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Font Change Blindness Triggered by the Text Difficulty in Moving Window Technique

움직이는 창 기법에서의 덩이글 난이도에 따른 글꼴 변화맹

  • Received : 2023.11.11
  • Accepted : 2023.12.04
  • Published : 2023.12.31

Abstract

The aim of this study was to investigate font change blindness based on text difficulty in the "Moving Window Task", as originally introduced by McConkie and Rayner(1975). During the reading process where the moving window was applied, different target words in terms of font style compared to the text were presented. As participants' gaze reached the position of the target word, the font of the target word was changed to match the text font. The font of the target word before the change was either sans-serif when the text font was serif, or serif when the text font was sans-serif. After completing the reading task, more than half of the participants(62.5%) reported not detecting the font change. Observation of eye movements at the target word positions revealed that when understanding the content within the text was difficult, there was an increase in the number of regressions, an extended gaze duration, and a reduction in saccade length. Specifically, the increase in the number of regressions was evident only when the text font was serif, in other words, when the font of the target word shifted from sans-serif to serif. These results suggest that sensory interference unrelated to content understanding is not easily detected during reading. However, the possibility of detection increases when comprehension of the content becomes challenging. Furthermore, this exceptional detection possibility implies that it may be higher when the text font is serif compared to when it is sans-serif.

본 연구는 McConkie와 Rayner(1975)가 고안한 움직이는 창 기법을 사용해 덩이글의 내용 난이도에 따른 글꼴 변화맹의 발생 여부를 조사했다. 이를 위해 움직이는 창이 처치된 읽기 과제 수행 중 본문 글꼴과 다른 표적 어절을 제시하고 참가자의 시선이 해당 어절 위치에 도착한 순간 표적 어절의 글꼴을 본문과 동일한 글꼴로 변화시켰다. 변화 이전 표적 어절의 글꼴은 본문 글꼴이 세리프인 경우 산세리프 글꼴이었으며 혹은 반대로 산세리프인 경우 세리프 글꼴이었다. 읽기 과제 종료 후 참가자의 절반 이상(62.5%)이 글꼴 변화를 탐지하지 못했다고 보고했다. 각 문장 내에서의 안구 운동을 관찰한 결과 덩이글 내용에 대한 이해가 어려웠을 때 안구운동 회귀횟수와 응시시간이 증가했고 도약거리가 단축되었다. 특히 회귀횟수 증가는 본문 글꼴이 세리프였을 때 즉 표적 어절 글꼴이 산세리프에서 세리프로 변화한 경우에만 분명했다. 이러한 결과는 내용 이해와 무관한 감각적 간섭은 읽기 수행 도중 잘 탐지되지 않지만, 과제 본문에 대한 내용 이해가 어려워지면 오히려 탐지될 가능성이 증가함을 시사한다. 더 나아가 이러한 예외적인 탐지의 가능성은 본문 덩이글 글꼴이 산세리프 글꼴인 경우보다 세리프 글꼴일 때 더 높아질 수 있음을 시사한다.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 2020년도 정부(교육부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 기초연구사업이며 (NRF-2020R1F1A1071424), 2022년도 중앙대학교 CAU GRS 지원에 의하여 작성된 것임.

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