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Comparison of Carbon Emissions between the TBM Method and the NATM Method through LCA Analysis

LCA 분석을 통한 TBM 공법과 NATM 공법의 탄소배출량 비교 연구

  • 장태수 ((주)한화/글로벌 제품전략팀) ;
  • 고재순 ((주)한화/글로벌 제품전략팀) ;
  • 송진혁 ((주)한화/글로벌 기술영업팀) ;
  • 황남순 ((주)한화/글로벌 기술영업팀)
  • Received : 2023.12.05
  • Accepted : 2023.12.20
  • Published : 2023.12.31

Abstract

To compare the global warming impact of the TBM and NATM method, which are representative tunnel excavation methods, a life cycle assessment was performed for each method. Life cycle assessment should compare the sum of carbon emissions by considering the pre-manufacturing stage, product manufacturing stage, usage stage, and disposal stage. However, access to TBM (Tunnel Boring Machine) manufacturing and disposal data is limited, so I had no choice but to focus on the analysis for the usage stage. In general, carbon emissions during the pre-product manufacturing stage and product manufacturing stage often exceed 90% of carbon emissions throughout the entire process. Therefore, since it is difficult to achieve the analysis goal only by comparing the usage stage, the analysis scope was expanded, and carbon emissions for the process were calculated for the NATM method with access to manufacturing data. As a result of comparing the relative impact on global warming, the carbon emissions of the TBM method were found to be higher than those of the NATM method even though TBM method was only considered for the usage stage. So there it is, the NATM method can be seen as environmentally friendly in the future when considering the impact of climate change (global warming), which has recently attracted attention among environmental impact fields.

터널의 대표적인 굴착방식인 TBM 공법과 NATM 공법의 지구온난화 영향도를 비교하기 위해 각 방식에 대한 전과정평가 (Life Cycle Assessment)를 수행하였다. 전과정평가는 제품 제조 전 단계, 제품 제조 단계, 사용 단계, 폐기 단계를 고려하여 탄소배출량의 합산으로 비교해야 마땅하나, TBM (Tunnel Boring Machine)의 제조 및 폐기 데이터에 대한 접근이 제한되어 사용단계에 초점을 맞추어 분석할 수 밖에 없었다. 일반적으로 제품 제조 전 단계 및 제품 제조 단계에서 배출되는 탄소 배출량이 제품수명주기의 전과정에서 배출되는 탄소배출량의 90%를 넘는 경우가 대부분이다. 따라서 사용 단계의 비교만으로는 분석 목표를 달성하기 어렵기 때문에 분석 범위를 확장하였고, 제조 데이터에 접근이 가능한 NATM 공법에 대해서는 제품제조 전 단계 및 제품제조 단계를 포함한 과정에 대한 탄소 배출량을 산출하여 비교해 본 결과, TBM 공법은 사용 단계만 고려했음에도 불구하고 전 과정을 고려한 NATM 공법에 비해 탄소 배출량이 많게 결과값이 산출되었다. 이러한 결과는 향후 터널 시공설계 시 최근 환경영향분야 중 관심이 집중되고 있는 기후 변화 (지구온난화)의 영향도를 고려할 때 NATM 공법이 상대적으로 친환경적이라 볼 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 국토교통부, 2021, TBM 커터헤드 설계자동화 및 운전.제어 시스템 개발 최종보고서, pp. 370.
  2. 한국환경산업기술원, 2022, 환경성적표지 인증 안내서, pp. 26.
  3. Hongxian Fu et al, 2014, Comparison of excavation damage zones resulting from blasting with Nonel detonators and blasting with electronic detonators, Chin J Rock Mech Eng, 47, pp. 813-815. https://doi.org/10.1007/s00603-013-0419-2
  4. ISO 14067 Greenhouse gases - Carbon footprint of products - Requirements and guidelines for quantification, 2018.