DOI QR코드

DOI QR Code

Strategy for Establishing a Rights Processing Platform to Enhance the Utilization of Open Data

공공데이터 활용성 제고를 위한 권리처리 플랫폼 구축 전략

  • 심준보 (고려대학교 정보보호대학원 사이버보안학과) ;
  • 권헌영 (고려대학교 정보보호대학원 정보보호학과)
  • Received : 2022.06.07
  • Accepted : 2022.07.01
  • Published : 2022.06.30

Abstract

Open Data is an essential resource for the data industry. 'Act On Promotion Of The Provision And Use Of Public Data', enacted on July 30, 2013, mandates public institutions to manage the quality of Open Data and provide it to the public. Via such a legislation, the legal basis for the public to Open Data is prepared. Furthermore, public institutions are prohibited from developing and providing open data services that are duplicated or similar to those of the private sector, and private start-ups using open data are supported. However, as the demand for Open Data gradually increases, the cases of refusal to provide or interruption of Open Data held by public institutions are also increasing. Accordingly, the 'Open Data Mediation Committee' is established and operated so that the right to use data can be rescued through a simple dispute mediation procedure rather than complicated administrative litigation. The main issues dealt with in dispute settlement so far are usually the rights of third parties, such as open data including personal information, private information such as trade secrets, and copyrights. Plus, non-open data cannot be provided without the consent of the information subject. Rather than processing non-open data into open data through de-identification processing, positive results can be expected if consent is provided through active rights processing of the personal information subject. Not only can the Public Mydata Service be used by the information subject, but Open Data applicants will also be able to secure higher quality Open Data, which will have a positive impact on fostering the private data industry. This study derives a plan to establish a rights processing platform to enhance the usability of Open Data, including private information such as personal information, trade secrets, and copyright, which have become an issue when providing Open Data since 2014. With that, the proposals in this study are expected to serve as a stepping stone to revitalize private start-ups through the use of wide Open Data and improve public convenience through Public MyData services of information subjects.

