DOI QR코드

DOI QR Code

The Perception on Video Material Making and the Effect on Science Teaching Ability of Non-face-to-face Teaching Material Making Activity for Elementary Pre-service Teachers

비대면 수업 자료 만들기 활동이 초등 예비교사들의 영상 자료 제작에 대한 인식 및 과학 교수 능력에 미치는 효과

  • Shin, Ae-Kyung (Elementary Education Research Institute, Jeju National University)
  • 신애경 (제주대학교 초등교육연구소)
  • Received : 2022.03.30
  • Accepted : 2022.04.21
  • Published : 2022.04.30

Abstract

The purpose of this study is to investigate the perception on video material making and the effect on science teaching ability after conducting non-face-to-face teaching material making activity for elementary pre-service teachers. This activity consisted two processes. One is that elementary pre-service teachers conduct inquiry, understand related science concepts, analyze science textbooks and then make video material. The other is that they watch video materials produced by colleagues. This study was conducted on 89 elementary pre-service teachers for 8 weeks. After this activity was completed, the perception on video material making and the effect on science teaching ability of elementary pre-service teachers were investigated, and the results were analyzed. In the process of making and watching non-face-to-face teaching materials, elementary pre-service teachers showed positive results in teaching-learning, video production, and emotion and attitude toward video material making. In addition, it was found that they improved their science teaching ability through this activity and were very satisfied with this activity. However, they also mentioned several disappointments such as exclusion of learners' right to self-determination, lack of various communication channels, and errors in content of materials. This suggests that if these problems are solved, non-face-to-face classes can also be a good form of class.

이 연구의 목적은 초등 예비교사를 대상으로 비대면 수업 자료 만들기 활동을 실시한 후 영상 자료 제작에 대한 인식과 과학 교수 능력에 미치는 효과를 알아보는 것이다. 이 활동은 초등 예비교사들이 탐구를 수행하고 관련 과학 개념을 이해하고, 교과서를 분석한 후 영상 자료를 제작하는 과정과 동료들이 제작한 영상을 시청하는 과정으로 구성되었고, 8주 동안 89명의 예비교사들에게 실시되었다. 이 활동이 종료된 후 초등 예비교사들에게 영상 자료 제작에 대한 인식과 과학 교수 능력에 미치는 효과를 알아본 후 그 결과를 분석하였다. 비대면 수업 자료 제작과 시청 과정에서 초등 예비교사들은 영상 자료 제작에 대해 교수-학습, 영상 제작, 정서 및 태도 측면에서 긍정적으로 인식하는 것으로 나타났다. 그리고 초등 예비교사들은 이 활동을 통해 과학 교수 역량이 향상되었고, 이 활동에 대해 매우 만족하는 것으로 나타났다. 그러나 학습자의 자기 결정권 배제, 다양한 의사소통 통로 부족, 자료내용의 오류 등 아쉬운 점도 언급하였다. 이러한 문제점을 해결한다면 비대면 수업도 하나의 좋은 수업 형태가 될 수 있음을 시사한다.

Keywords

Acknowledgement

This research was supported by the 2021 scientific promotion program funded by Jeju National University.

