

이 논문은 2021년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 인문사회분야 중견연구자지원사업의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2021S1A5A2A01064975).

참고문헌

  1. Mary Joyce (ed.), Digital Activism Decoded: The New Mechanics of Change, New York: IDEBATE Press, 2010.
  2. Melissa Schwartzberg, "Epistemic Democracy and Its Challenges," Annual Review of Political Science 18 (May 2015), p.188.
  3. Christian List and Robert E. Goodin, "Epistemic Democracy: Generalizing the Condorcet Jury Theorem," J ournal of Political Philosophy, Vol.9, No.3, 2001, pp.280-81. https://doi.org/10.1111/1467-9760.00128
  4. Ricardo Dominguez, "On-Line Simulation / Real-Life Politics: A Discussion with Ricardo Dominguez on Staging Virtual Theatre," Interview by Coco Fusco, TDR: The Drama Review, Vol.47, No.2 (Summer 2003), p.151.
  5. Ricardo Dominguez, "On the Currency of Somatic Architectures of Exchange: An Interview with New Media Artist Ricardo Dominguez," Interview by Alessandra Renzi, Scapegoat 4 (Winter/Spring 2013), p.327.
  6. Critical Art Ensemble, Electronic Civil Disobedience and Other Unpopular Ideas, New York: Autonomedia, 1996.
  7. Richardo Dominguez, "Digital Zapatismo," 1998. (Accessed 13 January 2023)
  8. Zach Blas, "On Electronic Civil Disobedience: Interview with Ricardo Dominguez," 2012. (Accessed 13 January 2023>
  9. Aria Dean, "Tactical Poetics: FloodNet's Virtual Sit-ins," Rhizome (December 01, 2016). (Accessed 15 January 2023>
  10. Micha Cardenas, "No Borders Struggles the Electronic Disturbance Theater 2.0.," Digimag 62 (March 2011). (Accessed 13 December 2022>
  11. Shan Lim, "Signifying Practices of Technoculture in the age of Data Capitalism: Cultural and Political Alternative after the Financial Crisis of 2008," The Journal of Convergence on Culture Technology (JCCT), Vol.8, No.3, 2022, p.148. http://dx.doi.org/10.17703/JCCT.2022.8.3.143