Abstract
The purpose of this study is to analyze and evaluate the role and merits and demerits of insurance agencies, which are the main sales channels of the domestic insurance market, from a neutral standpoint, and to present a roadmap by finding ways and tasks for the sustainable development of the insurance agency industry. Recently, criticisms and regulations on independent distribution channels have been strengthened due to deterioration in growth potential and profitability, and increase in civil complaints of insurance companies. In the 2000s, as the center of insurance sales channels shifted to GA and bancassurance, the supervisory authorities regarded the irrationality of project costs and recruitment fees as the root causes and announced a regulatory improvement plan. In view of these circumstance, the operating status, problems of domestic insurance agencies and their contribution to the insurance industry were reviewed. In addition, we tried to find a mid-to-long term development plan by analyzing the case of insurance agency operation in Japan. This study identified the operating status and contribution of insurance agencies in South Korea, and focused on the major status of the Japanese insurance agency industry, ways to improve management efficiency, and the status and role of self-regulatory organizations for insurance agencies. Based on this, it was proposed to improve the professionalism of the sales organization, introduce a company specializing in insurance sales, and to strengthen the status of the association of the insurance agency as for the development plan of the insurance agency industry in South Korea.
본 연구의 목적은 국내 보험시장의 주요 판매채널인 보험대리점의 역할과 공과(功過)를 중립적 입장에서 분석·평가하고, 보험대리점업계의 지속가능발전을 위한 방안과 과제들을 모색하여 로드맵을 제시하는데 있다. 최근 보험사의 성장성·수익성 악화, 민원증가 등의 이유로 비전속판매채널에 대한 비판 및 규제강화의 목소리가 높아지고 있다. 2000년대 들어 보험판매 채널의 중심이 GA와 방카슈랑스로 이동하면서 감독당국은 사업비 및 모집수수료의 불합리성에 근본원인이 있다하여 규제개선 계획을 발표하였다. 이러한 상황을 고려하여 국내 보험대리점의 운영 현황과 문제점, 보험산업에 있어서의 기여도 등을 검토하고, 일본의 보험대리점 운영 사례를 분석하여 중장기적 발전방안을 모색하고 자 하였다. 본 연구는 우리나라 보험대리점의 운영 현황 및 기여도를 파악하고, 일본 보험대리점업계의 주요 현황과 경영 효율성 제고방안, 보험대리점 자율규제기구 현황과 역할 등을 중점적으로 살펴보았다. 이를 토대로 우리나라 보험대리점업계의 발전방안에 대해 판매조직의 전문성 제고, 보험판매전문회사 도입 및 대리점협회의 위상 강화 방안 등을 제안하였다.