DOI QR코드

DOI QR Code

The Student Determinants of College Non-completion

패널자료를 활용한 대학생 중도탈락 결정요인 분석

  • Hwang, Sanghyun (Department of Economics and Finance, Sangmyung University) ;
  • Lee, Jin Young (Department of Economics, Kangwon National University)
  • 황상현 (상명대학교 경제금융학부) ;
  • 이진영 (강원대학교 경제정보통계학부)
  • Received : 2022.08.30
  • Accepted : 2022.09.28
  • Published : 2022.09.30

Abstract

Purpose - This paper analyzes the student determinants of college non-completion and estimates the effects of each determinant on college non-completion. Design/methodology/approach - We use student panel data from a large Korean university from 2011 to 2021. Our results are from estimation of fixed-effects logit model. Findings - The results show that grade point average, participation in extracurricular activities, the number of counseling sessions with teachers, and financial aid are the main determinants of college non-completion. Academic probation, which is defined as any person who has a cumulative grade point average below a one point seven five, increases the non-completion rate by 2.6 percentage points and an one-point rise in extracurricular activities index reduces the rate by 0.1 percentage points. The effects of each determinant are heterogeneous across student sub-groups which are separated by gender, nationality, and academic discipline. Research implications or Originality - Tailored support programs for academically discouraged students that incorporate student characteristics and backgrounds are necessary to increase college completion rates and degree attainment.

Keywords

References

  1. 김경리.오방실 (2021). 대학 신입생 입학만족 및 중도탈락의향에 미치는 영향에 관한 연구: A대학교의 사례를 중심으로. 교육연구논총, 42(3), 5-27. https://doi.org/10.18612/CNUJES.2021.42.3.5
  2. 김수연 (2012a). 대학 학업중단 여부에 영향을 미치는 1학년 적응 과정 분석. 진로교육연구, 25(3), 139-160.
  3. 김수연 (2012b). 대학 중도탈락생의 이동 경로 구조 분석. 교육과학연구, 43(3), 131-163.
  4. 김수연.이명관 (2016). 대학 비교과 프로그램에 대한 학생 인식 및 수요조사를 통한 운영방향성 제고. 학습자중심교과교육연구, 16(9), 585-609.
  5. 김진성 (2021). 빅데이터 분석기법을 이용한 대학생 중도 탈락 행태와 영향요인에 대한 분석. 한국지능시스템학회논문지, 31(2), 150-157.
  6. 서재복.김보경.진쟁 (2017). 고른기회전형 입학생의 성취와 중도탈락가능성에 관한 연구 : J대학 사례를 중심으로. 교육종합연구, 15(2), 85-111.
  7. 신영옥 (2018). 대학 중도탈락률에 대한 사례연구. 한국컴퓨터정보학회논문지, 23(5), 65-72. https://doi.org/10.9708/JKSCI.2018.23.05.065
  8. 이은정.이정훈 (2021). 대학 신입생 중도탈락 예측 요인 분석: S대학 사례를 중심으로. 한국콘텐츠학회논문지, 21(4), 317-330. https://doi.org/10.5392/JKCA.2021.21.04.317
  9. 이은화.강승희 (2019). 대학생 중도탈락 연구동향과 과제: 학술지 연구를 중심으로. 학습자중심교과교육연구, 19(10), 169-199.
  10. 임준묵 (2020). 대학생의 중도탈락의도에 영향을 미치는 교육 요인. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 14(3), 105-115.
  11. 정제영.선미숙.정민지 (2015). 대학생의 중도탈락에 영향을 미치는 대학수준 요인분석. 아시아교육연구, 16(4), 57-76.
  12. 허영주 (2019). 개인요인과 대학교육요인이 대학생의 중도탈락 의도에 미치는 영향. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 9(1), 503-512. https://doi.org/10.35873/ajmahs.2019.9.11.041
  13. Aina C., E. Baici, G. Casalone and F. Pastore (2022), "The Determinants of University Dropout: A Review of the Socio-economic Literature", Socio-Economic Planning Sciences, 79, 101102 https://doi.org/10.1016/j.seps.2021.101102
  14. Ishitani T. T. (2003), "A Longitudinal Approach to Assessing Attrition Behavior among First-generation Students: Time-varying Effects of Pre-college Characteristics", Research in Higher Education, 44(4), 433-449 https://doi.org/10.1023/A:1024284932709
  15. Stratton L. S., D. M. O'Toole and J. N. Wetzel (2008), "A Multinomial Logit Model of College Stopout and Dropout Behavior", Economics of Education Review, 27(3), 319-331. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2007.04.003