Abstract
Appearance, which is directly related to competitiveness, has become one of the essential self-care for modern people living in the era of the 4th industrial revolution. For the purpose of producing more practical and convenient wigs for suffering customers, data of research subjects were collected through an information search portal site. The trend of new material development of leading wig companies was analyzed. As a result of the study, it was found that many applications for wig attachment and binding technology were applied before 2005, artificial hair-related manufacturing technology for wigs from 2006 to 2013, and functional-related wig technology after 2014. In addition, both H and M companies showed the development trend of new materials for shape memory materials and nanoskins with their own characteristics. We believe that this study will be provided as basic data for the development of functional wigs that can lead to customer satisfaction while providing customers with a comfortable and convenient fit in the wig industry market.
4차 산업혁명시대를 사는 현대인에게 경쟁력과 직결되는 외모는 필수적 자기관리 중 하나로 정착한 가운데 탈모는 헤어스타일 연출의 위해요소로 작용한다. 이렇게 고통 받는 고객을 위한 보다 실용적이고 편리한 가발 제작을 목적으로 정보검색 포털사이트를 통해 연구 대상의 자료를 수집했으며 키워트와 키프리스를 통해 특허출원 동향을 검색하여 가발기술의 시대별 특허동향과 국내 굴지 가발업체의 신소재 개발 동향에 대해 분석하였다. 연구결과 2005년 이전은 가발의 부착과 결속기술, 2006년에서 2013년경은 가발의 인조 모발 관련 제조기술, 2014년 이후는 기능성 관련 가발 기술이 다수 출원된 것으로 나타났다. 그리고 H사와 M사 모두 각자의 특성을 지닌 형상기억 소재와 나노스킨의 신소재 개발 동향을 나타냈다. 본 연구는 가발 산업시장에서 고객에게 편안하고 간편한 착용감을 제공하면서 고객만족까지 도출할 수 있는 기능성 가발 개발의 기초자료로 제공되리라 사료한다.