DOI QR코드

DOI QR Code

A Comparative Analysis on the Primary Mathematics Textbooks for Multiplication and Division of Decimals: Focusing on Korea, Japan, Singapore, and Finland

소수의 곱셈과 나눗셈에 대한 초등 수학교과서 비교 분석: 한국, 일본, 싱가포르, 핀란드를 중심으로

  • Received : 2022.06.13
  • Accepted : 2022.07.26
  • Published : 2022.07.31

Abstract

The purpose of this study is to obtain implications for mathematical education by analyzing how the multiplication and division of decimal numbers are presented in the elementary mathematics textbooks in Korea, Japan, Singapore, and Finland. Compared to the fact that students often have misconceptions about multiplication and division of decimal numbers, there have been not many comparative studies in recent elementary mathematics textbooks. For this study, we selected elementary mathematics textbooks those are widely used in Japan, Singapore, and Finland along with Korean elementary mathematics textbooks. We chose the textbooks because the students in the selected countries have scored high in international achievement studies such as TIMSS and PISA. The analysis was examined in terms of elementary mathematics curriculum related to multiplication and division of decimal numbers, introduction and content, real-life situations, use of visual models, and formalization methods of algorithms. As a result of the study, the mathematics curricula related to multiplication and division of decimal numbers includes estimation in Korea and Finland, while Japan and Singapore emphasize real-life connections more, and Finland completes the operations in secondary schools. The introduction and content are intensively provided in a short period of time or distributed in various grades and semesters. The real-life situations are presented in a simple sentence format in all countries, and the use of visual models or formalization of algorithms is linked to the operations of natural numbers in unit conversions. Suggestions were made for textbook development and teacher training programs.

본 연구의 목적은 한국, 일본, 싱가포르, 핀란드의 초등 수학교과서의 소수의 곱셈과 나눗셈에 대하여 어떻게 제시하고 있는지 분석하여 수학교육을 위한 시사점을 얻고자 하는 것이다. 소수의 곱셈과 나눗셈은 학생들이 자주 오개념을 가지는 것에 비하여 이를 표현하는 최근 초등 수학교과서의 비교 연구는 많지 않았다. 이 연구를 위하여 한국의 초등 수학교과서와 TIMSS나 PISA와 같은 국제성취도 연구에서 높은 수학 성취도를 나타내는 일본, 싱가포르, 핀란드에서 널리 사용하는 초등 수학교과서를 선정하였다. 분석은 소수의 곱셈과 나눗셈과 관련한 초등 수학과 교육과정, 지도 시기와 내용, 실생활 소재, 시각적 모델의 사용, 알고리즘의 형식화 방법의 관점에서 살펴보았다. 연구 결과, 소수의 곱셈과 나눗셈 관련 수학과 교육과정은 한국과 핀란드의 경우 어림을 포함하고, 일본과 싱가포르는 실생활 연계를 보다 강조하며 핀란드는 중등에서 연산이 완성되도록 하고 있다. 지도 시기와 내용은 짧은 기간에 집중적으로 지도하거나 여러 학년과 학기에 분산하기도 한다. 실생활의 소재는 모든 나라에서 간단한 문장제 형식으로 제시하였고, 시각적 모델의 사용이나 알고리즘의 형식화 방법은 단위 환산 등에서 자연수의 연산과 연계하도록 한다. 이러한 분석을 통해 교과서 개발 및 교사 연수에 제안을 하였다.

