DOI QR코드

DOI QR Code

컴퓨터과학 분야에서의 비대면 공학설계입문 강의 사례 연구

A Case Study of an Online Course on Introductory Engineering Design in Computer Science

  • 나재호 (상명대학교 컴퓨터과학과)
  • Nah, Jae-Ho (Department of Computer Science, Sangmyung University)
  • 투고 : 2022.11.23
  • 심사 : 2023.01.21
  • 발행 : 2023.01.31

초록

With the introduction of the accreditation of engineering programs in Korea, universities affiliated with the programs have opened introductory engineering design courses for first- or second-year students. Since these courses mainly aim at cultivating problem-solving skills through team projects, this type of classes has opened as face-to-face classes. However, from the beginning of 2020, online teaching was recommended or forced on universities due to the COVID-19 pandemic. Thus, effective design of online courses on introductory engineering design was inevitable during the period. In this paper, we introduce a case study of the course in the Department of Computer Science at S University in Fall 2021. Through concrete suggestions on project areas, selection of team members considering grade levels and interest, several systems for prevention of free riding, and carefully designed open-book exams, the course resulted in both high achievements and high satisfaction.

키워드

과제정보

본 연구는 2022학년도 상명대학교 교내연구비를 지원받아 수행하였음.

참고문헌

  1. 강소연(2021). 2020년 1학기 공과대학 교수와 학생의 온라인 수업에 관한 인식 연구. 공학교육연구, 24(2), 20-28. https://doi.org/10.18108/JEER.2021.24.2.20
  2. 권성규(2019). 개념설계에 치중하는 기초설계 과목 개발. 공학교육연구, 22(2), 16-27. https://doi.org/10.18108/JEER.2019.22.2.16
  3. 김대수(2016). 창의공학설계. 생능출판사.
  4. 김상진(2015). 컴퓨터공학 분야 설계교육 방법론. 공학교육연구, 18(4), 67-75.
  5. 김은경(2020). 비대면 수업에서 공학 팀 프로젝트 수행 사례. 실천공학교육논문지, 12(2), 255-2643. https://doi.org/10.14702/jpee.2020.255
  6. 김은경(2020). 창의적 공학설계 - 3판. 한빛아카데미.
  7. 김태윤(2021). 갤플립 대기만 4주라니...위기의 삼성폰, 8가지 이유[현장에서]. 중앙일보.
  8. 박종혁(2013). 팀 프로젝트 무임승차 방지 방안에 관한 연구. 한국컴퓨터정보학회논문지, 18(2), 141-147. https://doi.org/10.9708/JKSCI.2013.18.2.141
  9. 박중열(2020). 코로나19로 촉진된 대학의 온라인 교육에 대한 고찰. 기계저널, 60(7), 32-36.
  10. 신연순 외(2016). 레고 마인드스톰 NXT를 활용한 기초설계 교과목에서의 효과적인 공학설계과제 선정방안 연구. 공학교육연구, 19(2), 60-69. https://doi.org/10.18108/JEER.2016.19.2.60
  11. 이강(2009). LEGO MINDSTORM NXT를 이용한 공학설계입문 운영사례. 공학교육연구, 12(2), 83-88. https://doi.org/10.18108/JEER.2009.12.2.83
  12. 이재윤.한세영.최창범(2022). 비대면 팀 프로젝트 기반 수업평가를 위한 분석 방법 및 평가환경. 공학교육연구, 25(3), 3-10. https://doi.org/10.18108/JEER.2022.25.3.3
  13. 조수선(2014). 기초프로젝트 과목 운영을 통한 컴퓨터.정보공학 분야의 프로젝트 평가 기준 개발. 공학교육연구, 17(6), 77-83. https://doi.org/10.18108/JEER.2014.17.6.77
  14. 한국공학교육인증원(2020). 공학교육인증기준2015(KEC2015). ABEEK-2014-ABE-010.
  15. 한안나.이호철(2022). 비대면 수업에서 온라인 실습활동의 사례- '기초전기회로 및 실습' 교과목을 중심으로. 공학교육연구, 25(1), 22-32. https://doi.org/10.18108/JEER.2022.25.1.22
  16. 황윤자.윤정현(2021). 온라인 교육 환경에서 공학 설계 교과목의 팀 프로젝트 수업 사례 및 요구 분석. 디지털콘텐츠학회논문지, 22(7), 1039-1047.
  17. 황윤자.허지숙(2021). 온라인 비교과 설계 교육과정에서 기초설계 교육과정으로의 적용 가능성 탐색 : 온라인 IoT 비교과 교육과정 사례를 중심으로. 공학교육연구, 24(4), 30-40. https://doi.org/10.18108/JEER.2021.24.4.30
  18. Abernethy, M. A. & W. L. Lett(2005). You Are Fired! A Method to Control and Sanction Free Riding in Group Assignments. Marketing Education Review, 15(1), 47-54. https://doi.org/10.1080/10528008.2005.11488891
  19. Beck, V.(2014). Testing a model to predict online cheating-Much ado about nothing. Active Learning in Higher Education, 15(1), 65-75. https://doi.org/10.1177/1469787413514646
  20. Chacon, S. & Straub, B.(2014). Pro git. Apress.
  21. Ford, R. M. & Coulston C. S.(2009). 공학설계 원리와 실제 (장준호.민경화.민승욱 공역). 한티미디어.
  22. Kawai, M., Kodama, S., & Takahashi, T.(2020). Support System for Etching Latte Art by Tracing Procedure Based on Projection Mapping. In Proceedings of Graphics Interface 2020, 279-285.
  23. Nah, J. H., Choi, B., & Lim, Y.(2018). Classified texture resizing for mobile devices. In ACM SIGGRAPH 2018 Talks, (70), 1-2.
  24. Shikawa, K. & Loftus, J. H.(1990). Introduction to Quality Control. Springer.