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모바일 앱 콘텐츠 특성이 지속사용의도에 미치는 영향에 관한 연구: 카카오톡의 사용을 중심으로

The Effect of Mobile App Contents Characteristics on the Continuous Use Intention: Focused on Using KakaoTalk

  • 윤소빈 (숭실대학교 대학원 IT정책경영학과) ;
  • 김병준 (우리금융그룹 우리FIS) ;
  • 이채현 (앨리스 컨설팅)
  • 투고 : 2022.12.28
  • 심사 : 2023.01.26
  • 발행 : 2023.01.31

초록

본 연구는 서울, 수도권 지역을 중심으로 카카오톡 앱 사용자를 대상으로 하였으며, 카카오톡의 콘텐츠를 통해서 지속적으로 앱을 사용하는 의도에 대한 유의미한 영향을 미치는 요인들을 검증하는 연구이다. 여러 콘텐츠 특성 중에서 다섯가지 변수를 통해서 지속사용의도에 가장 크게 영향을 미치는 변수부터 영향을 미치지 않은 변수를 검증하고자 하였다. 다섯 개의 가설을 검증한 결과 편리성, 유희성, 정보성, 지각된 유용성은 지속사용의도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 친밀성은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이로써 다수가 앱 콘텐츠를 사용한다는 것은 친밀감이 있어서 사용한다기 보다, 앱을 사용하는 것은 유용하고 정보성이 있기 때문이라고 사용하는 것이라 판단할 수 있다. 이와 같이 본 연구의 목적은 향후 모바일 앱 산업 전반 및 현업에서 모바일 앱 개발 시 콘텐츠의 기술 설계 측면에서 뿐만 아니라 서비스 기획단계에서 고려되어야 할 우선순위 도출에서 지속사용의도와 밀접한 영향관계 요소에 실증적 도움을 제공하고자 하는데 그 의의가 있다.

This study targeted KakaoTalk app users, mainly in Seoul and the metropolitan area, and verified the factors that had a significant impact on the intention to continuously use the app through KakaoTalk contents. Among various content characteristics, five variables were used to verify the variables that had the greatest influence on the intention to continue using, and the ones that did not. As a result of testing the five hypotheses, it was found that convenience, enjoyment, informativeness, and perceived usefulness had a significant positive(+) effect on the intention to continue using, but intimacy did not. From this, it can be determined that the majority of users use the app content because it is useful and informative, rather than because they have a sense of familiarity. In this way, the purpose of this study is to provide empirical help to factors closely related to the intention of continuous use in deriving priorities to be considered in the service planning stage as well as in terms of technical design of contents when developing mobile apps in the mobile app industry as a whole and in the field in the future. I want to provide it, but there is a meaning.

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