DOI QR코드

DOI QR Code

Estimating the Economic Effects of Smart Tourism Mobility in Seoul: Using RAS Method

RAS 기법을 활용한 서울 스마트관광 모빌리티의 경제적 파급효과 분석

  • Hyunae Lee (Smart Tourism Research Center, Kyung Hee Univ.) ;
  • Hyunji Kim (Smart Tourism Education Platform, Kyung Hee Univ.) ;
  • Namho Chung (Smart Tourism Education Platform, Kyung Hee Univ.)
  • 이현애 (경희대학교 스마트관광연구소) ;
  • 김현지 (경희대학교 스마트관광원) ;
  • 정남호 (경희대학교 스마트관광원)
  • Received : 2023.11.29
  • Accepted : 2023.12.19
  • Published : 2023.12.31

Abstract

One of the key domains within a smart tourism city, smart mobility, encompasses advanced transportation means and services rooted in Information and Communication Technology (ICT). This includes shared bicycles, scooters, car-sharing services, smart transportation infrastructure, and more, aiming to surpass limitations of conventional transport and improve the movement of people and goods. It also serves tourists as an affordable and convenient mode of transport between attractions while also enhancing the overall travel experience. This study has defined 'smart tourism mobility' as a form of mobility grounded in ICT, exhibiting exceptional connectivity, serving public interest, and serving as a mode of transport for both residents and tourists in a smart tourism city. The research aimed to outline the scope of smart tourism mobility-related industries through expert Delphi surveys and estimate their economic effects within a smart tourism city. Specifically, this study updated 2015 input-output table and made 2020 regional input-output table of Seoul adopting RAS method and location quotient method. The results showed that the about 2.8 billion KRW investment of Seoul in smart tourism mobility may create more than 4.1 billion KRW in production inducement effect which is expected to create more than 1.6 billion KRW of income-inducing effect, 3.6 billion KRW of value-added-inducing effect, and 54 employment across all industries in Seoul in 2022.

스마트관광 도시의 핵심 분야 중 하나인, 스마트 모빌리티는 개인형 교통수단인 공유 자전거, 공유 킥보드를 비롯해 공유 자동차 서비스, 스마트교통 인프라 등 ICT 기술을 기반으로 진보된 모든 수단과 서비스를 포함하며, 기존 교통수단의 한계를 극복하고 사람과 물자의 이동을 개선한다. 관광객에게는 관광지 간 이동 시 저렴하고 이용하기 쉬운 교통수단으로 활용될 뿐만 아니라, 관광 경험 그 자체가 되어 여행의 질을 향상시키는 역할도 한다. 이 연구는 스마트 모빌리티의 관광적 측면을 포함한 '스마트관광 모빌리티'를 '정보통신기술을 기반으로 뛰어난 연결성을 갖추고, 공익성을 가지고 있으며, 스마트관광 도시에서 거주민과 관광객 모두가 교통수단으로 사용함과 동시에 관광 경험 그 자체가 될 수 있는 모빌리티'로 정의하였다. 그리고 관련 산업의 범위를 전문가 델파이 조사를 기반으로 규명하고, 스마트관광도시에서 어떤 경제적 파급효과를 낳는지 파악하고자 했다. 구체적으로, RAS 기법과 입지계수법을 활용하여 산업연관표를 업데이트하고, 스마트관광 모빌리티에 대한 투자 증대가 서울시의 전 산업에 미치는 영향을 살펴보았다. 그 결과, 2022년 한 해 동안 예정된 서울시의 스마트관광 모빌리티에 대한 약 28억 원 규모의 투자로 인해 전 산업에 걸쳐 약 41억 4천만 원 이상의 생산유발효과가 창출될 것으로 추정되었으며, 이로 인해 약 16억 6천만 원의 소득유발효과, 약 36억 1천만 원의 부가가치유발효과, 그리고 약 54명을 위한 일자리가 창출될 것으로 예상되었다. 이러한 결과를 통해 스마트관광 모빌리티가 첨단기술과 관광·운송 서비스의 단순한 결합이 아니며, 도시 내·외부의 다양한 산업과 이해관계를 연계하는 생태계적 관점에서 발전해야함을 강조한다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2023년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2023S1A5C2A03095253)

