DOI QR코드

DOI QR Code

Development of virtual reality contents for vocational education Research on Semiconductor production line Clean Room Tour

직업교육을 위한 가상현실 콘텐츠 구현 반도체 생산라인 클린룸 투어 VR 중심으로

  • Lee, Sun-Min (Dept. of Software contents, MYONGJI COLLEGE)
  • 이선민 (명지 전문대학교 소프트웨어 콘텐츠학과)
  • Received : 2022.11.30
  • Accepted : 2023.01.09
  • Published : 2023.01.31

Abstract

The purpose of the study was to provide an educational environment for designing and producing virtual reality practice contents that can be used in semiconductor production lines and clean rooms. Through this process, the user can acquire practical knowledge through experiences close to reality, such as experiencing the main semiconductor solar cell manufacturing facilities as well as procedural knowledge before and after entering the clean room.. In particular, it provides users with an immersion experience close to reality by creating an environment for experiential content necessary for semiconductor and solar cell manufacturing processes and clean room entrance procedure experiential content, which is expected to improve education immersion, realism, cost, efficiency, and education satisfaction. Depending on the characteristics of Dangerous, Impossible, Counter-productive etc, immersive content makes learners immersed in the learning content, induces proactive/active learning, and embodies the learning content, resulting in positive results in the field of improving educational effectiveness.

본 연구의 목적은 반도체 생산라인-클린룸에 활용할 수 있는 가상현실 실습 콘텐츠 제작 설계, 제작과정에 관한상 교육환경을 제공을 목표로 진행하였다. 사용자는 본 과정을 통하여 클린룸 입장 전후의 절차적 지식과 함께, 반도체 솔라셀 주요 제조설비를 직접 체험하는 등 실제에 가까운 체험을 통한 실제적 지식을 습득할 수 있다. 특히 반도체 및 솔라셀 제조공정에 필요한 체험 콘텐츠와 클린룸 입실 절차 체험 콘텐츠 환경 조성하여 사용자에게 실제에 가까운 몰입 경험을 제공하며, 이는 교육의 몰입감, 실재감, 교육의 비용, 효율성 및 교육 만족도 향상을 기대 하였다. 이러한 실감 콘텐츠의 몰입감, 상호작용, 지능화 등 그 특징에 따라 고위험(Dangerous), 체험불가(Impossible), 고대가성(Counter-productive), 고비용(Expensive) 분야에 활발히 적용될 것으로 예상되며, 실감 콘텐츠 학습자가 학습내용에 몰입하게 하고, 주도적/능동적 학습을 유도함은 물론 학습내용을 체화시켜 교육효과 증진 부문에 긍정적인 성과를 기대 하게되었다.

Keywords

Acknowledgement

한국 기술 교육 대학교 온라인 평생교육 진흥원의 연구비 지원으로 제작되었음.

References

  1. Man sik Kim, Jungho Kang, Mon-seong June "Market and Technical Trends of VR Technologies" Korea Contents Association Vol. 14, No 4. pp. 14-16, 2016
  2. Eun-Young Jung, Evaluation of Practical Exercises Using an Intravenous Simulator Incorporating Virtual Reality and Haptic Technologies, The Graduate School, Ajou University, (2011), 1-10 https://doi.org/10.1016/j.nedt.2011.05.012
  3. S. W. Lee, "Present and future of virtual reality technology based on embedded cognition", The Studies in Korean Literature. Vol. 54, pp. 39-63. 2017. https://doi.org/10.12925/jkocs.2018.35.3.886