DOI QR코드

DOI QR Code

Exploring teaching and learning methods using artificial intelligence (AI) in the mathematics classroom : Focusing on the development of middle school statistic scenarios

수학교실에서 인공지능(AI)을 활용한 교수학습 방안 탐색 : 중학교 통계 단원 시나리오 개발을 중심으로

  • Choi, Inseon (Korea Institute for Curriculum and Evaluation)
  • Received : 2022.05.31
  • Accepted : 2022.06.24
  • Published : 2022.06.30

Abstract

The purpose of this study is to explore the teaching and learning method using artificial intelligence (AI) in the mathematics classroom. To this end, to predict the direction of mathematics education using AI in the mathematics classroom, this study investigates the fields where AI is applied to education, and discuss issues to consider when introducing AI through scenario development using AI in middle school statistics. This study is meaningful in that it specifically considered how artificial intelligence can be grafted into the mathematics classroom through the development of scenarios that integrate and apply artificial intelligence that has been developed and used segmentally in the current middle school statistics. Afterwards, based on the contents of this study, implications for using AI in the math classroom were derived.

본 연구는 수학교실에서 인공지능(AI)을 활용한 교수학습 방안을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 교육에서의 AI 활용 영역을 조사하여 수학교실에서 AI를 활용한 수학교육의 방향을 전망해 보고, 중학교 통계 단원에서 AI를 활용한 시나리오 개발을 통해 수학 수업에 AI를 도입하였을 때 고려되어야 할 사항들을 함께 제시하였다. 본 연구는 현재 분절적으로 개발되어 활용되고 있는 AI와 에듀테크(EduTech) 기술들이 수학교실에서 어떻게 통합적으로 활용될 수 있는지를 중학교 통계 단원에서 시나리오 개발을 통해 구체적으로 살펴보았다는 것에 그 의의가 있다. 이후 본 연구의 내용을 토대로 수학교실에서 유의미한 AI 활용을 위한 시사점을 도출하였다.

