DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Lowering the Statutory Maximum Interest Rate on Non-bank Credit Loans

  • Received : 2022.07.21
  • Published : 2022.08.31

Abstract

This paper analyzes the effects of the cut in the legal maximum interest rate (from 27.4% to 24%) that occurred in February of 2018 on loan interest rates, the default rates, and the loan approval rate of borrowers in the non-banking sector. We use the difference-in-difference identification strategy to estimate the effect of the cut in the legal maximum interest rate using micro-level data from a major credit-rating company. The legal maximum rate cut significantly lowers the loan interest rate and default rate of low-credit borrowers (i.e., high-credit-risk borrowers) in the non-banking sector. However, this effect is limited to borrowers who have not been excluded from the market despite the legal maximum interest rate cut. The loan approval rate of low-credit borrowers decreased significantly after the legal maximum interest rate cut. Meanwhile, the loan approval rate of high-credit and medium-credit (i.e., low credit risk and medium credit risk) borrowers increased. This implies that financial institutions in the non-banking sector should reduce the loan supply to low-credit borrowers who are no longer profitable while increasing the loan supply to high- and medium-credit borrowers.

Keywords

Acknowledgement

This paper is written by revising and supplementing the reduced form analysis part of Kim (2021). I want to express my gratitude to Seungeun Lee, Hakyung Chung, and Shinjin Kim for their kind assistance. I also thank the editor-in-chief of KDI Journal of Economic Policy and two anonymous reviewers for their valuable comments.

References

  1. 금융위원회.법무부. 2017. 「고금리 대출 이용자의 부담을 경감하기 위해 법정최고금리의 인하를 추진하겠습니다.」, 보도자료, 8월 7일자.
  2. 김미루. 2019. 「중금리 대출시장 활성화 가능성에 대한 고찰」, 정책연구시리즈 2019-17, KDI.
  3. 김미루. 2021. 「법정최고금리 인하의 영향 분석 및 정책제언」, 정책연구시리즈 2021-16, KDI.
  4. 김상봉. 2017. 「최고금리 변동에 따른 비은행금융기관 이용자의 배제 규모에 대한 연구」, 연구용역보고서, 한국대부금융협회.
  5. 노형식. 2014. 「시장금리 연동 이자율 상한 도입 검토」, 「주간금융브리프」, 제23권 18호.
  6. 노형식.이대기.한재준, 2013. 「대부업 제도개선에 관한 연구」, 용역보고서, 한국금융연구원.
  7. 류창원. 2016. 「법정 최고금리 인하에 따른 영향 및 시사점」, 「이슈분석」, 제6권 8호, 하나금융경영연구소.
  8. 이대기. 2019. 「해외 주요국 은행의 대출금리 결정체계와 시사점」, 「주간금융브리프」, 제28권 14호.
  9. 이민환.한재준. 2013. 「한일 대부업 시장의 금리결정 메커니즘에 대한 이론적 고찰」, 「금융연구」, 제27권 3호.
  10. 이수진. 2016a. 「금주의 논단: 금리상한 인하에 따른 저신용자 구축 규모의 추정 및 시사점」, 「주간금융브리프」, 제25권 9호.
  11. 이수진. 2016b. 「금융 포커스: 대부업 원가금리 분석의 시사점」, 「주간금융브리프」, 제25권 14호.
  12. 이수환.송지민. 2021. 「법정 최고금리 인하의 영향과 과제」, 「이슈와 논점」, 제1864호.
  13. 이순호. 2011. 「금융 포커스: 금리상한 규제가 대부시장에 미치는 영향」, 「주간금융브리프」, 제20권 23호.
  14. 이순호. 2015. 「금주의 논단: 우리나라 법정금리상한제의 평가와 개선방안」, 「주간금융브리프」, 제24권 2호.
  15. 정찬우. 2007a. 「대부업제도 개선 및 금융소외계층 지원방안」, 정책조사보고서, 금융연구원.
  16. 정찬우. 2007b. 「금주의 논단: 대부업제도 개선에 대한 단상」, 「주간금융브리프」, 제16권 6호.
  17. KCB. 신용대출 자료(2017. 1~2019. 2).