Abstract
This study explored the lexical sophistication features to distinguish the group membership of English proficiency, using the automatic analysis program of lexical sophistication. A total of 600 essays written by 300 Korean college students were extracted from the ICNALE (International Corpus Network of Asian Learners of English) corpus and a discriminant function analysis was performed using SPSS program. Results showed that the lexical features to distinguish three groups of English proficiency are SUBTLEXUS frequency content words, age of acquisition content words, lexical decision mean reaction time function words, and hypernymy verbs. High-level Korean students used frequent content words from SUBTLEXUS corpus to a lesser degree and produced more sophisticated words that can be learned at a later age and take longer reaction time in lexical decision task, and more concrete verbs.
본 연구는 영어 능력 수준을 구별할 수 있는 어휘적 정교화 특징이 무엇인지를 자동화된 어휘 분석 프로그램인 TAALES를 활용하여 탐색하였다. 300명의 한국 대학생이 쓴 총 600개의 에세이가 ICNALE 코퍼스에서 추출되었고 SPSS 프로그램의 판별 분석이 수행되었다. 판별 분석 결과 한국 대학생을 상. 중. 하의 세 개의 영어 능력 수준으로 유의미하게 구분하는 어휘 특성은 SUBTLEXUS 코퍼스의 내용어 빈도, 내용어의 어휘 습득 연령, 기능어의 어휘 결정 반응 평균 시간, 상위어 동사로 나타났다. 영어 능력 수준이 높은 상 수준 학생은 SUBTLEXUS 코퍼스에 빈번하게 나오는 어휘는 많이 사용하지 않았고, 어휘 습득 연령이 높고 어휘 결정 과업에서 평균 반응시간이 길게 나타난 정교화된 어휘와 구체적인 동사를 많이 사용한 특징이 있다.