Abstract
After COVID-19, with the emergence of social distancing, non-face-to-face services, and home economics, visiting dining out is rapidly being replaced by non-face-to-face dining out. The purpose of this study is to find ways to create a safe dining culture centered on living quarantine in line with the changing trend of the restaurant industry after the outbreak of COVID-19, establish the direction of food culture improvement projects, and enhance the effectiveness of the project. This study used TEXTOM to collect and refine search frequency, perform TF-IDF analysis, and Ucinet6 programs to implement visualization using NetDraw from January 1, 2018 to October 31, 2019 and December 31, 2021, and identified the network between nodes of key keywords. Finally, clustering between them was performed through Concor analysis. As a result of the study, if you check the frequency of searches before and after COVID-19, it can be seen that the COVID-19 pandemic greatly affects the changes in the restaurant industry.
코로나19 이후 사회적 거리두기와 비대면 서비스, 홈코노미족의 등장과 더불어 방문 외식이 비대면 외식으로 빠르게 대체되고 있다. 본 연구의 목적은 코로나19 창궐 이후 변화하는 외식산업의 트렌드에 맞춰 생활방역 중심의 안전한 외식문화 환경 조성 방안을 발굴하고 음식문화 개선 사업의 방향성 정립 및 사업의 효과성 제고를 도모함이 연구의 목적이다. 본 연구는 코로나 이전인 2018년 01월 01일부터 2019년 10월 31일, 코로나 이후인 2020년 01월 01일부터 2021년 12월 31일까지 TEXTOM을 활용하여 검색빈도 수집 및 정제, TF-IDF분석 수행 및 Ucinet6 프로그램을 활용, NetDraw를 활용한 시각화를 구현, 핵심 키워드의 노드 간 연결망을 파악하였다. 마지막으로 Concor분석을 통해 이들 간의 군집화를 수행하였다. 연구 결과, 코로나19의 이전과 이후 검색 빈도를 확인해 보면 코로나 팬데믹이 외식산업의 변화에 크게 영향을 끼치는 것을 알 수 있다.