DOI QR코드

DOI QR Code

The Factors Influencing on Disaster Nursing Competency of School Health Teachers

보건교사의 재난간호역량에 미치는 영향요인

  • Yujin Kang (Dongjin girl's middle school) ;
  • Mikyung Moon (Kyungpook National University, College of Nursing)
  • 강유진 (동진여자중학교) ;
  • 문미경 (경북대학교 간호대학, 간호과학연구소)
  • Received : 2023.08.30
  • Accepted : 2023.10.17
  • Published : 2023.11.30

Abstract

Objectives: This study aims to identify influencing factors of disaster nursing competency among school health teachers. Methods: Data were collected from 110 school health teachers at the offfice of education in G province using a convenience sampling method. Data were analyzed by descriptive statistics, t-test, ANOVA, Scheffe test, Pearson's correlation coefficients, and multiple regression analysis. Results: There was a significant difference in disaster nursing competency according to the general characteristics of the subjects in terms of clinical nurse work experience (t=3.40, p=.001) and disaster education experience (t=2.80, p=.006). Disaster perception and disaster nursing competency showed a significant positive correlation (r=.43, p<.001). In final analysis, disaster perception (𝛽=.35, p<.001), career as a nurse (𝛽=.23, p=.009), experience in disaster education (𝛽=.17, p=.048) was found to have a significant effect on disaster nursing competency. Conclusions: Based on the results of this study, disaster perception should be raised to improve the disaster nursing competency of school health teachers. Speicalized disaster nursing & health education based on their experience before appointing school health teachers and disaster response simulation training tailored to school field conditions should be regularly conducted.