References

  1. 경기연구원 (2020). 스마트모빌리티 서비스의 현황 및 발전방안 연구. https://library.gri.re.kr 
  2. 구철모, 정남호 (2019). 스마트관광. 서울: 백산. 
  3. 권승문, 김하나, 전의찬 (2016). 신재생에너지산업의 경제적 파급효과 분석. 한국기후변화학회지, 7(1), 59-68. 
  4. 권태현 (2020). 산업연관분석. 서울: 청람사. 
  5. 김방룡, 조병선, 정우수 (2006). U-City 구축에 따른 지역경제 파급효과: 화성.동탄지역을 중심으로. 한국통신학회논문지, 31(12B), 1087-1098. 
  6. 민서현, 진세준, 임태훈, 하진희, 유승훈 (2017). 데이터산업의 경제적 파급효과 분석. 한국혁신학회지, 12(1), 25-50. 
  7. 서순탁 (2009). 한국 국토정책의 성과와 과제. 토지공법연구, 43(3), 31-53. 
  8. 서울관광재단 (2020). 스마트관광 도시 지표 개발 및 적용 최종보고서. https://www.sto.or.kr 
  9. 서울연구원 (2019). 서울시 스마트 모빌리티 서비스 도입 방안. https://www.si.re.kr/node/62534 
  10. 신용재, 서우종 (2017). 스마트관광 산업이 한국경제에 미치는 효과에 관한 연구. e-비즈니스연구, 18(1), 291-307.  https://doi.org/10.15719/GEBA.18.1.201702.291
  11. 이서현 (2018). 오버투어리즘 (overtourism) 전조 현상과 경계: 제주언론의 '제주사람들의 삶' 뒤돌아보기. 한국언론정보학보, 88, 77-109. 
  12. 이원호 (2016). [특집; 미래 국토를 창조하는 국토종합계획 수립방안 2] 국토종합계획의 성과와 과제. 국토연구원, 411, 12-17. 
  13. 이충기 (2017). 관광응용경제학 (제2판). 서울: 대왕사. 
  14. 이충기, 송학준, 문지효 (2011). 지역간 산업연관모델 (IRIO)를 이용한 인바운드 관광산업의 경제적 파급효과 분석: 종로지역을 중심으로. 관광연구, 26(5), 415-433. 
  15. 이현애, 구철모, 정남호 (2020). 스마트관광의 경제적 파급효과: 산업연관모델을 활용하여. 호텔관광연구, 22(2), 1-12. 
  16. 이현애, 양성병, 정남호 (2019). 스마트 관광 도시 부산의 지역 내.외적 경제적 파급효과: 지역 간 산업연관모델을 이용하여. 관광레저연구, 31(4), 87-101. 
  17. 이현애, 정희정, 함주연, 정남호 (2019). 퍼지셋 질적 비교 분석(fsQCA) 을 활용한 관광지 거주민들의 삶의 질 저하에 영향을 미치는 요인 연구. Information Systems Review, 21(1), 113-133.  https://doi.org/10.14329/isr.2019.21.1.113
  18. 임응순, 정군오 (2009). 지역산업연관표를 이용한 충청지역 산업분석. 한국산학기술학회논문지, 10(6), 1361-1368.  https://doi.org/10.5762/KAIS.2009.10.6.1361
  19. 정남호, 김진영, 이현애, 구철모 (2020). 4차 산업혁명 시대의 지속가능발전목표와 스마트 관광 도시의 역할. 인터넷전자상거래연구, 20(2), 127-146. 
  20. 정우수, 김사혁, 민경식 (2013). 사물인터넷 산업의 경제적 파급효과 분석. 인터넷정보학회논문지, 14(5), 119-128.  https://doi.org/10.7472/JKSII.2013.14.5.119
  21. 정희정, 구철모, 정남호 (2019). 스마트관광의 경제적 지속성을 위한 스마트관광 체험의 지불가치 추정: CVM 을 이용하여. 지식경영연구, 20(1), 215-230.  https://doi.org/10.15813/KMR.2019.20.1.010
  22. 정희정, 이현애, 엄태휘, 정남호 (2017). 스마트 관광 생태계 분석을 통한 공유가치 창출 방안. 서비스경영학회지, 18(5), 165-186.  https://doi.org/10.15706/JKSMS.2017.18.5.008
  23. 한국교통연구원 (2020). 월간 교통. https://www.koti.re.kr/user/bbs/BD_selectBbs.do?q_bbsCode=1017&q_bbscttSn=20200623171235983&q_clCode=4 
  24. 한국은행 (2015). 2010년 및 2013년 지역산업연관표. https://ecos.bok.or.kr/
  25. 한국지능정보사회진흥원 (2016). 스마트시티 발전방향과 한국의 경쟁력. IT & Future Strategy, 2016(6). https://www.nia.or.kr/site/nia_kor/ex/bbs/View.do?cbIdx=25932&bcIdx=17794&parentSeq=17794 
  26. 황원식, 오승환, 박종복 (2021). 나노융합산업의 경제적 파급 효과 분석: 나노융합2020사업을 중심으로. 한국혁신학회지, 16(3), 81-105.
  27. Buhalis, D. (2000). Marketing the competitive destination of the future. Tourism Management, 21(1), 97-116.  https://doi.org/10.1016/S0261-5177(99)00095-3
  28. Buhalis, D., & Amaranggana, A. (2015). Smart tourism destinations enhancing tourism experience through personalisation of services. In Information and Communication Technologies in Tourism 2015 (pp. 377-389). Cham, Switzerland: Springer. 
  29. Abhay, S., & Sonoia, M. (2020). Smart mobility market. Allied Market Research, https://www.alliedmarketresearch.com/smart-mobility-market-A06658 
  30. Banet, K. (2021). Using data on bike-sharing system user stopovers in smart tourism: A case study. Communications-Scientific Letters of the University of Zilina, 23(2), G1-G12.  https://doi.org/10.26552/com.C.2021.2.G1-G12
  31. Benevolo, C., Dameri, R. P., & D'auria, B. (2016). Smart mobility in smart city. In Empowering organizations (pp. 13-28). Germany: Springer International Publishing 
