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A Study on the Influence of OTT Service Usage Factors on OTT Adoption and Acceptance Intention by Plan Package: A Comparative Analysis of Netflix and Wavve

OTT 서비스 이용 요인이 OTT 채택 및 요금 패키지별 수용의도에 미치는 영향에 관한 연구 : Netflix와 Wavve 비교 분석

  • 김현진 (한양대학교 신문방송학과) ;
  • 진선우 (한양대학교 신문방송학과) ;
  • 박성복 (한양대학교 신문방송학과)
  • Received : 2022.01.21
  • Accepted : 2022.02.28
  • Published : 2022.04.28

Abstract

This study aims to investigate the causal relationship between variables of UTAUT2 model and the acceptance intention by Netflix and Wavve intention to adopt and acceptance intent by plan package. The results indicate that (1)First, the intention of Netflix adoption was influenced by performance expectancy, effort expectancy, hedonic motivation, price value, and habit; (2) the intention of wave adoption was influenced by performance expectancy, social influence, price value, and habit. (3)in the acceptance intention of Netflix's acceptance intent by plan package, price value and habit, performance expectancy and habit influenced on the acceptance intent of premium plan, and did not affect the standard plan; (4) in the acceptance intention of the basic plan by the Wavve plan, the price value had a negative effect on the acceptance intention of the basic plan, and the habit had a positive effect.The social impact on the acceptance intention of the standard rate plan, the price value and habit of the acceptance intention of the premium rate plan were affected.

본 연구의 목적은 UTAUT2 모델의 독립변인(성과기대, 노력기대, 사회적 영향, 촉진조건, 쾌락동기, 가격가치, 습관)들이 넷플릭스와 웨이브 채택의도 및 요금제 패키지별 수용의도에 어떤 인과관계를 나타내는지 살펴보는 것이다. 이를 위해 총 308명에 대한 온라인 설문조사를 통해 확인하였다. 연구결과 첫째, 넷플릭스의 채택의도에는 성과기대, 노력기대, 쾌락동기, 가격가치, 습관이 영향을 미쳤다. 둘째, 웨이브의 채택의도에는 성과기대, 사회적 영향, 가격가치, 습관이 영향을 미쳤다. 셋째, 넷플릭스의 요금제별 수용의도에서 베이직 요금제 수용의도에는 가격가치와 습관, 프리미엄 요금제 수용의도에는 성과기대, 습관이 영향을 미쳤으며, 스탠다드 요금제에는 영향을 미치지 않았다. 넷째, 웨이브의 요금제별 수용의도에서 베이직 요금제 수용의도에는 가격가치가 부적 영향을, 습관이 정적 영향을 보였으며. 스탠다드 요금제 수용의도에 사회적 영향, 프리미엄 요금제 수용의도에 대하여 가격가치, 습관이 영향을 미쳤다.

Keywords

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