Keywords

References

  1. 권영지. (2022). 신종감염병 대유행 시 보건교사 감염병 예방, 위기 대응 실태[석사학위논문]. 서울:경희대학교 대학원.
  2. 김민수, 김수영, 박병현, 최윤정. (2017). 사회서비스제공인력의 재난인식이 재난태도에 미치는 영향. 한국위기관리논집, 13(3), 93-111. 
  3. 김용균. (2018) 한국 재난의 특성과 재난관리. 서울: 푸른길.
  4. 김화영, 안성아, 김미향, 공정현. (2019). 병원 간호사의 재난간호지식, 재난간호준비도 및 재난간호핵심수행능력, 융합정보논문지, 9(10), 39-47. 
  5. 남지혜, 박효정. (2022). 군 병원 간호장교의 재난 인식과 태도, 의사소통능력이 재난간호역량에 미치는 영향. 기본간호학회지, 29(2), 202-210. 
  6. 노지영. (2010). 재해 간호에 대한 간호사들의 인식 및 핵심 수행 능력[석사학위논문]. 서울: 연세대학교 대학원.
  7. 박유진, 이은자. (2015). 응급실 간호사의 자아탄 력성, 재난에 대한 경험 및 재난간호 핵심수행능력과의 관계. 임상간호연구, 21(1), 67-79.  https://doi.org/10.22650/JKCNR.2015.21.1.67
  8. 서송화, 서은영. (2018). 국군간호사관생도의 재난 인식, 재난준비도와 재난간호역량. 군진간호연구, 36(1), 61-70. 
  9. 송인자, 정미정. (2022). 요양병원 간호사의 재난인식, 재난에 대한 태도, 재난간호역량의 관계, 한국융합학회논문지, 13(4), 593-601.  https://doi.org/10.15207/JKCS.2022.13.04.593
  10. 송환, 김혜숙. (2020). 재난인식과 재난관련 태도 및 자아탄력성이 재난간호 핵심수행능력에 미치는 융합적 영향요인. 문화기술의 융합, 6(1), 351-359.  https://doi.org/10.17703/JCCT.2020.6.1.351
  11. 오윤정. (2022). 일 지역 간호대학생의 재난간호 핵심역량에 미치는 융합적 영향요인. 융합정보논문지, 12(4), 77-84. 
  12. 이영란, 한숙정, 조정민. (2016). 간호대학생의 재난경험, 재난인식 및 지각된 재난 스트레스. 스트레스연구, 24(4), 237-242. 
  13. 이은자, 양정은. (2021). 국내 간호사의 재난간호 역량: 주제범위 문헌고찰. 동서간호학연구지, 27(2), 153-165.  https://doi.org/10.14370/JEWNR.2021.27.2.153
  14. 이지은, 이은주. (2020). 재난 대응 교육이 병원 간호사의 재난간호에 대한 태도와 수행준비도, 수행능력에 미치는 효과. 지역사회간호학회지, 31(4), 491-502. 
  15. 임경미, 김진아. (2021). 보건교사의 COVID-19 상황 대응 경험. 한국학교보건학회지, 34(1), 76-86.  https://doi.org/10.15434/KSSH.2021.34.1.76
  16. 임동희, 조명주. (2019). 간호사의 재난대비에 대한 태도와 임상수행능력이 재난대비역량에 미치는 영향. 한국위기관리논집, 15(12), 47-58. 
  17. 장고은 (2022) 학교 규모에 따른 초등학교 보건교사의 COVID-19 예방.방역업무 및 학생건강 관리 실태 : 전남지역을 중심으로[석사학위논문], 서울: 고려대학교 대학원.
  18. 조아람. (2021). 산촌 중학교 보건교사의 코로나19 집단감염 발생 대응 사례. 한국농촌간호학회지, 16(2), 54-5  https://doi.org/10.22715/JKARHN.2021.16.2.54
  19. 조진영. (2019). 임상간호사의 재난간호 핵심수행능력 영향요인. 융합정보논문지, 9(8), 93-101. 
  20. 최보원, 하영미(2022). COVID-19 환자 간호경험에 따른 대학병원 간호사의 재난간호 핵심역량 영향 요인. 지역사회간호학지, 33(2), 247-258. 
  21. 최은희, 장인순. (2017). 보건교사의 자연재난 관리에 대한 심각성인식과 관리핵심수행능력. 한국학교보건학회지, 30(3), 344-354.  https://doi.org/10.15434/KSSH.2017.30.3.344
  22. 학교보건법시행령(2021). 학교보건법시행령[대통령령 제33246호, 2023. 2. 14., 일부개정] 제23조 3항. 보건교사의 직무.
  23. 학교안전정보센터. (2021). 재난상황대응매뉴얼 Retrieved from https://schoolsafe.kr/ 
  24. Fung W., Lai K., Loke A.. (2009). Nurses' perception of disaster: implications for disaster nursing curriculum. Journal of Clinical Nursing, 18(22), 3165-3171.  https://doi.org/10.1111/j.1365-2702.2008.02777.x
  25. Hoke A., Keller C., Calo W., Sekhar D., Lehman E., Kraschnewski J. (2021). School nurse perspectives on COVID-19. The Journal of School Nursing, 37(4), 292-297.  https://doi.org/10.1177/1059840521992054
  26. Moabi, R. M. (2008). Knowledge, attitudes and practices of health care workers regarding disaster preparedness at Johannesburg hospital in Gauteng Province, South Africa (Doctoral dissertation, University of the Witwatersrand). 
  27. Veenema, T. G. (Ed.). (2019). Disaster Nursing and Emergency Preparedness. (Fourth edition). Springer Publishing Company. 
  28. Walsh, L., Subbarao, I., Gebbie, K., Schor, K. W., Lyznicki, J., Strauss-Riggs, K., ... & James, J. J. (2012). Core competencies for disaster medicine and public health. Disaster medicine and public health preparedness, 6(1), 44-52.  https://doi.org/10.1001/dmp.2012.4
  29. World Health Organization (WHO), Western Pacific Region; International Council of Nursing (ICN) (2009). ICN Framework of Disaster Nursing Competencies. Geneva, Switzerland: WHO and ICN 
  30. Park, H. Y., & Kim, J. S. (2017). Factors influencing disaster nursing core competencies of emergency nurses. Applied Nursing Research, 37, 1-5. https://doi.org/10.1016/j.apnr.2017.06.004