Keywords

References

  1. 4차산업혁명위원회. (2020). 글로벌 AI 정책(전략, 권고안, 가이드라인 등) 동향. 4차산업혁명위원회 보도자료, 2020.02.27.
  2. 강지은, 구덕회. (2021). 초등학교 저학년 학습자를 위한 인공지능 교육프로그램 개발. 정보교육학회논문지, 25(5), 761-768.
  3. 고호경, 김응환, 최수영, 조준모, 김인수, 김정현, 최화식, 이봉주, 김화영, 최화정, 한준철, 정시훈. (2018). 중학교 수학 1. 서울: 교학사.
  4. 고호경. (2020). 인공지능(AI) 역량 함양을 위한 고등학교 수학 내용 구성에 관한 소고. 한국학교수학회논문집, 23(2). 223-237. https://doi.org/10.30807/KSMS.2020.23.2.003
  5. 관계부처합동. (2019). IT 강국을 넘어 AI 강국으로!: 범정부 역량을 결집하여 AI 시대 미래 비전과 전략을 담은 'AI 국가전략' 발표. 관계부처합동 보도자료, 2019.12.17.
  6. 관계부처합동. (2020). 인공지능시대 교육정책방향과 핵심과제. 관계부처합동 보도자료, 2020.11.20.
  7. 교육부. (2015). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호 [별책8].
  8. 교육부. (2020a). 확실한 변화, 대한민국 2020! 국민이 체감하는 교육혁신, 미래를 주도하는 인재양성: 교육부, 「2020년 업무계획」 발표. 교육부, 2020.03.02.
  9. 교육부. (2020b). 수학교육 종합계획(안) [2020년-2024년]. 교육부, 2020.05.26.
  10. 교육부. (2020c). 인공지능, 학교 속으로!- 인공지능(AI), 초등 수학 공부 도우미로, 고교 진로 선택 과목으로 도입 -. 교육부, 2020.09.14.
  11. 교육부. (2021). 2022 개정 교육과정 총론 주요 사항(시안). 교육부, 2021.11.24.
  12. 교육부. (2022). 사람의 성장을 지원하는 「교육분야 인공지능 윤리원칙」(시안). 교육부, 2022.01.27.
  13. 권오남, 이경원, 오세준, 박정숙. (2021). <인공지능 수학> 교과서의 '관련 학습 요소' 반영 내용 분석. 수학교육논문집, 35(4), 445-473.
  14. 김원종. (1993). 인공지능을 활용한 수학교육의 코스웨어. 수학교육, 32(1), 11-41.
  15. 김현진, 박정호, 홍선주, 박연정, 김은영, 최정윤, 김유리. (2020a). 학교 교육에서 AI 활용에 대한 교사의 인식. 교육공학연구, 36(3), 905-930.
  16. 김현진, 박정호, 홍선주, 박연정, 최정윤, 김유라, 이항섭, 이인숙. (2020b). AI 시대 대비 국가수준 교육과정 운영 지원 방안 연구. 교육부 발간등록번호 11-1342000-000585-01.
  17. 박경미, 이환철, 박선화, 강은주, 김선희, 임해미, 김성여, 장혜원, 강태석, 권점례, 김민정, 방정식, 이화영, 임미인, 이만근, 김화경, 윤상혁, 이광상, 이경은, 조혜정, 권영기, 권오남, 신동관, 강현영, 김재영, 도종훈, 박정숙, 서보억, 안현정, 오택근, 이경진, 이광연, 이문호, 이승훈, 이은정, 이지윤, 전태인, 최지선, 황선미, 박문환, 김환일, 강성권, 여미주. (2015). 2015 개정 수학과 교육과정 시안개발 연구 II. 한국과학창의재단 연구보고서 BD15120005.
  18. 박상우. (2021). AI 시대에 대비한 학교 수학 교육과정 기준 개발 연구. 고려대학교 박사학위 논문.
  19. 박정호. (2021). 국내 인공지능교육 연구 동향 분석. 에듀테인먼트연구, 3(2), 51-62.
  20. 박주경. (2020). 인공지능 시대의 초등학교 수학 교사전문성 개발의 문제와 방향. 한국초등교육, 31, 103-118.
  21. 부산광역시교육청. (2019). 인공지능 기반 교육 가이드북. 부산광역시교육청(부산교육 2019-130).
  22. 산업통상자원부. (2018). 산업기술 R&D 혁신방안 주요 내용. 산업통상자원부, 2018.03.13.
  23. 서보억. (2021). 구체적 수학탐구 활동 사례를 통한 학교현장 수학 탐구방법 탐색. 수학교육논문집, 35(2), 193-212.
  24. 신동조. (2020). 초.중등교육에서 인공지능: 체계적 문헌고찰. 수학교육학연구, 30(3), 531-552.
  25. 심광섭, 심성아. (2018). 파이썬 코딩을 도입한 수학 교과 지도 방안 개발 - 2015 개정 교육과정 중학교 수학 교과의 '소인수분해' 내용을 중심으로 -. 교육연구, 73, 43-64. https://doi.org/10.17253/SWUERI.2018.73..003
  26. 안지연, 박태정, 홍선주. (2020). 대학 교양 미술 교육에서 인공지능의 활용 방향 탐색. 미술교육논총, 34(3), 107-132.
  27. 오석환, 김현진. (2021). 인공지능 애플리케이션을 활용한 고등학교 수학 수업설계의 효과: 학업성취도와 정의적 영역을 중심으로. 교육정보미디어연구, 27(2), 401-422.
  28. 이경화, 유연주, 탁병주. (2021). 데이터 기반 통계교육을 위한 수학과 교육과정 재구조화 방향 탐색. 학교수학, 23(3), 361-386.
  29. 이현숙, 김중훈, 이화영, 김혜미, 정평강, 신재현, 이대식, 장혜원, 남지현, 이영호. (2019). 인공지능(AI) 활용 초등수학 수업지원시스템 개발 방안 연구. 한국과학창의재단 연구보고서 11-3420000-000703-01.
  30. 임미인, 김혜미, 남지현, 홍옥수. (2021). 인공지능(AI) 활용 초등수학수업 지원시스템의 교수.학습 적용 방안 모색. 학교수학, 23(2), 251-270.
  31. 임웅, 박미미. (2021). AI 기반 수학교육 관련 국외 연구의 논지 탐색. 학습자중심교과교육연구, 21(14), 621-635.
  32. 임해미, 최인선. (2021). 로봇의 센서를 활용한 중학교 그래프 단원의 교수 학습 방안 탐색. 교육과정 평가연구, 24(1), 77-100.
  33. 장혜원, 남지현. (2021). 초등수학교육에서 인공지능 활용의 실제- 초등수학 수업지원시스템 '똑똑! 수학탐험대'를 중심으로-. 한국초등교육, 31, 105-123. https://doi.org/10.20972/KJEE.31..202101.105
  34. 주형미, 최정순, 유창완, 김종윤, 임희준, 주미경. (2016). 미래 사회 대비 교육과정, 교수학습, 교육평가 비전연구. 한국교육과정평가원 연구보고 RRI 2017-3.
  35. 최숙영. (2021). 교육에서의 인공지능: 인공지능 활용 교육에 관한 문헌 고찰. 컴퓨터교육학회 논문지, 24(3), 11-21.
  36. 한국학술정보원. (2022). 나이스 행정. https://www.neis.go.kr/pas_mms_nv88_001.do (검색일: 2022.05.31.).
  37. 한서현. (2022). <인공지능 수학> 교과를 위한 새로운 수학적 역량 개념 제안: 디지털 역량을 중심으로. 수학교육학연구, 32(1), 1-22.
