DOI QR코드

DOI QR Code

International Laws for the Prevention of IUU Fishing and Improvement Plans for Related Law Systems in Korea

IUU 어업 방지를 위한 국제적 규범과 우리나라 관련 법제의 개선방안

  • Received : 2022.03.15
  • Accepted : 2022.09.21
  • Published : 2022.09.30

Abstract

Efforts to prevent IUU fishing began in 1996 as the IUU Antarctic Marine Living Resources Conservation Committee reported the multilateral efforts of the international community and related international organizations to prevent IUU fishing. Korea has recently been pointed out by the international community as to many problems regarding its will to eradicate IUU fishing. It is true that Korea has ever been designated as an 'IUU participating country' or a 'non-cooperative third country' by the international community and that there have been considerable difficulties in exporting seafood and using ports along with the deterioration of the national image. In 2020, with the efforts of related organizations and fisheries companies, Korea is now free from being known as a that Korea has recovered some degrees of trust from the international community through strengthening legal sanctions against IUU fishing and thorough implementation of follow-up measures is now free from non-cooperating country it cannot be said that the basic problems have been completely resolved just because it has emerged as a disgraceful country, and the current state of IUU fishing of Korea leaves a room for designation as a 'non-cooperative third country' again at any time in the future. Accordingly, there is an urgent need to examine the problems of the IUU fishing-related legal system in Korea and to come up with an improvement plan. Therefore, this paper reviews international norms for IUU fishing regulation (PSMA etc.) and domestic laws with the Distant Water Fisheries Development Act and Propose the improvement methods for related legal systems in Korea.

Keywords

References

  1. 강문경(2019), "대만의 원양불법어업(IUU)에 관한 법제 연구", 중국법연구, 37, 467-483. https://doi.org/10.22415/CLR.2019.37..017
  2. 김규태(2022), "IUU어업 방지를 위한 국제사회의 법적규제 연구", 박사학위논문, 부경대학교.
  3. 김규태.이진수(2022), "IUU어업 방지를 위한 국제적 규범과 우리나라 관련 법제의 비교", 법학연구, 68, 367-389.
  4. 김남수(2015), "동북아지역에서 국제어업질서의 변화에 대한 국제법적 고찰", 박사 학위논문, 부경대학교.
  5. 김대위(2013), 법과 현실-실효성, 법률신문.
  6. 김민상.박주삼.김태규(2021), 원양산업 실태조사(2016~2020), 3-4, 45-153.
  7. 김선표.홍성걸.오순택(2001), "불법.비보고.비규제(IUU) 어업 근절을 위한 FAO의 국제행동계획과 국내적 이행 방안", 해양정책연구, 16(2), 3-4.
  8. 김재현(2017), "IUU어업규제를 위한 문제점 및 법제적 개선방안", 박사학위논문, 한국해양대학교.
  9. 김현정(2015), 국제법상 불법.비보고.비규제 어업(IUU 어업)에 관한 기국의 의무와 책임, 서울국제법연구원 서울국제법연구, 22(1), 65-89.
  10. 문규은(2018), "우리나라의 북극해 활동에 관련된 국제해양법적 쟁점에 대한 연구", 석사학위논문, 해양대학교.
  11. 박원석.최원목(2012), "국제수산규범의 국내이행체제 확립에 관한 연구", 농립수산식품부, 119-120, 136, 175-181.
  12. 법제처, 국가법령정보센터, 원양산업발전법 제정이유.
  13. 손재학(2011), "공해생물자원 보존관리와 IUU 어업 대응책에 관한 연구", 박사학위논문, 부경대학교.
  14. 여지원(2018), "IUU 어업 근절 국제수산규범의 국내 확산 및 집행 과정 연구 - 정책 모호성과 정책 갈등을 중심으로 -", 석사학위논문, 서울대학교.
  15. 외교부(2020), "예비 불법.비보고.비규제[IUU] 어업국 지정 4개월 만에 조기해제", 기후환경과학외교국.
  16. 이광남.서병귀(2003), IUU어업에 대한 국제적 규제 동향과 우리나라의 대응 방안, 수산해양교육연구, 15(1), p. 83.
  17. 이규선 외(2021), "케이프타운 협정 비준 추진을 위한 국내 절차 개시 - 원양어선의 안전성과 어업 지속가능성을 위한 국제협정 비준 추진 -", 해양수산부 보도자료.
  18. 이상고 외(2011), "국제어업교육원 설립 및 운영방안 연구", 농림수산식품부, 129-130.
  19. 이우도.이진수(2015) "수산법제의 문제점과 개선방안 연구", 수산경영론집, 46(3), p. 164.
  20. 전재훈(2015), EU, 우리나라 예비 불법(IUU)어업국 지정 최종 해제 - 수산물 수출 금지 우려 완전 해소, IUU 청정국지위 회복, 한/EU 간 지속가능 어업을 위한 공동선언 및 MOU 체결도 추진- , 원양산업과.
  21. 조신희(2017), "한국 정부의 불법어업 통제 역량에 영향을 미치는 제도적 요인 분석 : 해양수산부의 국제원양정책 담당 전문가에 대한 인식조사를 중심으로", 석사학위논문, 고려대학교.
  22. 하봉수(2017), "우리나라 원양어선의 IUU에 관한 연구", 석사학위논문, 부경대학교.
  23. 한국해양수산개발원(2019), "우리나라 원양산업의 사회적 책임 실천 강화를 위한 정책연구", 연구보고서.
  24. 해양수산부(2021), 불법.비보고.비규제(IUU) 어업, 이제 발붙일 곳 없다! - 해수부 보도자료, 「항만국조치협정 이행에 관한 고시」 제정 -, 보도자료.
  25. 해외시장분석센터, 2017.1.5. KMI, 해양수산해외산업정보포털. https://www.ofhi.go.kr/main/index.ofhi.
  26. Kevin, B. (2000), "Illegal, Unreported, and Unregulated Fishing", Current Fisheries Issues and the Food and Agriculture Organization of the United Nations (Myron H. Nordquist and John Norton Moore Ed.,), Martinus Nijhoff Publishers.
  27. KMI (2017), 미국 매그너슨-스티븐 어업 보존 및 관리법(MSA; Magnuson-Stevens Fishery Conservation and Managemenr Act)에 따른 NOAA 제정한 수산물수입감시프로그램(Seafood Import Monito ring Program)에 관한 시행규칙의 발효(2017.1.9.), 해양수산해외산업정보포털.
  28. KMI (2017), 해외시장분석센터, 해양수산해외산업정보포털 : https:// www. federal register.gov/documents/2016/12/09/2016-29324/.
  29. Report of the Secretary-General (1999), Oceans and the law of the sea, A/54/429.
  30. Resolution Adopted by the General Assembly (2000), United Nations, A/RES/54/32.
  31. UN 식량농업기구, "불법.비보고.비규제 어업"(2016), http://www.fao.org/3/a-i6069e.pdf.
  32. www.ccamlr.org>organisation.