DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on The Investment of The Secondhand BulkShip Using Real Option Model

실물옵션을 활용한 중고선박 가치평가연구

  • 이정우 (목포해양대학교 해상운송시스템학과) ;
  • 장철호 (한국인터넷진흥원 혁신전략단 ESG추진팀) ;
  • 최정석 (목포해양대학교 해상운송학부)
  • Received : 2022.05.12
  • Accepted : 2022.06.29
  • Published : 2022.06.30

Abstract

Shipping companies earn profits through cargo transportation, and therefore, investment decisions to purchase ships are more important than anything else. Nevertheless, the cash flow discount method was mainly used in the economic analysis method, which assumes that all situations are static. This study shows that the real option model is useful in the economic analysis of ship investment. This economic analysis took into account the irreversibility of investment and uncertainty of benefits. In particular, this study used a binary option price determination model among real options. In addition, the simulation was conducted using actual investment data of A shipping company. As a result of the analysis, the investment value of used ships according to the net present value method was analyzed as negative (-), but the investment value in the real option model reflecting the flexibility of decision-making was evaluated as having positive (+) economic feasibility. It was analyzed that economic feasibility is affected by profit volatility and discount rate. Therefore, this study is expected to help shipping companies make more flexible decisions by using the real option model along with the existing net present value method when making ship investment decisions.

해운사는 화물수송을 통해 수입을 창출하며 그 수송의 근간이 되는 선박에 대한 투자의 의사결정이 그 무엇보다 중요하다. 그럼에도 불구하고 기존에는 모든 상황이 정태적으로 고정된 것으로 가정하는 경제성 분석 방법인 현금흐름할인법을 주로 활용하였다. 따라서 본 연구는 선박 투자의 비가역성과 편익의 불확실성을 고려하여 경제성 분석 시 실물옵션 모형이 유용함을 보여주는데 있다. 특히 본 연구는 실물옵션 중 이항옵션가격결정모형을 활용하였으며, A해운사의 실 투자자료를 활용하여 시뮬레이션을 진행하였다. 분석 결과, 현금흐름할인법 중 순현재가치법에 따른 중고선박의 투자가치는 음(-)으로 분석되었으나 의사결정의 유연성을 반영할 수 있는 이항옵션가격결정모형에서의 투자가치는 양(+)의 경제성이 있는 것으로 평가되었다. 또한 선박 투자의 경제성은 수익 변동성과 할인율에 영향을 받는 것으로 나타났다. 이에 해운사의 선박 투자의사 결정 시 기존 현금흐름할인법과 더불어 실물옵션 모형을 활용하면 보다 유연한 결정을 하는 데 도움이 될 것으로 판단된다.

Keywords

References

  1. 강동진.송병록.노정현(2012), "실물옵션 기법을 이용한 도로 사업의 경제성 평가", 국토연구, 제72권, 41-62. https://doi.org/10.15793/KSPR.2012.72..003
  2. 구태이.유정석(2013), "동적 DCF 및 실물옵션 모형에 의한 부산항(북항) 재개발사업의 가치평가분석", 한국지역개발학회지, 제25권 제2호, 115-130.
  3. 김경석(2021), "실물옵션을 활용한 새만금 수상태양광 투자사업의 수익성 분석", 한국건설관리학회, 제22권 제1호, 90-97. https://doi.org/10.6106/KJCEM.2021.22.1.090
  4. 김경수.박근식.우수한(2014), "해운기업의 선박투자 의사결정 방식에 관한 연구", 물류학회지, 제24권 제2호, 167-194.
  5. 김명희.이기환(2012), "실물옵션을 이용한 항만배후단지의 가치평가", 한국항만경제학회, 제3권 제28호, 235-257.
  6. 박도영.정성훈.손영진.김주형.김재준(2010), "이항옵션을 활용한 부동산 개발 사업의 가치평가 및 투자 시점에 관한 연구", 한국건축학회논문집, 제26권, 107-116.
  7. 배성훈(2020), "인공신경망을 활용한 발틱운임지수(BDI) 예측모형연구", 중앙대학교 박사학위논문
  8. 양창호(2017), 해운기업의 선박투자 행태 분석과 대응방안, 한국해양수산개발원
  9. 이재철.정성훈(2012), "호텔기업의 가치평가에 관한연구-DCF(현금흐름할인), ROV(실물옵션) 비교분석", 관광연구저널, 제26권 제6호, 407-420.
  10. 장철호.박호정(2009), "실물옵션을 이용한 공공문화시설의 사회적 경제성 분석", 한국경제통상학회, 제27권 제2호, 105-125.
  11. 황두건.이기환(2007), "실물옵션과 항만개발의 경제성 평가", 해운물류연구 제55권, 43-68.
  12. Bendall, H.B and A.F Stent(2007), Maritime Investment strategies with a Portfolio of Real Options, Maritime Policy and Management, 34(5), 441-452. https://doi.org/10.1080/03088830701585183
  13. Cox, J. C., S.A. Ross, and M. Rubinstein(1979), Option Pricing : A Simplified Approach, Journal of Financial Economics, 7, 229-263. https://doi.org/10.1016/0304-405X(79)90015-1
  14. Dicix, A. and R. Pindyck(1994), Investment under Uncertainty, Princeton Unversity Press.
  15. Jinbo Yin, Yijie Wu and Linjun Lu(2019). Assessment of investment decision in the dry bulk shipping market based on real options thinking and the shipping cycle perspective, Maritime policy & Management, 46(3), 330-343. https://doi.org/10.1080/03088839.2018.1520400
  16. Kim, C.Y., D.K. Ryoo, and J.K. Kim(2009), Real option Analysis on Ship Investment valuation, Journal of Navigation and Port Research, 33(7), 469-476. https://doi.org/10.5394/KINPR.2009.33.7.469
  17. Trigeogis, L.(2005), Making Use of Real Options Simple ; An Overview and Applications in Flexible/Modular Decision Making, The Engineering Economist 50, 25-53. https://doi.org/10.1080/00137910590917026
  18. Pindyck, R.S.(1988), Irreversible investment, capacity choice and the value of the firm, American Economic Review, 78(5), 969-985.