Keywords

References

  1. 4차산업혁명위원회, "마이데이터 발전 종합정책", 2021.
  2. 개인정보보호위원회, "2020 개인정보보호 연차보고서", 2020.
  3. 개인정보보호위원회, "가명정보 처리 가이드라인", 2021.
  4. 공공데이터포털, "공공데이터 품질관리", 행정안전부, Available at https://www.data.go.kr/ugs /selectPublicDataQlityView.do (Accessed March 30, 2022).
  5. 권헌영, "데이터 주권시대 선언 경기도 데이터 배당 국회토론회: 데이터배당제도에 대한 검토", 경기도경제과학진흥원, 한국정보화진흥원, 2020.02.20.
  6. 김수정, "빅데이터, 데이터 소유권, 데이터 경제", 민사법학, 제96호, 2021, 3-40.
  7. 김신언, "기본소득 재원으로서 데이터세 도입방안", 세무와 회계연구, 제9권, 제4호, 2020, 5-62. https://doi.org/10.22821/KTRI.9.4.202011.001
  8. 김주훈, 이경애, 나정현, 김동영, 이지혜, 원청연, 홍민지, 윤혜민, 황종성, "개인정보 규제에 관한 해외사례 연구", 한국개발연구원, 2018.
  9. 문화체육관광부, 한국문화정보원, "공공저작물 저작권 관리 및 이용지침 해설서", 2019.
  10. 박상철, "데이터 소유권 개념을 통한 정보보호법제의 재구성", 법경제학연구, 제15권, 제2호, 2018, 259-278.
  11. 박소영, "2021 데이터산업 백서", 한국데이터산업진흥원, 2021.
  12. 유지혜, "저작물이 포함된 공공데이터의 제공 및 이용에 관한 연구: 공공데이터법과 저작권법을 중심으로", 선진상사법률연구, 통권 제89호, 2020, 61-88.
  13. 윤수영, "4차 산업 혁명 시대의 소비자 데이터 주권에 대한 고찰: EU GDPR을 중심으로", 소비자학연구, 제29권, 제5호, 2018, 93-115.
  14. 이동진, "데이터 소유권, 개념과 그 실익", 정보법학, 제22권, 제33호, 2018, 219-242.
  15. 전응준, "「공공데이터의 이용과 통계 및 학술연구 목적의 데이터 처리」 에 관한 연구: 데이터의 안전한 이용의 관점에서", 정보법학, 제23권, 제1호, 2019, 105-152.
  16. 정민정, "미 바이든 행정부의 영업비밀보호 관련 입법.정책 동향과 시사점", 국제경제법연구, 제19권, 제3호, 2021, 77-112.
  17. 정종열, "2021 공공데이터 제공 분쟁조정 컨퍼런스자료집-공공데이터 제공방법의 기술적 이슈", 공공데이터제공분쟁조정위원회, 2021.
  18. 조성은, "해외 개인정보 이동권과 마이데이터", 국회입법조사처 전문가간담회, 2020.09.01.
  19. 주문호, "정보주체의 자기정보통제권 확보 방안 연구", 박사학위논문, 고려대학교, 서울, 2020.
  20. 최경진, "데이터와 사법상의 권리, 그리고 데이터 소유권", 정보법학, 제23권, 제1호, 2019, 217-244.
  21. 최정민, 조영은, "개인정보 이동권과 마이데이터 산업관련 연구", 경제규제와 법, 제13권, 제2호, 2020, 92-107. https://doi.org/10.22732/CELPU.2020.13.2.92
  22. 행정안전부, 한국지능정보사회진흥원, "2014~2020년 공공데이터제공 분쟁조정사례 해설서", 공공데이터제공분쟁조정위원회, 2021.
  23. EDPS, "Opinion 9/2016 EDPS Opinion on Personal Information Management Systems: Towards more user empowerment in managing and processing personal data", 2016.
  24. Esposito, C., A., D. Santis, G. Tortora, H. Chang, and K. K. R. Choo, "Blockchain: A Panacea for Healthcare Cloud-Based Data Security and Privacy?", IEEE Cloud Computing, Vol. 5, No. 1, 2018, 31-37. https://doi.org/10.1109/mcc.2018.011791712
  25. Hideki Kinjo, "Mitsui & Co. Global Strategic Studies Institute Monthly Report - Data Trading Business In Pioneering Phase", Mitsui & Co. Global Strategic Studies Institute, Feb 2018.
  26. Hjerppe, K., J. Ruohonen, and V. Leppanen, "The General Data Protection Regulation: Requirements, Architectures, and Constraints", 2019 IEEE 27th International Requirements Engineering Conference (RE), 23-27, Sept. 2019.
  27. Imanol, A. I., G. Leonard J. H. Diego L. Jaron, and W. E. Glen, "Should We Treat Data as Labor? Moving Beyond 'Free'", AEA Papers and Proceedings, Vol. 108, 2018, 38-42. https://doi.org/10.1257/pandp.20181003
  28. Langford, J., A. Poikola, W. Janssen, V. Lahteenoja, and M. Rikken, "Understanding MyData Operators", MyData Global, 2022.
  29. Malgieri, G. and B. Custers, "Pricing privacy-the right to know the value of your personal data," Computer Law & Security Review, Vol. 34, No. 2, 2018, 289-303. https://doi.org/10.1016/j.clsr.2017.08.006
  30. Merlec, M. M., Y. K. Lee, S.-P. Hong, and H. P. In, "A Smart Contract-Based Dynamic Consent Management System for Personal Data Usage under GDPR", Sensors, Vol.21, No.23, 2021, 7994.
  31. Poikola, A., K. Kuikkaniemi, O. Kuittinen, H. Honko, A. Knuutila, and V. Lahteenoja, "MyData-An introduction to human-centric use of personal data (3rd, revised edition)", the Ministry of Transport and Com- munications, Finland, 2020.