DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Effects of Read Along by Google with Primary ELLs' Pronunciation and Affective Domains

구글 Read Along 앱 활용이 초등영어학습자의 발음과 정의적 영역에 미치는 효과

  • 윤택남 (춘천교육대학교 영어교육과)
  • Received : 2022.04.18
  • Accepted : 2022.05.24
  • Published : 2022.10.28

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effects of Read Along by Google with primary English learners' pronunciation and affective domains. In order to answer these two questions, a 4-week pilot study was conducted with 24 participants in the 6 th grade. Read Along as a main learning tool was utilized for a reading-aloud activity, and a pre-/post pronunciation test and survey on the affective factors were distributed as a research instrument. The results indicated that a read-aloud activity with Read Along brought a positive impact on the development of learners' pronunciation ability in terms of accuracy and fluency. Participants showed improvement in the post-pronunciation test, compared to the pre-one and there was a significant difference based on the result of the paired samples t-test. Next, the results of the survey on the affective domains illustrated that participants showed overall improvement in learning interest and confidence and there was a significant difference in these factors. Yet, there was not a significant difference in the learning attitude, even though they showed partial improvement.

본 연구의 목적은 구글에서 개발한 어린이용 언어학습 애플리케이션인 Read Along 활용이 초등영어학습자들의 발음과 정의적 영역에 미치는 영향에 관해 살펴보는 것이다. 이를 위하여 6학년 영어학습자 24명이 4주 간의 실험 수업에 참여하였으며 주요 활동으로는 Read Along을 통한 읽기·말하기 학습이 진행되었다. 연구도구로는 사전-사후 영어발음 평가지와 정의적 영역 설문지가 활용되었으며 수집된 자료를 분석한 결과, 우선, Read Along 앱 기반 활동은 초등영어학습자들의 발음 유창성 및 정확성 향상에 있어 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 실제 두 영역 모두 사전 대비 사후 평균값은 근소하게나마 향상되었으며 대응 표본 t-검정 결과에서도 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, Read Along 앱을 이용한 읽기 및 말하기 활동이 초등영어학습자들의 정의적 영역에 미치는 변화를 설문을 통해 살펴본 결과, 학습자들의 흥미도와 자신감 측면에 있어 긍정적인 변화를 보였다. 두 영역 모두, 사전 대비 사후의 평균이 각각 0.4점, 0.5점이 상승한 것으로 나타났으며 t-검정 결과 역시 유의미한 향상이 있는 것으로 드러났다. 다만 학습 태도면에 있어서는 사후에 소폭의 상승을 보이기는 하였으나 통계적으로 유의미한 차이를 드러내지는 않았다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 2022년 춘천교육대학교 대학혁신지원사업의 연구비 지원을 받아 수행되었음