Keywords

References

  1. 강완, 나귀수, 백석윤, 이경화(2013). 초등수학 교수 단위 사전. 서울: 경문사.
  2. 교육부(2015). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호 [별책8].
  3. 교육부(2019a). 수학 5-2. (주)천재교육.
  4. 교육부(2019b). 수학 6-1. (주)천재교육.
  5. 교육부(2019c). 수학 6-2. (주)천재교육.
  6. 김방진, 류성림(2011). 소수 나눗셈에 대한 교사의 PCK와 실제 수업의 분석. 한국초등수학교육학회지, 15(3), 533-557.
  7. 김수정, 방정숙(2007). 십진블록을 활용한 소수의 곱셈 지도에서 초등학교 5학년 학생들의 개념적 이해 과정 분석. 한국초등수학교육학회지, 11(1), 1-21.
  8. 김용태(2000). 소수 개념의 분석 및 그 지도에 관한 연구. 서울교육대학교 석사학위논문.
  9. 김정원(2017). 수학의 내적 연결성을 강조한 5학년 분수 나눗셈과 소수 나눗셈 수업의 실행연구. 수학교육학연구, 27(3), 351-373.
  10. 김정원, 권성룡(2017). 한국, 일본, 싱가포르, 미국의 초등학교 수학 교과서에 제시된 소수 개념 지도방안에 대한 비교 분석. 학교수학, 19(1), 209-228.
  11. 김채린(2022). 십진블록을 활용한 소수의 곱셈 지도에서 초등학교 5학년 학생들의 개념적 이해 과정 분석. 한국초등수학교육학회지, 26(2), 133-153.
  12. 문범식, 이대현(2014). 초등학생들의 소수 개념과 그 연산에 대한 이해도 분석. 한국초등수학교육학회지, 18(2), 237-255.
  13. 박교식(2013). 우리나라 초등학교 수학용어의 분석과 비판: 몇 가지 예를 중심으로. 한국초등수학교육학회지, 17(1), 1-17.
  14. 박교식, 권석일(2012). 우리나라 초등학교 수학교과서의 소수 나눗셈에서의 몫과 나머지 취급에서 나타나는 부적절한 관념과 그 개선에 관한 연구. 수학교육학연구, 22(4), 445-458.
  15. 박상인(2017). 한국, 핀란드, 싱가포르 초등 수학교과서에서 사용하는 시각적 모델 비교 분석. 서울교육대학교 석사학위논문.
  16. 배유경, 류성림(2011). 한국과 싱가포르의 수학교과서 비교.분석: 소수의 나눗셈을 중심으로. 과학.수학교육연구, 34, 121-142.
  17. 배종수(2005). 초등 수학교육 내용 지도법: 제7차 교육과정을 중심으로. 서울: 경문사.
  18. 변희현(2007). 초등수학에서 소수 곱셈의 지도에 관한 소고, 한국수학사학회지, 21(2), 89-108.
  19. 송근영, 방정숙(2008). 소수 연산에 관한 예비초등교사의 교수내용지식 분석. 한국초등수학교육학회지, 12(1), 1-25.
  20. 신준식(2020). 2015 교육과정에 따른 초등수학 교수법의 실제. 서울: (주)도서출판 하우.
  21. 이대현(2018). 한국, 일본, 싱가포르, 미국, 핀란드의 수학 교과서에 제시된 분수 지도 내용의 비교.분석. 초등수학교육, 21(2), 111-130.
  22. 이연미, 박성선(2011). 어림하기를 통한 소수점 찍기가 소수의 곱셈과 나눗셈에 미치는 효과. 한국초등수학교육학회지, 15(1), 1-18.
  23. 이종욱(2007). 5학년 아동의 소수 나눗셈 원리 이해에 관한 연구. 학교수학, 9(1), 99-117.
  24. 조진석, 김성준, 이동환(2019). 분수와 소수의 곱셈과 나눗셈 지도 순서에 관한 예비교사의 인식과 개선. 한국초등수학교육학회지, 23(1), 1-17.
  25. 진성현, 박만구(2016). 교육과정 변천에 따른 초등 수학교과서에서 소수의 곱셈과 나눗셈 지도순서 및 방법 분석. 한국초등교육, 27(2), 55-75. https://doi.org/10.20972/KJEE.27.2.201606.55
  26. 최창우(2019). 2015 개정 교육과정에 따른 초등수학 내용지도법. 서울: 경문사.
  27. 한국과학창의재단(2011). 창의중심의 미래형 수학과 교과내용 개선 및 교육과정 개정 시안 연구. 한국과학창의재단보고서 2011-4.
  28. 文部科学省 (2017). 小学校学習指導要領(平成29年告示). Retrieved May 29. 2022 from https://www.mext.go.jp/content/1413522_001.pdf
  29. 學校圖書 編集部 外. (2020a). みんなと學ぶ小學校算數 4年 下 英譯本. 東京: 學校圖書.
  30. 學校圖書 編集部 外. (2020b). みんなと學ぶ小學校算數 5年 上 英譯本. 東京: 學校圖書.
  31. Baroody, A. J. & Coslick, R. T. (1998). Fostering children's mathematical power: An investigative approach to K-8 mathematics instruction. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  32. Billstein, R., Libeskind, S., & Lott, J. W. (1990). A problem solving approach to mathematics for elementary school teachers (4th ed.). Redwood Ciry, CA: The Benjamin/Cummings.
  33. Finnish National Board of Education (2014). Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Retrieved May 26, 2022 from https://eperusteet.opintopolku.fi/#/en/perusopetus/419550/oppiaineet/466344
  34. Insprasitha, M., Isoda, M., Wang-inverson, P., & Yeop, B. (eds.) (2015). Lesson study: Challenges in mathematics education. Singapore, World Scientific.
  35. Kheong, F. H., Soon, G. K., & Ramakrishnan, C. (2016). My pals are here! 4B (3rd ed.). Singapore: Marshall Cavendish Education.
  36. Kheong, F. H., Soon, G. K., & Ramakrishnan, C. (2017). My pals are here! 5B (3rd ed.). Singapore: Marshall Cavendish Education.
  37. Ministry of Education Singapore (2013). Mathematics syllabus primary one to six. Retrieved May 20, 2022 from https://www.moe.gov.sg/-/media/files/primary/mathematics_syllabus_primary_1_to_6.ashx?la=en&hash=FC5D02BA026AF57A348AD419506B417F1393C968
  38. Paivi, K., Kimmo, N., Pirita, P., Pekka, R., Maria, S., & Timo, T. (2018a). Star maths 5a. Helsinki: Otava. 박문선(역). 핀란드 5학년 수학 교과서 5-1. 서울: 마음이음.
  39. Paivi, K., Kimmo, N., Pirita, P., Pekka, R., Maria, S., & Timo, T. (2018b). Star maths 6a. Helsinki: Otava. 박문선(역). 핀란드 6학년 수학 교과서 6-1. 서울: 마음이음.
  40. Tian, J., Braithwaite, D. W., & Siegler, R. S. (2020). Distributions of textbook problems predict student learning: Data from decimal arithmetic. Journal of Educational Psychology, 113(3), 516-529.