DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Second Frame in Film <The Power of The Dog> -Focusing on Iconology by Panofsky

영화 <파워 오브 도그>의 이차 프레임 연구 - 파노프스키 도상해석학을 중심으로

  • Received : 2022.11.11
  • Accepted : 2023.02.13
  • Published : 2023.02.28

Abstract

As one of the image symbols, the second frame has rich symbolic metaphor. In previous studies, second frames are mostly presented in physical forms such as doors, windows, but in <The Power of the Dog>, there are various forms of second frames, providing more types for the study of second frames. Panofsky's Iconology has put forward a rigorous research method on how to interpret the meaning of image symbols in the picture. This study aims to use Panofsky's Iconology to analyze the second frame in <the Power of the dog>. The purpose is to expand the methodology of film image research and break through the problem that the Iconology analysis of film image stays in narrative analysis (iconographical analysis). It can be seen from the results of this study that the second frame has different visual presentation according to the requirements of narrative. In the narrative of the film, it symbolizes the depressed tone of the film and the stressful relationship between different characters. What director Campion wants to show through the second frame is that in the film industry where the problem of women is getting better, the motif of feminist film creation has changed from the expression of female appeals in binary opposition to the expression of the appeals of diverse groups in "decentralization."

이미지 기호는 영화의 시각언어에서 가장 직관적인 요소로서 관객들이 서사를 이해하고 감독의 의식을 연구하는 시작점이다. 이차 프레임은 하나의 이미지 기호로서 풍분한 상징적 은유를 갖고 있다. 과거의 연구에서 이차 프레임은 주로 문과 창문, 거울 등 물리적 형태로 나타났지만, <파워 오브 도그>에서는 다양한 형식의 이차 프레임을 보여주어 이차 프레임의 연구에게 더욱 많은 유형을 제공하였다. 서사 과정에서의 이차 프레임의 상징적 의미를 해석하여 영화가 전달하는 사회문화적 문제를 해석하기 위해 체계적이고 논리적으로 영화의 이미지 기호를 분석하는 것은 매우 중요한 것이다. 파노프스키의 도상해석학적 방법론은 하나의 미술사 연구 방법론이고, 이미지 기호를 연구하는 데 치밀한 삼단식 분석법을 제공하였다. 본 연구의 목적은 파노프스키의 도상해석학적 방법론을 통해 영화 <파워 오브 도그>에서 나타난 이차 프레임을 분석하여 영화 이미지 연구의 방법론을 확장하고, 과거 도상해석학을 통해 영화의 이미지를 분석할 때 항상 서사분석(도상학적 분석)에 머물러 있는 문제를 돌파하기 위한 것이다. 도상해석학적 연구방법은 시각형식에서 시작해 서사적 상징을 해석한 후 상징적 의미가 반영한 사회문화적 문제를 연구하는 것이다. 본 연구의 결과를 통해 알 수 있듯이, 이차 프레임은 서사의 요구에 따라서 다양한 시각적 표현을 갖고 있다. 그리고 <파워 오브 도그>의 서사에서 전반적으로 억압적인 영화 분위기와 캐릭터 사이의 갈등관계를 상징하였다. 또한, 캠피온 감독이 이차 프레임을 통해 표현하고자 하는 것은 여성문제가 호전된 영화계와 페미니즘 영화 창작의 주제가 이원대립적으로 여성을 표현하는 것에서 "탈주체화"적으로 다원적인 집단을 표현하는 것으로 변화되었다는 것이다.

