Suggestion of Digital Technology Application for the Acupoints Education in Korean Medicine

한의학에서 경혈학 교육의 디지털 기술 적용에 대한 제안

  • Received : 2022.08.18
  • Accepted : 2022.10.05
  • Published : 2022.09.30

Abstract

In the recent education market, Edutech technology, in which various digital technologies are grafted into the education, is being actively applied due to the 4th industrial revolution and the development of ICT. In particular, realistic experiential learning contents that can provide realistic and immersive learning in a virtual space are in the spotlight and are being expanded to each field. However, in the field of Korean medicine education, the introduction of ICT is delayed due to the nature of Korean medicine, difficulties in apprenticeship education, quantitative education, and the absence of an objective evaluation system. Therefore, in this study, we propose a digital technology application for acupuncture and acupuncture points, where practice is particularly important in Korean medicine. Various methods of acupuncture and acupoints education using AR, MR, IoT and Touch-Display Table will provide an opportunity to change the paradigm of Korean medicine education and further contribute to the globalization of Korean medicine.

최근 교육시장은 4차산업혁명과 정보통신기술의 발전으로 인해 다양한 디지털 기술이 교육과 접목된 에듀테크가 확산되고 있으며, 그중에도 특히 가상공간에서 실제와 같이 몰입감 있는 학습효과가 가능한 실감체험형 학습콘텐츠가 교육분야에서 각광을 받고 있다. 하지만 한의학 분야에서는 한의학 교육의 특징인 도제식 교육, 정량적 교육의 어려움, 객관적 평가시스템의 부재로 인해 ICT의 도입이 늦어지고 있다. 이에 본 연구에서는, 한의학에서 특히 실습이 중요한 경혈학 교육의 디지털 기술 적용 방안을 제안한다. AR, MR, IoT 및 터치디스플레이 테이블을 이용한 다양한 경혈학 교육방법은 한의학 교육의 패러다임에 변화의 계기를 마련하고, 나아가 한의학의 세계화에도 기여할 수 있을 것이다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2021-2022년도 산업통상자원부의 지원을 받아 수행된 연구임

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