초록
2005년에 전국적으로 10개 혁신도시의 위치 선정이 완료되었으며, 2013년부터는 공공기관이 혁신도시로 이전하기 시작하였다. 국토의 균형발전을 위해 시행되었던 정책이니만큼 지역에서 기대도 작지 않았다. 하지만 혁신도시 건설로 이전해 오는 인구는 늘었지만 과연 수도권에서 얼마나 유입되는지, 그리고 국토 공간적으로 어떤 특징이 있는지 분석해 봄으로써 혁신도시가 제대로 그 역할을 하는지를 알아보고, 향후 혁신도시의 정책방향을 재검토해 보고자 한다. 이에 본 연구에서는 통계청의 MDIS(Microdata Integrated Service)를 이용하여 2013년부터 2021년까지 혁신도시에서 인구이동의 공간적 특성을 분석하였다. 총 10개 혁신도시 중 기존 시가지에 건설되어 혁신도시만의 인구 데이터 구축이 어려운 경우를 제외하고 3개 혁신도시만을 대상으로 분석해 보았다. 그 결과 혁신도시 개발 초기에는 수도권으로부터의 인구 유입이 많아 수도권 인구분산과 국토균형 발전에 일부 효과가 있었으나 시간이 지남에 따라 오히려 수도권으로 다시 유출되는 인구가 더 많아지는 현상이 나타나 문제점으로 지적된다. 또한 경북혁신도시와 광주전남혁신도시는 전입사유, 세대주연령, 세대원수 등에서 유사하였지만 경남혁신도시와 다른 특징이 나타났다. 그 이유는 다양하겠으나 현재 상태로는 혁신도시를 통해 '균형있는 국토발전' 목표를 달성하기 한계에 도달했으므로 지역 특성을 고려한 혁신도시 개선 방안 마련이 필요하다. 아울러 최근 논의되고 있는 제2차 공공기관 이전 계획도 이와 같은 문제를 반복하지 않기 위해 보다 신중하게 설계되어야 할 것이다.
In 2005, the selection of 10 innovation cities was completed, and since 2013, public institutions began relocating to innovation cities. As a policy aimed at promoting balanced regional development, there were significant expectations from the regions. However, although the population moving to innovation cities has increased, it remains to be seen how much inflow is from the capital region and what spatial characteristics exist nationwide. Therefore, this study aims to analyze whether the innovation cities are fulfilling their roles by examining the patterns of inflow from the capital region and the spatial characteristics, and to reassess the policy direction for future innovation cities. We utilized the Microdata Integrated Service (MDIS) provided by Statistics Korea from 2013 to 2021. For the data collection reasons, we focused on analyzing the three cities. The results showed that in the initial stages of innovation city development, there was a significant influx of population from the capital region, leading to some effects on population dispersion and balanced regional development. However, over time, a phenomenon emerged where more people started to move back to the capital region, indicating a problematic trend. Furthermore, the Gyeongbuk Innovation City and Gwangju-Jeonnam Innovation City showed similarities in terms of reasons for migration, age of householder, and number of household members. However, the Gyeongnam Innovation City exhibited distinct characteristics compared to the other two cities. While the reasons for this phenomenon may be diverse, the current situation suggests that the goal of achieving "balanced national development" has reached its limits. Therefore, urgent measures need to be taken for improvement that take regional characteristics into account. Furthermore, in designing the second phase of the public institution relocation plan is required to avoid repeating the same issues and ensure a more thoughtful approach.