DOI QR코드

DOI QR Code

천문과학관의 이용자 불만요인을 활용한 개선방안 연구 - 거창월성우주창의과학관 사례를 중심으로 -

A STUDY ON IMPROVEMENT PLANS USING USER DISSATISFACTION FACTORS IN ASTRONOMICAL SCIENCE MUSEUM - Focusing on the case of Geochang Wolseong Space Creative Science Museum -

  • 정한호 (충북대학교 천문우주학과) ;
  • 김용기 (충북대학교 천문우주학과)
  • 투고 : 2023.08.03
  • 심사 : 2023.10.25
  • 발행 : 2023.12.31

초록

In this study, complaints from visitors in the science museum satisfaction survey were categorized into four primary factors and ten sub-factors. This categorization aimed to provide recommendations for enhancing the Geochang Wolseong Space Creative Science Museum as an illustrative case study. Futhermore, the study examimed the relative importance of each factor by surveying 90 science museum visitors. The following results are obtained. Firstly, it was evident that the Geochang Wolseong Space Creative Science Museum requires urgent improvement. Certainly, in the primary factors, issues related to the utilization environment emerged as the most significant sources of dissatisfaction, while in the sub-factors, the adequacy of fees was identified as the most prominent concern. Secondly, through the result of the IPA (Importance-Performance Analysis) of the complaint factors, four primary issues were identified as top priorities for consideration: fare adequacy, lack of convenient facilities, in sufficient publicity, and a lack of distinctiveness compared to similar facilities. Lastly, when analyzing the relationship between complaints and overall satisfaction, factors related to human service, environment, and educational content had negative effects. In contrast, factors associated with science museum operation exhibited a different trend, suggestinga structural impact relationship with the overall impact of complaints.

키워드

과제정보

이 논문은 충북대학교 국립대학육성사업(2022)지원을 받아 작성되었음.

