Abstract
Any kind of animation film are almost inseparable from the role of characters, with distinct personalities, and well-created characters are not only the expressors of narrative and themes, but also the ones who communicate with the audience and form resonance. Nowadays, with the improvement of the public's aesthetics, the production of excellent animation, the characters with a single personality have been almost eliminated. So how to create a profound role has become a topic worthy of study. This paper is based on Freud's theory of personality structure and ego defense mechanism. The main research object is the main character of the animation film "The Tale of The Princess Kaguya". At the end of the thesis, by analyzing Kaguya's image characteristics and individual pursuits, it explores director Isao Takahata's understanding of character shaping. In this way, it also provides a reference to produce animation works.
어떤 장르를 가지고 있든 애니메이션 영화는 캐릭터의 작용과 불가분의 관계에 있으며, 성격을 뚜렷하고 잘 형성된 캐릭터는 서사와 주제의 표현자일 뿐만 아니라 관객과 소통하고 진정한 공감대 형성하는 담당자이기도 한다. 대중의 미학의 향상과 우수한 작품의 공개, 성격을 단순한 캐릭터가 거의 사라진다. 그렇다면 어떻게 인상 깊은 캐릭터를 만드는가가 연구 가치가있는 주제가 되었다. 본 연구는 프로이트의 성격구조 이론과 자기방어기제에 기초하여 애니메이션 영화 <가구야 공주 이야기>의 주인공을 주요 대상으로 연구한다. 논문의 말미에는 가구야 공주의 이미지 특징과 개인의 추구를 분석함으로써 다사카타 이사오 감독의 캐릭터 창작에 대한 이해를 탐구한다. 이를 통해 훌륭한 애니메이션 작품 제작 연구에 도움이 되기로 기대한다.