DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of the Word Problem in Elementary Mathematics Textbook from a Practical Contextual Perspective

초등 수학 교과서의 문장제에 대한 실제적 맥락 관점에서의 분석

  • Received : 2022.08.22
  • Accepted : 2022.09.27
  • Published : 2022.10.31

Abstract

Word problems can lead learners to more meaningfully learn mathematics by providing learners with various problem-solving experiences and guiding them to apply mathematical knowledge to the context. This study attempted to provide implications for the textbook writing and teaching and learning process by examining the word problem of elementary mathematics textbooks from the perspective of practical context. The word problem of elementary mathematics textbooks was examined, and elementary mathematics textbooks in the United States and Finland were referenced to find specific alternatives. As a result, when setting an unnatural context or subject to the word problem in elementary mathematics textbooks, artificial numbers were inserted or verbal expressions and illustrations were presented unclearly. In this case, it may be difficult for learners to recognize the context of the word problem as separate from real life or to solve the problem by understanding the content required by the word problem. In the future, it is necessary to organize various types of word problems in practical contexts, such as setting up situations in consideration of learners in textbooks, actively using illustrations and diagrams, and organizing verbal expressions and illustrations more clearly.

문장제는 학습자에게 다양한 문제해결의 경험을 제공하고 수학적 지식을 맥락에 적용할 수 있도록 안내하여 학습자의 수학 학습을 더욱 의미 있게 이끌 수 있다. 본 연구는 초등 수학 교과서의 문장제를 실제적 맥락 관점에서 살펴봄으로써 교과서 집필 및 교수 학습 과정에 대한 시사점을 제공하고자 하였다. 이를 위하여 초등 수학 교과서 내 수와 연산 영역의 문장제를 살펴보았으며 구체적인 대안을 모색하기 위하여 미국과 핀란드의 초등 수학 교과서를 참고하였다. 분석 결과, 초등 수학 교과서의 문장제에 부자연스러운 맥락이나 소재를 설정하는 경우, 인위적인 수를 삽입하거나 문장제의 언어적 표현 및 삽화가 명료하지 않게 제시되는 경우 등이 나타났다. 이러한 경우 학습자가 문장제의 맥락을 실생활과 별개의 것으로 인식하거나 문장제에서 요구하는 내용을 이해하여 문제를 해결하기 어려울 수 있다. 추후 교과서 집필 시 학습자를 고려하여 소재를 설정하고 삽화, 도식 등을 적극적으로 활용하며 문장 및 삽화를 더 명료하게 구성하는 등 실제적 맥락을 고려하여 다양한 형태의 문장제를 구성할 필요가 있다.

