DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study of Online Video Lecture : Focusing on 'Electromagnetism' Course at Junior College

온라인 동영상 수업 사례 : 전문대학 '전기자기학' 교과목을 중심으로

  • Kim, Mi-ra (School of Electrical and Electronic Engineering, Ulsan College)
  • 김미라 (울산과학대학교 전기전자공학부)
  • Received : 2022.08.16
  • Accepted : 2022.08.30
  • Published : 2022.09.30

Abstract

In this study, we examined the cases of online video classes conducted under the COVID-19 situation for 46 first-year students majoring in electrical engineering at a 3-year college in Gyeongnam. The research was carried out according to the course development process so that classes could be conducted efficiently, focusing on electromagnetism(1) course in the second semester of the first year. The online class consisted of uploading PPT recorded videos and lecture materials to the LMS and giving assignments. The contents of the study were in the scope of examining learners' perceptions through online learning contents, assignment submission, mutual feedback between instructors and learners, university-level lecture evaluation, and free opinions on online video-based electromagnetism(1) classes. As a result of the study, it was confirmed that online lecture review and problem-solving are particularly important for understanding lecture materials, and also given the nature of engineering subjects that require plenty of mathematical expressions, the detailed and immediate feedback provided by instructor enhances learners' class satisfaction and understanding. Based on these, the direction of online classes to be developed after the COVID-19 pandemic and teaching and learning methods suitable for the characteristics of subjects were discussed.

Keywords

References

  1. 강소연(2021). 2020년 1학기 공과대학 교수와 학생의 온라인 수업에 관한 인식 연구. 공학교육연구, 24(2), 20-28. https://doi.org/10.18108/JEER.2021.24.2.20
  2. 교육부(2020). 원격수업에 대해 알려 드립니다!. 대한민국 정책브리핑(www.korea.kr).
  3. 교육부(2022). 오미크론 대응 2022학년도 1학기 대학 방역 및 학사운영 방안 (21학년도 학사운영형황). 교육부.
  4. 권원현(2021). 전자기학. 생능출판.
  5. 김지영(2021.10.19.). 코로나이후 '온라인 수업지속' 원하는 학생 얼마나 될까?. 헬로디디.
  6. 김종재 외(2009). 공과대학생들이 인식하는 공학기초 물리학의 필요성과 이해도에 관한 설문조사 연구. Sae Mulli, 58(2), 179-185.
  7. 김호기(2022). 포스트 코로나로 가는 사회. 나라경제 6월호, 2-44.
  8. 김홍빈.이경호(2016). 대학생들의 다중극 전개에 대한 이해의 어려움과 이에 대한 해소 방안 : 1차원 전하 분포를 중심으로. Sae Mulli, 66(7), 834-844.
  9. 도재우(2020). 면대면수업의 온라인 수업 전환과정에서 발생하는 설계 장애물에 대한 탐색. 교육문화연구, 26(2), 153-173. https://doi.org/10.24159/JOEC.2020.26.2.153
  10. 박용배.정경영(2013), 전자기학 교육의 중요성. The Proceedings of the Korea Electromagnetic Engineering Society, 24(6), 63-66.
  11. 서혜선(2020). 비대면수업에서 학습성취도에 미치는 요인에 대한 구조방정식 모형 연구. 문화기술의 융합, 6(4), 157-164. https://doi.org/10.17703/JCCT.2020.6.4.157
  12. 심광열 외(2016). 전기자기학. 북스힐.
  13. 안정곤.이경호(2016). 모델기반 관점을 통해 살펴본 학부생들의 전자기학 학습의 어려움 분석 : 정전기학 영역을 중심으로. Sae Mulli, 66(5), 590-599. https://doi.org/10.3938/NPSM.66.590
  14. 윤지원(2020). 온라인 수업에 대한 C대학교 교수자 인식 연구. 인문사회 21, 11(5), 2413-2426.
  15. 이종문(2021). 대학생 대상 비대면 온라인 수업에서의 강의 콘텐츠 운영 실태 연구. 한국비블리아학회지, 32(4), 5-24.
  16. 이채리(2021). 공학·인문 융합 교과의 온라인수업 사례. 공학 교육연구, 24(6), 50-59.
  17. 장선영(2014). 온라인 학습 환경에서 문제해결 단계별 스캐폴딩 유형의 효과 분석. 공학교육연구, 30(2), 193-220.
  18. 정재원.허정은.박효원(2020). 코로나19로 인한 공과대학 교수자의 온라인 수업 경험 탐색. 공학교육연구, 23(6), 60-67. https://doi.org/10.18108/JEER.2020.23.6.60
  19. 조광희(2012). 일반물리학을 수강하는 공대생이 그린 전기쌍극자와 자기쌍극자의 장선 모양. Sae Mulli, 62(8), 840-847. https://doi.org/10.3938/NPSM.62.840
  20. 최정빈.김은경(2015). 공과대학의 Flipped Learning 교수학습 모형 개발 및 교과운영사례 공학교육연구, 18(2), 77-88. https://doi.org/10.18108/JEER.2015.18.2.77
  21. 한안나.이호철(2022). 비대면 수업에서 온라인 실습활동의 사례-'기초전기회로 및 실습' 교과목을 중심으로. 공학교육연구, 25(1), 22-32. https://doi.org/10.18108/JEER.2022.25.1.22
  22. Fawwaz T. Ulaby, Eric Michielssen, Umberto Ravaioli(2013). Fundamentals of Applied Electromagnetics. 6/E. Pearson.
  23. Griffiths, D. J.(2017). Introduction to Electrodynamics. 4/E. Cambridge Univ. Press.