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A Study on the Intention to Use ChatGPT Focusing on the Moderating Effect of the MZ Generation

MZ세대의 조절효과를 중심으로 한 ChatGPT의 사용의도에 관한 연구

  • 정양범 (한성대학교 일반대학원 지식서비스&컨설팅학과) ;
  • 박정민 (한국발명진흥회) ;
  • 이형용 (한성대학교 경영학부)
  • Received : 2023.11.08
  • Accepted : 2023.11.28
  • Published : 2023.12.31

Abstract

This study is a study on user perception of ChatGPT use. The goal of this study is to analyze the relationship between user policy expectations and user innovativeness on ChatGPT technology acceptance and intention to use using variables of TRA (Theory of Reasoned Action). The impact of policy expectations and user innovativeness on the intention to use by mediating usefulness and hedonic motivation, and the impact of subjective norms on the usefulness and intention to use were analyzed by dividing them into the MZ generation and the non-MZ generation. It was verified whether there was a moderating effect on the effect of age differences on usefulness by interacting with policy expectations. An online survey was conducted on 300 ChatGPT users using PLS (Partial Least Square) structural equations and SPSS Package, and statistical analysis was performed using PLS and SPSS. According to the analysis results, it was confirmed that the higher the initial user's innovativeness, the higher the intention to use ChatGPT. In addition, the moderating effect analysis comparing the differences between the MZ generation and the non-MZ generation showed that policy expectations had a negative effect on the usefulness of ChatGPT use.

본 연구는ChatGPT 사용의 사용자 인식에 대한 연구로, 사용자 정책기대와 사용자 혁신성이 ChatGPT 기술수용과 사용의도에 미치는 영향 관계를 TRA(Theory of Reasoned Action) 등의 변수들을 활용하여 분석하는 것을 목표로 하였다. 정책기대, 사용자 혁신성이 유용성과 쾌락적 동기를 매개하여서 사용의도에 미치는 영향과 주관적 규범이 유용성과 사용의도에 미치는 영향을 연령변수를 이용하여서 MZ세대와 비 MZ세대로 구분하여 분석하였으며, 연령별 차이가 정책기대와 상호작용하여서 유용성에 미치는 영향에 조절효과가 있는지 검증하였다. PLS(Partial Least Square) 구조 방정식과 SPSS Package를 이용하여 ChatGPT사용자 300명을 대상으로 Online 설문을 실시하고, PLS와 SPSS을 통해 통계 분석을 수행하였다. 분석 결과에 따르면, 초기 사용자의 혁신성이 높을수록 ChatGPT 사용의도가 높아진다는 것을 확인하였다. 그리고, MZ세대와 비MZ세대의 차이를 비교한 조절효과분석에서는 정책기대가 ChatGPT사용의 유용성에 부(-)의 영향을 미치는 효과를 보였다.

Keywords

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