  32. Boes, K., Buhalis, D., & Inversini, A. (2016). Smart tourism destinations: Ecosystems for tourism destination competitiveness. International Journal of Tourism Cities, 2(2), 108-124.  https://doi.org/10.1108/IJTC-12-2015-0032
  33. Buhalis, D. (1997). Information technology as a strategic tool for economic, social, cultural and environmental benefits enhancement of tourism at destination regions. Progress in Tourism and Hospitality Research, 3(1), 71-93.  https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1603(199703)3:1<71::AID-PTH42>3.0.CO;2-T
  34. Buhalis, D., & Amaranggana, A. (2013). Smart tourism destinations. In Information and Communication Technologies in Tourism 2014 (pp. 553-564). Cham, Switzerland: Springer 
  35. Gretzel, U., & Koo, C. (2021). Smart tourism cities: a duality of place where technology supports the convergence of touristic and residential experiences. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 26(4), 352-364.  https://doi.org/10.1080/10941665.2021.1897636
  36. Gretzel, U., Sigala, M., Xiang, Z., & Koo, C. (2015). Smart tourism: Foundations and developments. Electronic Markets, 25(3), 179-188.  https://doi.org/10.1007/s12525-015-0196-8
  37. Gretzel, U., Werthner, H., Koo, C., & Lamsfus, C. (2015). Conceptual foundations for understanding smart tourism ecosystems. Computers in Human Behavior, 50, 558-563.  https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.03.043
  38. Gretzel, U., Zhong, L., & Koo, C. (2016). Application of smart tourism to cities. International Journal of Tourism Cities, 2(2). 
  39. Jun, W. K., Lee, M. K., & Choi, J. Y. (2018). Impact of the smart port industry on the Korean national economy using input-output analysis. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 118, 480-493.  https://doi.org/10.1016/j.tra.2018.10.004
  40. Kim, H., Koo, C., & Chung, N. (2021). The role of mobility apps in memorable tourism experiences of Korean tourists: Stress-coping theory perspective. Journal of Hospitality and Tourism Management, 49, 548-557.  https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2021.11.003
  41. Kim, K., Jung, J. K., & Choi, J. Y. (2016). Impact of the smart city industry on the Korean national economy: Input-output analysis. Sustainability, 8(7), 649. 
  42. Lee, H., & Hlee, S. (2021). The intra-and inter-regional economic effects of smart tourism city Seoul: Analysis using an input-output model. Sustainability, 13(7), 4031. 
  43. Lee, P., Hunter, W. C., & Chung, N. (2020). Smart tourism city: Developments and transformations. Sustainability, 12(10), 3958. 
  44. Luo, J. M., Qiu, H., & Lam, C. F. (2016). Urbanization impacts on regional tourism development: A case study in China. Current Issues in Tourism, 19(3), 282-295.  https://doi.org/10.1080/13683500.2015.1033385
  45. Miller, R. E., & Blair, P. D. (2009). Input-output analysis: Foundations and extensions. UK: Cambridge University Press. 
  46. Perkumiene, D., & Pranskuniene, R. (2019). Overtourism: Between the right to travel and residents' rights. Sustainability, 11(7), 2138. 
  47. San Cristobal, J. R., & Biezma, M. V. (2006). The mining industry in the European Union: Analysis of inter-industry linkages using input-output analysis. Resources Policy, 31(1), 1-6.  https://doi.org/10.1016/j.resourpol.2006.03.004
  48. Sawng, Y. W., Xu, Y., Shin, J. H., & Kim, M. (2020). Economic ripple effect analysis of new converging industry: focusing on inter-industrial analysis of Fintech industry in South Korea, China and the United States. Journal of Scientific & Industrial Research, 79, 116-121. 
