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O2O 플랫폼 내 서비스 품질 신호가 온라인 음식 배달 서비스 성공에 미치는 영향

The Impact of Service Quality Signals on the Success of Online Food Delivery Services on O2O Platforms

  • 송민기 (고려대학교 경영대학) ;
  • 이승훈 (예금보험공사 IT전략운영부) ;
  • 이건웅 (고려대학교 경영대학)
  • Mingi Song (Korea University Business School, Korea University) ;
  • Seunghun Lee (Department of IT Strategy and Systems Operation, Korea Deposit Insurance Corporation) ;
  • Gunwoong Lee (Korea University Business School, Korea University)
  • 투고 : 2022.01.21
  • 심사 : 2022.06.25
  • 발행 : 2022.08.31

초록

최근 온라인 음식배달 수요가 증가하면서 O2O(Online to Offline) 플랫폼 기반 음식배달 비즈니스 성공요인에 대한 연구의 중요성이 커지고 있다. 본 연구는 정보 비대칭성 관점에서 음식배달 플랫폼 내 음식점의 핵심 서비스 속성 중 하나인 위생성 정보의 노출이 음식 판매에 미치는 영향을 분석한다. 국내 최대 음식배달 플랫폼에 등록된 1,146개 음식점을 대상으로 위생성(위생인증), 상호작용성(리뷰 응답률), 신뢰성(프랜차이즈), 인기도(찜수) 요인이 비즈니스 성공(음식 판매)에 미치는 영향을 알아보고자, 선형회귀분석을 실시하였다. 연구 결과, 위생성, 신뢰성, 인기도 속성이 성공에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 위생성이 높은 음식점의 경우, 상호작용성과 신뢰성이 음식판매에 미치는 정(+)의 영향이 더 커지는 것을 확인하였다. 본 연구는 위생성을 중심으로 O2O 플랫폼 내 비즈니스 성공요인을 분석하고, 음식점 관리자를 위한 새로운 경영전략을 제시하였다는 점에서 실무적 가치가 있다. 학술적으로는 서비스 품질 신호가 음식배달 플랫폼에서 성공에 미치는 영향을 실증적으로 규명하였다는 점에서 연구의 의의가 있다.

With the growing demand for online food delivery (OFD) services via Online to Offline (O2O) platforms, it is required for academic researchers to identify the success factors of OFD businesses. In line with this, this research examines the impact of the core service attributes of a restaurant (hygiene, interactivity, trust,and popularity) on business success in the OFD platform context from the perspective of information asymmetry. Furthermore, the moderating effects of hygiene factor between the core service attributes and the success of restaurants are evaluated. We utilize 1,146 restaurants registered on the largest OFD platform in Korea. The results of this study demonstrate that hygiene (certification), trust (franchise), popularity (favorite) factors have positive impacts on the success of OFD businesses. Moreover, we find that franchise restaurants with high response rates to customer reviews and inquiries achieve higher sales when they have hygiene certifications than those without the certification do. The key findings bear significant contributions to prior literature by empirically substantiating the pivotal role of service quality signals in fostering restaurant success on the OFD platforms. In addition, this study provides business implications for restaurants in O2O platform.

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