Keywords

References

  1. 강윤지, 백석윤(2020). 초등 수학 교과서의 수학 용어정의 및 문장제에 사용된 표현의 문장 복잡성 비교 분석. 한국초등수학교육학회지, 24(2), 231-257.
  2. 강윤지, 장혜원(2022). 수학 익힘의 삽화 기능 및 문제해결시 삽화에 대한 학생의 인식 분석. 학교수학, 24(1), 1-21.
  3. 강화나, 백석윤(2009). 수학 문장제의 문장 구조에 따른 초등학생의 문제해결 반응 비교 분석. 수학교육학연구, 19(1), 63-80.
  4. 교육과학기술부(2012a). 수학 2-1. 두산동아.
  5. 교육과학기술부(2012b). 수학 2-2. 두산동아.
  6. 교육과학기술부(2012c). 수학 3-1. 두산동아.
  7. 교육부(2015a). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호 [별책 8].
  8. 교육부(2015b). 수학 2-2. 천재교육.
  9. 교육부(2015c). 수학 6-1. 천재교육.
  10. 교육부(2020a). 수학 3-1. 비상교육.
  11. 교육부(2020b). 수학 3-2. 비상교육.
  12. 교육부(2020c). 수학 4-1. 비상교육.
  13. 교육부(2020d). 수학 5-1. 비상교육.
  14. 교육부(2020e). 수학 5-2. 비상교육.
  15. 교육부(2020f). 수학 6-1. 비상교육.
  16. 김민경(2004). 현실적인 문장제에 관한 초등학생의 반응 분석. 학교수학, 6(2), 135-151.
  17. 김민경, 박은정, 허지연(2012). '맥락성' 관점에서 본 수학교과서의 문제 분석. 한국학교수학회논문집, 15(1), 1-25.
  18. 박장희, 유시규, 이중권(2012). 실생활 문장제의 해결 과정에 나타나는 오류유형 분석. 한국학교수학회논문집, 15(4), 699-718.
  19. 이관희, 장혜원(2021). '명사화'에 기반한 초등학교 수학 교과서 문장제의 계열성 분석:'비와 비율'단원을 대상으로. 수학교육학연구, 31(1), 17-34.
  20. 이대현(2009). 수학 교과서의 덧셈과 뺄셈 문장제와 그에 대한 학생들의 반응 분석. 학교수학, 11(3), 479-496.
  21. 장혜원(2002). 수학 학습을 위한 상황문제의 활용. 학교수학, 4(3), 483-494.
  22. 장혜원, 강윤지, 김은혜, 최혜령(2019). 정보과다 문제와 정보부족 문제에 대한 초등학교 6 학년의 문제해결 분석. 학교수학, 21(4), 669-685.
  23. 정혜윤, 이경화, 정진호(2020). 수학적 모델링 관점에 따른 초등학교 6학년 교과서의 실세계 맥락 과제 분석. 학습자중심교과교육연구, 20(18), 1313-1340.
  24. Bailey, T. (2002). Taking the problems out of word problems. Teaching Pre K-8, 32(4), 60-61.
  25. Barwell, R. (2011). What works? Research into practice. A research-into practice series produced by a partnership between the Literacy and Numeracy Secretariat and the Ontario Association of Deans of Education. Research Monogram, 34, 1-4.
  26. Boaler, J. (1993) 'The role of contexts in the mathematics classroom: do they make mathematics more "real"?', For the Learning of Mathematics 13(2), 12-17.
  27. Cooper, B., & Harries, T. (2002). Children's responses to contrasting 'realistic' mathematics problems: Just how realistic are children ready to be? Educational Studies in Mathematics, 49, 1-23. https://doi.org/10.1023/A:1016013332659
  28. Daroczy, G., Meurers, D., Heller, J., Wolska, M., & Nurk, H. C. (2020). The interaction of linguistic and arithmetic factors affects adult performance on arithmetic word problems. Cognitive processing, 21(1), 105-125. https://doi.org/10.1007/s10339-019-00948-5
  29. Duan, X., Depaepe, F., & Verschaffel, L. (2011). Chinese upper elementary school mathematics teachers' attitudes towards the place and value of problematic word problems in mathematics education. Frontiers of Education in China, 6(3), 449-469. https://doi.org/10.1007/s11516-011-0141-3
  30. Forsback, M., Kalliola, A., Tikkanen, A., & Waneus, M. (2018a). STAR MATHS 1B. Otava. 이경희(역). 핀란드 1학년 수학 교과서 2-1. 마음이음.
  31. Forsback, M., Kalliola, A., Tikkanen, A., & Waneus, M. (2018b). STAR MATHS 2B. Otava. 이경희(역). 핀란드 2학년 수학 교과서 2-1. 마음이음.
  32. Freudenthal, H. (1991). Revisiting mathematics education. Kluwer.
  33. Greer, B. (1993). The modeling perspective on wor(l)d problems. Journal of Mathematical Behavior. 12, 239-250
  34. Greer, B. (1997). Modelling reality in mathematics classrooms: The case of word problems. Learning and Instruction, 7(4), 293-307. https://doi.org/10.1016/S0959-4752(97)00006-6
  35. Houghton Mifflin Harcourt(2011a). Go Math 2 Student's Book with Practice Book. Houghton Mifflin.
  36. Houghton Mifflin Harcourt(2011b). Go Math 3 Student's Book with Practice Book. Houghton Mifflin.
  37. Inoue, N. (2005). The realistic reasons behind unrealistic solutions: The role of interpretive activity in word problem solving. Learning and Instruction, 15(1), 69-83. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2004.12.004
  38. National Council of Teachers of Mathematics. (1991). Professional standards for teaching mathematics. National Council of Teachers of Mathematics.
  39. Niss, M. (1992). Applications and modelling in school Mathematics-directions for future development (Vol. 3, pp. 346-361). Development in School Mathematics Education Around the World.
  40. Kiviluoma, P., Nyrhinen, K., Perala, P., Rokka, P., Salminen, M., & Tapiainen, T. (2018a). STAR MATHS 3b. Otava. 박문선(역). 핀란드 3학년 수학 교과서 3-2. 마음이음.
  41. Kiviluoma, P., Nyrhinen, K., Perala, P., Rokka, P., Salminen, M., & Tapiainen, T. (2018b). STAR MATHS 3b. Otava. 박문선(역). 핀란드 4학년 수학 교과서 2-1. 마음이음.
  42. Palm, T. (2008). Impact of authenticity on sense making in word problem solving. Educational Studies in Mathematics, 67(1), 37-58. https://doi.org/10.1007/s10649-007-9083-3
  43. Reusser, K., & Stebler, R. (1997). Every word problem has a solution-The social rationality of mathematical modeling in schools. Learning and Instruction, 7(4), 309-327. https://doi.org/10.1016/S0959-4752(97)00014-5
  44. Riyanto, B., Zulkardi, Putri, R.I.I., & Darmawijoyo. (2017). Mathematical modeling in realistic mathematics education. J ournal of Physics: Conference Series, 943(1), 012049. https://doi.org/10.1088/1742-6596/943/1/012049
  45. Verschaffel, L., De Corte, E., & Lasure, S. (1994). Realistic considerations in mathematical modeling of school arithmetic word problems. Learning and Instruction, 4(4), 273-294. https://doi.org/10.1016/0959-4752(94)90002-7
  46. Verschaffel, L., & De Corte, E. (1997a). Teaching realistic mathematical modeling in the elementary school: A teaching experiment with fifth graders. J ournal for Research in Mathematics Education, 28(5), 577-601. https://doi.org/10.2307/749692
  47. Verschaffel, L., & De Corte, E. (1997b). Word problems. A vehicle for authentic mathematical understanding and problem solving in the primary school? In T. Nunes & P. Bryant (Eds.), Learning and teaching mathematics: An international perspective(pp. 69-98). Psychology Press.
  48. Verschaffel, L., Greer, B., & De Corte, E. (2000). Making sense of word problems. Swets & Zeitlinger.
  49. Yoshida, H., Verschaffel, L., & De Corte, E. (1997). Realistic considerations in solving problematic word problems: Do Japanese and Belgian children have the same difficulties?. Learning and Instruction, 7(4), 329-338. https://doi.org/10.1016/S0959-4752(97)00007-8