References

  1. 강유진, 정도준, 박지훈, 김지나, 박종석, 남정희(2021). COVID-19 상황에서 온라인 비대면 수업에 대한 초등교사의 인식. 초등과학교육, 40(4), 460-479.
  2. 교육부(2018). 초등학교 과학 4-2 교사용 지도서. (주)비상교육.
  3. 교육부(2020a). 보도자료(2020. 3. 31). 처음으로 초중고특신학기 온라인 개학 실시 (코로나19).
  4. 교육부(2020b). 2020학년도 초등(특수)학교 원격수업 세부 운영 지침.
  5. 교육부(2020c). 유.초.중등 및 특수학교 코로나19 감염예방 관리 안내. 세종: 교육부.
  6. 김성운, 양일호, 임성만(2020). COVID-19 상황에서 초등과학 전담 교사의 수업 운영 실태 및 인식. 대한지구과학교육학회지, 13(3), 317-329. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2020.13.3.317
  7. 김영주(2015). OTT 서비스 확산이 콘텐츠 생산, 유통, 소비에 미친 영향에 관한 연구. 방송문화연구, 27(1), 75-102. https://doi.org/10.22854/SBC.2015.27.1.75
  8. 남윤경(2019). 초임 과학교사들의 교직 첫 3개월간의 경험에 대한 해석학적 현상학 연구. 대한지구과학교육학회지, 12(3), 302-314. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2019.12.3.302
  9. 뉴시스(2020. 3. 19). 대학들 원격수업 기간 연장에 난제로 떠오른 '실험실습' 어쩌나. https://newsis.com/view/?id=NISX20200318_0000961122. 검색일: 2022. 3. 19.
  10. 박준성(2020). 코로나 19로 대인관계 돌아보기. https://brunch.co.kr/@mind/236. 검색일: 2022. 3. 22.
  11. 이상민(2020). 예비 초등교사 대상 온라인 미술교육 방안연구. 한국초등교육, 31(2), 181-204. https://doi.org/10.20972/KJEE.31.2.202006.181
  12. 이용섭(2020). 원격과학수업의 활용도 및 문제점, 학습자행동분석. 대한지구과학교육학회지, 13(2), 175-185. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2020.13.2.175
  13. 장원형, 최민지, 홍훈기(2020). 코로나바이러스감염증-19 대유행에 따른 대학교 비대면 실험수업 운영에 관한 사례연구. 학습자중심교과교육연구, 20(17), 937-966.
  14. 정승은(2016). 스낵컬처 영상에 관한 연구: 72 초 대표 웹드라마를 중심으로. 씨네포럼, 24, 75-99.
  15. 조길상(2021). 요즘 2030, 우리보단 나. http://www.ggilbo.com/news/articleView.html?idxno=848515. 검색일: 2022. 3. 20.
  16. 조윤정(2021). 포스트 코로나 시대, 요구되는 교사전문성과 교사상. 서울교육 정책연구, 2021 봄호(242호).
  17. 파이낸셜뉴스(2020. 11. 15). 사회적 거리두기로 인간관계 멀어졌어요. https://post.naver.com/viewer/postView.nhn?volumeNo=29972904. 검색일: 2022. 3. 20.
  18. 홍원준, 임철일, 박태정(2013). 동영상 강의 분할시간이 학습성과에 미치는 영향: 스마트폰을 활용한 모바일 학습환경을 중심으로. 한국콘텐츠학회논문지, 13(12), 1048-1057. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.12.1048
  19. Bhukuvhani, C., Mupa, M., Mhishi, M., & Dziva, D. (2012). Science practical work instructional technologies and open distance learning in science teacher training: A case study in Zimbabwe. International Journal of Education and Development Using Information and Communication Technology, 8(2), 17-27.
  20. Gulseven, O., Al Harmoodi, F., Al Falasi, M., & Alshomali, I. (2020). How the COVID-19 pandemic will affect the UN sustainable development goals? SSRN Electronic Journal.
  21. Jeschofnig, L., & Jeschofnig, P. (2011). Teaching lab science courses online. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  22. Kennepohl, D. K. (2013). Teaching science at a distance. In M. G. Moore (Ed.), Handbook of distance education (pp. 670-683). England: Routledge.
  23. Lyall, R., & Patti, A. F. (2010). Taking the chemistry experience home-home experiments or "kitchen chemistry". In D. Kennepohl, & L. Shaw (Eds.), Accessible elements: Teaching science online and at a distance (pp. 83-108). Canada: AU Press.
  24. Makela, T., Mehtala, S., Clements, K., & Seppa, J. (2020). Schools went online over one weekend: Opportunities and challenges for online education related to the COVID-19 crisis. Proceedings of EdMedia+Innovate Learning 2020, 77-85. Waynesville: Association for the Advancement of Computing in Education(AACE).
  25. Mawn, M. V., Carrico, P., Charuk, K., Stote, K. S., & Lawrence, B. (2011). Hands-on and online: Scientific explorations through distance learning. Open Learning: The Journal of Open, Distance and E-learning, 26(2), 135-146. https://doi.org/10.1080/02680513.2011.567464
  26. Mulenga, E. M., & Marban, J. M. (2020). Prospective teachers' online learning mathematics activities in the age of COVID-19: A cluster analysis approach. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(9), em1872. https://doi.org/10.29333/ejmste/8345
  27. Shaw, L., & Carmichael, R. (2010). Needs, costs, and accessibility of DE science lab programs. In D. Kennepohl, & L. Shaw (Eds.), Accessible elements: Teaching science online and at a distance (pp. 191-211). Edmonton, Canada: AU Press.
  28. Sintema, E. J. (2020). Effect of COVID-19 on the performance of grade 12 students: Implications for STEM education. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7), em1851. https://doi.org/10.29333/ejmste/7893
  29. Tarkar, P. (2020). Impact of COVID-19 pandemic on education system. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(9, Special Issue), 3812-3814.