  38. 한시내. (2022). 통계 프로젝트 학습이 고등학생의 통계적 사고와 통계적 태도에 미치는 영향. 공주대학교 석사학위 논문.
  39. 홍선주, 조보경, 최인선, 박경진, 김현진, 박연정, 박정호. (2020). 학교 교육에서의 인공지능(AI) 활용방안 탐색. 한국교육과정평가원 연구보고 RRI 2020-2.
  40. Annoni, A., Benczur, P., Bertoldi, P., Delipetrey, B., De Prato, G., Feijoo, C., & Cobo, M. L. (2018). Artificial intelligence: A european perspective(No. JRC113826). (M. Craglia, Ed.). EUR 29425 EN, Publications Office, Luxembourg, 2018, ISBN 978-92-79-97219-5, doi:10.2760/936974
  41. Bargagliotti, A., Franklin, C., Arnold, P., Gould, R., Johnson, S., Perez L., & Spangler, D. (2020). Pre-K-12 Guidelines for Assessment and Instruction in Statistics Education (GAISE) report II. American Statistical Association and National Council of Teachers of Mathematics. https://www.amstat.org/asa/files/pdfs/GAISE/GAISEIIPreK-12_Full.pdf
  42. Chassignol, M., Khoroshavin, A., Klimova, A., & Bilyatdinova, A. (2018). Artificial Intelligence trends in education: a narrative overview. Procedia Computer Science , 136, 16-24. https://doi.org/10.1016/j.procs.2018.08.233
  43. CIFAR. (2018). Building an AI world: Report on national and regional AI strategies. Canadian Institute for Advanced Research. https://cifar.ca/cifarnews/2018/12/06/building-an-ai-world-report-on-national-and-regional-ai-strategies/. (검색일: 2022.05.31.).
  44. CIFAR. (2020). Building an AI World: Report on National and Regional AI Strategies, Second Edition. https://cifar.ca/wp-content/uploads/2020/10/building-an-ai-world-second-edition.pdf. (검색일: 2022.05.31.).
  45. Fadel. C. & Trilling, B. (2015). Four-dimensional education: The competencies learners need to succeed. Center for Curriculum Redesign.
  46. Franklin, C., Kader, G., Mewborn, D., Moreno, J., Peck, R., Perry, M., & Scheaffer, R. (2007). Guidelines for assessment and instruction in statistics education (GAISE) report.
  47. Holmes, W. (2019). Artificial intelligence in education: Promise and implications for teaching and learning. Symposium conducted at the institute of educational technology, ICOME 2019, The Open University, UK..
  48. Holmes, W., Bialik, M., & Fadel, C. (2019). Artificial intelligence in education: Promises and implications for teaching and learning. Boston, MA: The Center for Curriculum Redesign.
  49. Karsenti, T. (2019). Artificial intelligence in education: The urgent need to prepare teachers for tomorrow's schools. Formation et profession, 27(1), 105-111. https://doi.org/10.18162/fp.2019.a166
  50. Ma, W., Adesope, O. O., Nesbit, J. C., & Liu, Q. (2014). Intelligent tutoring systems and learning outcomes: A meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 106(4), 901-918. https://doi.org/10.1037/a0037123
  51. Markham, T., Larmer, J., & Ravitz J. (2003). Project-based learning handbook: a guide to standards-focused project-based learning for middle and high school teacher(2nd ed.). CA: Buck Institute for Education.
  52. OECD. (2019). OECD Future of education and skills 2030 conceptual learning framework: A series of concept notes. Paris: OECD.
  53. Woolf, B. P. (1988). 20 years in the trenches: what have we learned?. Department of computer and information science, University of Massachusetts.
  54. World Economic Forum[WEF]. (2020). The future of jobs report 2020. Geneva: Switzerland.
  55. Zawacki-Richter, O., Marin, V.I., Bond, M., & Gouverneur F. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education-where are the educators?. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16, 1-27. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0132-7