References

  1. B. Kachru, "Standards, codification and sociolinguistic realism: English language in the outer circle," In R. Quirk and H. Widowson (Eds.), English in the world: Teaching and learning the language and literatures Cambridge: Cambridge University Press, pp.11-36, 1985.
  2. B. Seidlhofer, "English as a lingua franca in the expanding circle: What it isn't," In R. Rubdi & M. Saraceni (Eds.). English in the world. Global rules, global roles, London: Continuum, pp.40-50, 2006.
  3. B. Seidlhofer, Understanding English as a Lingua Franca, Oxford University Press, 2013.
  4. B. Yang, S. Zhou, and W. Ju, "Learning English speaking through mobile-based role-plays: the exploration of a mobile English language learning app called Engage," The EUROCALL Review, Vol.21, No.2, pp.27-38, 2013. https://doi.org/10.4995/eurocall.2013.9788
  5. 이정은, 정동빈, "모바일을 활용한 대학생 영어 말하기 녹음과제의 효과성," 영어영문학연구, 제38권, 제1호, pp.267-297, 2012. https://doi.org/10.21559/AELLK.2012.38.1.014
  6. 손정옥, SNS를 활용한 영어 학습이 초등학생의 정의적 영역과 학업 성취도에 미치는 영향, 숙명여자대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2014.
  7. J. M. Howard and A. Scott, "Any time, any place, flexible pace: Technology-enhanced language learning in a teacher education programme," Australian Journal of Teacher Education, Vol.42, No.6, pp.51-68, 2017.
  8. 최미영, 너서리 라임(Nursery Rhyme)을 활용한 수업이 초등학생의 영어 발음에 미치는 영향, 서울교육대학교 교육전문대학원, 석사학위논문, 2020.
  9. P. Ilic, "The effects of mobile collaborative activities in a second language course," International Journal of Mobile and Blended Learning, Vol.7, No.4, pp.16-37, 2015.
  10. 진승희, "스마트폰 어플리케이션을 사용한 플래시카드 어휘 학습 및 SNS 기반 모바일 협력학습이 영어 학습자의 어휘 발달에 미치는 영향," Multimedia-Assisted Language Learning, Vol.21, No.4, pp.298-322, 2018. doi: 10. 15702/mall.2018.21.4.298 https://doi.org/10.15702/mall.2018.21.4.298
  11. 김유경, 멀티미디어를 활용한 영어 동화 학습이 유아 영어의 흥미도에 미치는 영향, 중앙대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2003.
  12. Z. Hyder, Kids can learn at home with Read Along by Google https://blog.google/outreach-initiatives/education/early-access-read-along/, 2020.
  13. 민지영, 이은주, "스마트폰 학습 앱을 사용한 어휘 학습이 초등학생의 영어 어휘 능력과 태도," 외국어교육, 제25권, 제1호, pp.130-128, 2018.
  14. 박아영, "자동음성인식 기술을 이용한 모바일 기반 발음 교수법과 영어 학습자의 발음 향상에 관한 연구," 디지털콘텐츠학회 논문지, 제18권, 제6호, pp.1101-1107, 2017. https://doi.org/10.9728/DCS.2017.18.6.1101
  15. 정순원, (2011. 9. 30). "스마트러닝 ① 스마트교육이란무엇인가?," 한국교육신문. Retrieved from http://www.hangyo.com/news/article.html?no=38043
  16. 문서형, 학습선호도에 따른 스마트폰 앱 활용이 영어 어휘학습에 미치는 영향 : 고등학교 학생 중심으로, 한국외국어대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2020.
  17. B. Song, "What does reading mean for East Asian students?," College ESL, Vol.5, No.2, pp.35-48, 1995.
  18. Z. Sun, C. H. Lin, J. You, H. J. Shen, S. Qi, and L. Luo, "Improving the English-speaking skills of young learners through mobile social networking," Computer assisted language learning, Vol.30, No.3, pp.304-324, 2017. https://doi.org/10.1080/09588221.2017.1308384
  19. S. Zhang, "Mobile English learning: An empirical study on an APP, English fun dubbing," International Journal of Emerging Technologies in Learning, Vol.11, pp.4-8, 2016. https://doi.org/10.3991/ijet.v11i12.6314
  20. F. Ataeifar, F. Sadighi, M. S. Bagheri, and F. Behjat, "Iranian female students' perceptions of the impact of mobile-assisted instruction on their English speaking skill," Cogent Education, Vol.6, No.1, pp.1-19, 2019. doi: https://doi.org/10.1080/2331186X.2019.1662594
  21. 함순애 외 10인, 초등학교 영어(5~6학년군) 지도서, 천재교육, 2019.
  22. 이승민, "초등영어 수업에서 분절음과 초분절음 학습을 위한 분석적 활동의 효과," 영어교과교육, 제17권, 2호, pp.265-285, 2012.
  23. 류진형, 영어 만화를 활용한 영어 지도가 초등학생의 영어 능력 및 정의적 영역에 미치는 영향, 부산교육대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2007.
  24. 안지수, 창의성 함양을 위한 역할 놀이가 초등영어 학습자의 말하기 능력 및 정의적 영역에 미치는 영향, 서울교육대학교 교육전문대학원, 석사학위논문, 2018.