참고문헌

  1. 강수연, 이민규, 홍승일, 2021, 수정된 IPA기법을 활용한 과학관 전시 개선방안에 관한 연구- 국립부산과학관 관람객을 대상으로-, 한국문화공간건축학회논문집 73, 41-50. 
  2. 공정욱, 2017, 미래 핵심역량 교육을 위한 초등교육과정 재구성과 학교 민주화 사례 연구, 서울교육대학교 대학원 석사학위논문 
  3. 김성원, 최고운, 1999, 과학관 이용자 만족도 평가: 4 개 과학관의 전시실을 중심으로, 교과교육학연구, 3, 161 
  4. 박혜정, 이석희, 2013, 과학관 전시체험관에 대한 관람자 행동유형 및 만족도에 대한 연구, 대한지구과학교육학회지, 6, 3, 185 
  5. 서영준, 한도윤, 손윤정, 허윤정, 김형범, 2022, AR/VR을 활용한 창의교육 프로그램의 효과 분석 : 천문 영역을 중심으로, 대한지구과학교육학회지 15, 2, 310 
  6. 안종배, 2017, 4차 산업혁명에서의 교육 패러다임의 변화, 미디어와 교육, 7, 1, 21 
  7. 오방열, 송광석, 유한주, 2014, 부트스트랩을 이용한 서비스 식스시그마지수(SSI)개발에 관한 연구, 서비스경영학회, 15(3), 347- 369. 
  8. 옥정원, 조상현, 2014, 전시 관람 서비스 품질의 구조적 관계에 대한 연구: 국립과천과학관 관람을 중심으로, 서비스경영학회지, 15, 3, 145 
  9. 이경아, 홍선기, 전윤용, 이성운, 원용태, 2019, 갯벌 생물·생태 증강현실 전시체험 콘텐츠 개발 및 관람객 만족도 평가 연구, 도서문화, 54, 145 
  10. 이민선, 2010, 과학관 전시물과 교육프로그램 분석 및 활용 방안- 국립대구과학관을 사례로, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문. 
  11. 이서구, 2010, 시민천문대 현황과 역할 - 꿈과 희망을 여는 생활 속의 하늘 놀이터, 한국과학기술단체총연합회, 497, 34 
  12. 이선경, 신명경, 이규호, 최취임, 백두성, 정광훈, 유만선, 김선자, 손성근, 최현숙, 이강환, 2011, 과학관의 전시 패널 글에 반영된 과학의 인식론적 측면 탐색, 한국지리과학회지, 32, 1, 124 
  13. 이유안, 김인신, 2017, 전시회 서비스 품질 지각이 참가자 만족 및 행동 의도에 미치는 영향-3 차원 서비스 품질 모형 적용, 관광학연구, 41, 8, 155 
  14. 이유재, 라선아, 2010, 한국기업의 서비스 품질 평가제도 변천과정, 서울대학교출판문화원
  15. 장형규, 2012, 천문과학관 프로그램과 과학교육과정의 연계성, 충북대학교 대학원 석사학위논문 
  16. 정명아, 2007, 과학관 전시물의 특징과 관람자 만족도 분석, 제주대학교 교육대학원, 석사학위논문 
  17. 정재훈, 2008, 과학관에서 아동의 개인특성이 관람만족도에 미치는 영향, 한국실내디자인학회 논문집, 17, 5, 107 
  18. 조현정, 2014, 천문과학관의 프로그램과 공간구성 분석에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문. 
  19. 최고운, 1996, 과학관 이용자 만족도 평가에 관한 연구 -4개 과학관의 전시실을 중심으로-, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문. 
  20. 최광식, 남윤재, 2022, 박물관에서 VR 전시 경험 및 서비스 품질의 지각이 박물관 만족과 재방문 의도에 미치는 영향에 관한 연구. 관광연구, 37, 57 
  21. 최정원, 남태우, 2018, 과학관 전시해설 프로그램이 만족도와 재방문 의도에 미치는 영향. 한국과학예술융합학회, 36, 401 
  22. 최정원, 남태우, 조재민, 2017, 과학관 서비스 품질이 고객만족도 및 재방문 의도에 미치는 영향 분석: 국립과천과학관을 중심으로. 한국과학예술융합학회, 27, 277 
  23. 최하늘, 신동희, 2021, 국내외 천문 교육 프로그램 관련 연구 동향 비교 분석, 천문학논총, 36, 1, 25 
  24. 하홍국, 김현주, 2020, 전시회 서비스품질이 참관객 만족도 및 행동의도에 미치는 영향 전시 관여도 조절효과를 중심으로, 관광경영연구, 98, 775 
  25. Alam, M. S. & Mondal, M., 2019, Assessment of sanitation service quality in urban slums of Khulna city based on SERVQUAL and AHP model: A case study of railway slum, Khulna, Bangladesh. Journal of Urban Management, 8, 1, 20 
  26. Awasthi, A., Chauhan, S. S., Omrani, H., & Panahi, A., 2011, A hybrid approach based on SERVQUAL and fuzzy TOPSIS for evaluating transportation service quality, Computers & Industrial Engineering, 61, 3, 637 
  27. Brady, M. K. & Cronin Jr, J. J., 2001, Some new thoughts on conceptualizing perceived service quality: a hierarchical approach. Journal of marketing, 65, 3, 34 
  28. Gupta, P. & Srivastava, R. K., 2011, Analysis of customer satisfaction in hotel service quality using analytic hierarchy process (AHP). International Journal of Industrial Engineering Research and Development (IJIERD), 2, 1, 59 
  29. Ho, D., Newell, G., & Walker, A., 2005, The importance of property-specific attributes in assessing CBD office building quality, Journal of Property Investment and Finance, 23(5), 424-444.  https://doi.org/10.1108/14635780510616025
  30. Karimi, M., Azizi, M., Javanshir, H., & Ghomi, S. M. T. F. (2015). A hybrid approach based on SERVQUAL and fuzzy TOPSIS for evaluating banking service quality. Decision Science Letters, 4(3), 349-362.  https://doi.org/10.5267/j.dsl.2015.4.003
  31. Khamkanya, T., Heaney, G., & McGreal, S., 2012, Introduction of AHP Satisfaction Index for workplace environments. Journal of Corporate Real Estate, 14, 2, 80 
  32. Milojevic, R. & Radosavljevic, M., 2019, Assessment of higher education service quality: integration of SERVQUAL model and AHP method. Teme, pp. 557-577. 
  33. Saaty, T. L., 1980, Multicriteria Decision making : The Analytic Hierarchy Process. New York: McGraw-Hill 
  34. Saaty, T. L. & Vargus, L., 2000, Models, Methods, Concepts & Applications of the Analytic Hierarchy Process, Kluwer Academic, London 
  35. Unutmaz, S., 2014, Factors affecting job satisfaction of employees in a public institution (Master's thesis, Middle East Technical University).