Keywords

References

  1. 김윤경, "애니메이션에 나타난 도상 기호에 관한 연구," 예술과 미디어, 제9권, 제1호, p. 97, 2010.
  2. R. Arnheim, "The Power Of The Center-A Study of Composition in The Visual Arts," University of California, pp. 52, 1982.
  3. J. Aumont, 심은진, 박지희 역, "멈추지 않는 눈," 아카넷, pp.150-151, 2019.
  4. 김호영, "시각매체에세의 이차 프레임 다양한 의미작용 연구," 한국프랑스학논집, 제57집, pp. 243-262. 2007.
  5. 안병택, "영화 <기생충>의 이차 프레임 연구," 영상기술연구, 제37호, pp. 232-246, 2021.
  6. 서경숙, "영화, <파워오브도그>(The Power of the Dog, 2021)에 나타난 인물 간 심리 역학관계 연구," 인문학연구, 제127호, 84-108쪽, 2022년
  7. 김윤경, "애니메이션에 나타난 도상 기호에 관한 연구," 예술과 미디어, 제9권, 제1호, pp. 94-104, 2010년
  8. E. Panofsky, "Studies in Iconology :Humanistic Themes in the Art of the Renaissance," Westview Press, pp. 3, 1939.
  9. E. Panofsky, "Studies in Iconology :Humanistic Themes in the Art of the Renaissance," Westview Press, p. 6, 1939.
  10. E. Panofsky, "Studies in Iconology :Humanistic Themes in the Art of the Renaissance," Westview Press, p. 7, 1939.
  11. 첸화이은(陳懷恩),"도상해석학: 시각예술의 의미와 해," 스허베이미술출판사, pp. 229, 2011.
  12. 김윤경, "애니메이션에 나타난 도상 기호에 관한 연구," 예술과 미디어, 제9권, 제1호, pp. 96, 2010.
  13. 첸화이은(陳懷恩),"도상해석학: 시각예술의 의미와 해석," 스허베이미술출판사, pp.204, 2011.
  14. 김소연, "퍼즐 맞추기-김기덕 영화의 도상(해석)학적 이해를 위한 분석," 대중서사연구, 제24호, pp.370, 2010.
  15. G. Currie, 김숙 역, "이미지와 마음: 영화, 철학 그리고 인지과학," 한울 아카데미, pp. 46, 2007.
  16. 김소연, "퍼즐 맞추기-김기덕 영화의 도상(해석)학적 이해를 위한 분석," 대중서사연구, 제24호, 370쪽, 2010년
  17. 김소연, "퍼즐 맞추기-김기덕 영화의 도상(해석)학적 이해를 위한 분석," 대중서사연구, 제24호, 365-390쪽, 2010년 https://doi.org/10.18856/JPN.2010..24.013
  18. 김소연, "퍼즐 맞추기-김기덕 영화의 도상(해석)학적 이해를 위한 분석," 대중서사연구, 제24호, 387쪽, 2010년
  19. R. Arnheim, "The Power Of The Center-A Study of Composition in The Visual Arts," University of California, pp. 52, 1982.
  20. J. Aumont, 심은진, 박지희 역, 멈추지 않는 눈, 아카넷, pp. 150-151, 2019.
  21. 안병택, "영화 <기생충>의 이차 프레임 연구," 영상기술연구, 제37호, 236쪽, 2021년
  22. J. Aumont, 심은진, 박지희 역, "멈추지 않는 눈," 아카넷, pp .179, 2019.
  23. G. Deleuze, "Cinma1 L'image-Movement,Les Editions de Minuit," pp. 21, 1983.
  24. R. Arnheim, "The Power Of The Center-A Study of Composition in The Visual Arts," University of California, pp. 52, 1982.
  25. G. Deleuze, "Cinma1 L'image-Movement," Les Editions de Minuit, pp. 22, 1983.
  26. Inside Jane Campion's Cinema of Tenderness and Brutality, (2021), https://www.nytimes.com/2021/11/16/magazine/jane-campion-power-of-the-dog.html. (accessed. Nov. 3, 2022)
  27. Inside Jane Campion's Cinema of Tenderness and Brutality, (2021), https://www.nytimes.com/2021/11/16/magazine/jane-campion-power-of-the-dog.html. (accessed. Nov. 3, 2022)
  28. M. Foucalt, "Discipline and Punish-The Birth of The Prison," Vintage Books, pp. 193, 2012.
  29. G. Deleuze, "Cinma1 L'image-Movement," Les Editions de Minuit, pp. 22, 1983.
  30. E. sedgwick, "Between Men English Literature and Male Homosexual Desire," Columbia University, pp.26, 1985.
  31. 류허하이, "기호학적 시각에서의 "이미지 언어" 연구", 남경사범대학교 박사 학위 논문, 2017. 5
  32. 곽우형, "다이진화 페미니즘 영화비평의 반응시 연구", 쓰촨외국어대학교 석사 학위 논문, 2022, 5
  33. L. Mulvey, "Visual Pleasure and Narrative Cinema," Screen, Vol. 16, No. 3, pp. 12, 1975.
  34. Jane Campion Finally Made a New Movie. She Gave It "Everything"(2021). https://www.vanityfair.com/hollywood/2021 (accessed. Nov. 3, 2022)