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백화점 모바일 앱 지속 이용 의도에 영향을 미치는 고객 가치 요인 : 신세계 백화점 이용 고객을 중심으로

Customer Value Factors Influencing the Continuous Use Intention of Department Store Mobile Apps : Focusing on the Customer of Sinsegae Department Store

  • 김소현 (중앙대학교 무역물류학과) ;
  • 최창범 (중앙대학교 경영경제대학)
  • Kim, So-hyun (Department of Trade and Logistics, Chung-Ang University) ;
  • Choi, Chang-bum (College of Business and Economics, Chung-Ang University)
  • 투고 : 2023.11.20
  • 심사 : 2023.12.22
  • 발행 : 2023.12.31

초록

본 연구는 빠른 속도로 디지털화 및 모바일화되는 리테일 산업에서 전통적인 오프라인 리테일러인 백화점을 대상으로 고객 가치 이론을 기반으로 백화점의 모바일 앱 지속 이용 의도에 영향을 미치는 고객 가치 요인을 조사한다. 본 연구에서는 다차원적인 고객 가치를 기능적 가치, 편의적 가치, 그리고 사회적 가치의 세 가지 차원으로 분류하였다. 기능적 가치는 옴니채널 리테일 환경에서의 채널 간 통합과 일관된 고객 경험 제공을 의미하며, 편의적 가치는 고객이 모바일 앱 이용 시 절약할 수 있는 시간과 노력의 절약인 편의성이다. 사회적 가치는 백화점의 모바일 앱 내 친환경 마케팅과 관련하여 제품 또는 서비스 사용으로 인해 발생하는 사회적 승인 또는 사회적 자아 개념의 향상을 뜻한다. 이렇게 세 가지 차원의 고객 가치를 선행변수로 하여 종속변수인 모바일 앱 지속 이용 의도에 미치는 각 영향력을 분석하였다. 국내 신세계 백화점의 모바일 앱 사용 이력이 있는 고객을 대상으로 데이터 수집 후 Smart PLS 4.0을 사용하여 실증 분석하였다. 분석 결과 고객 가치의 세 가지 차원인 기능적 가치, 편의적 가치, 사회적 가치가 모두 고객의 모바일 앱 지속 이용 의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 기능적 가치의 영향력이 가장 큰 영향을 미친다. 기술의 발전으로인한 옴니채널 리테일 트렌드에서 기능적 가치가 가장 중요한 영향 요인으로 나타남에 따라 오프라인 리테일러인 백화점의 통합된 채널 제공이 중요하다는 점을 시사한다. 백화점 모바일 앱 활성화를 위한 고객 중심 전략 수립 방향에 대한 통찰력을 제공하며, 백화점이 기존 오프라인 채널이 아닌 신규 모바일 채널을 통해 변화하는 고객의 기대 및 요구를 효과적으로 충족할 수 있는 맞춤화된 서비스와 마케팅 활동을 위한 기초적인 분석자료를 시사한다.

This study examines the customer value factors affecting the intention to continue using the mobile app of department stores, which are traditional offline retailers, in the retail industry that is rapidly digitalizing and becoming mobile. This study clarifies multidimensional customer value in three dimensions; functional, convenience, and social. Functional value refers to the integrated channel, and consistent customer experience provided between channels in the omnichannel retail environment, while convenience value is the convenience of saving time and effort save while customers use a mobile app. Social value refers to the improvement of social approval or social self-concept occurring due to the use of products or services related to green marketing within the mobile app of the department store. The influence of each on the dependent variable, the mobile app's continuous use intention, was analyzed by using the three dimensions of customer value as independent variables. Data was collected from customers who have a history of using the mobile app of Shinsegae Department Store in Korea, and a confirmatory analysis was conducted using Smart PLS 4.0. The analysis results showed that all three dimensions of customer value; functional value, convenience value, and social value, had a positive (+) influence on customers' intention to continue using the mobile app, and the influence of functional value had the greatest impact. As functional value appears to be the most important influencing factor due to the omnichannel retail trend by advancement of technology, it suggests that it is important for department stores, and offline retailers, to provide integrated channels. This provides insights into the direction of customer-centered strategy formulation for activating department store mobile apps and suggests basic analytical data for customized services and marketing activities that department stores can effectively meet the changing expectations and demands of customers through new mobile channels rather than existing offline channels.

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과제정보

이 논문은 2022년도 중앙대학교 연구 장학기금 지원에 의한 것임.

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