  49. Seraphin, H., Sheeran, P., & Pilato, M. (2018). Over-tourism and the fall of Venice as a destination. Journal of Destination Marketing & Management, 9, 374-376.  https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2018.01.011
  50. Shaker, M., Hermans, E., Cops, V., Vanrompay, Y., Adnan, M., Maes, R., & Yasar, A. U. H. (2021). Facilitating hikers' mobility in protected areas through smartphone app: A case of the Hoge Kempen National Park. Belgium. Personal and Ubiquitous Computing, 25(1), 219-236.  https://doi.org/10.1007/s00779-020-01367-6
  51. Smirnov, A. V., Kashevnik, A. M., Shilov, N., Mikhailov, S., Gusikhin, O., & Martinez, H. (2019, May). Intelligent content management system for tourism smart mobility: Approach and cloud-based android application. In Proceedings of the 5th International Conference on VEHITS (pp. 426-433). Crete, Greece. 
  52. Stone, R. (1961). Input output and national accounts. Paris: OEEC. 
  53. Um, T., & Chung, N. (2019). Does smart tourism technology matter? Lessons from three smart tourism cities in South Korea. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 26(4), 396-414.  https://doi.org/10.1080/10941665.2019.1595691
  54. UNWTO. (2015). Making tourism more sustainable-A guide for policy makers, UNEP and UNWTO. Retrieved from https://www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284408214 
  55. World Economic Forum. (2017). The travel & tourism competitiveness report 2017. Geneva. http://www3.weforum.org/docs/WEF_TTCR_2017_web_0401.pdf 
  56. Yau, K. L. A., Lau, S. L., Chua, H. N., Ling, M. H., Iranmanesh, V., & Kwan, S. C. C. (2016). Greater Kuala Lumpur as a smart city: A case study on technology opportunities. In Proceedings of the 2016 8th International Conference on Knowledge and Smart Technology(KST) (pp. 96-101). IEEE. 
  57. Zhang, Y., & Zhao, K. (2007). Impact of Beijing Olympic-related investments on regional economic growth of China: Interregional input-output approach. Asian Economic Journal, 21(3), 261-282.  https://doi.org/10.1111/j.1467-8381.2007.00257.x
  58. Zhang, Y., Xiao, X., Zheng, C., Xue, L., Guo, Y., & Wu, Q. (2020). Is tourism participation in protected areas the best livelihood strategy from the perspective of community development and environmental protection? Journal of Sustainable Tourism, 28(4), 587-605. https://doi.org/10.1080/09669582.2019.1691566
  59. 김봉구 (2019, 5월 3일). [촌철살IT] 오포 밀어낸 따릉이의 '불편한 진실'. 한국경제, https://www.hankyung.com/economy/article/201905030259g 
  60. 김효혜 (2019, 11월 3일). 서울시, 따릉이 4년...누적 대여 3천만 건 돌파. 매일경제, https://www.mk.co.kr/news/society/view/2019/11/902106/
  61. 박민제 (2020, 12월 31일). 페달로.따릉이 비켜나세요...따릉 따릉 잘나가는 카카오T바이크. 중앙일보, https://www.joongang.co.kr/article/23958752#home
  62. 서울특별시 (2020, 4월 8일). 서울시, 코로나19에도 안심...따릉이 이용 전년 대비 약 67%↑. https://news.seoul.go.kr/traffic/archives/503031 
  63. 스마트시티투데이 (2021, 3월 17일). ['행살편세'를 위한 스마트시티] 성과평가, 인증제도를 위한 제언. http://www.smartcitytoday.co.kr/news/articleView.html?idxno=20442
  64. Cohen, B. (2012). Smart cities hub. http://smartcitieshub.com/2012/11/11/smart-cities-ranking-methodology/
  65. Gardens by the Bay. (n.d.). Sustainability efforts. https://www.gardensbythebay.com.sg/en/the-gardens/sustainability-efforts.html
  66. Numbeo. (2021). Traffic index. https://www.numbeo.com/traffic/
  67. The Korea Times. (2019, October 20). Google Maps exposes 40% of military facilities in Korea. https://www.koreatimes.co.kr/www/tech/2019/10/133_277405.html