DOI QR코드

DOI QR Code

Comparison of Shopping Behavior of Duty-Free Users at Incheon Airport

  • Received : 2022.09.19
  • Accepted : 2022.11.30
  • Published : 2022.12.31

Abstract

면세점 판매 채널이 다양화되고 스마트 여객 증대 등 쇼핑 성향의 변화로 인해 인천공항 면세점 객단가는 하락하고 있다. 면세점 매출액 감소에 따라 사업 다각화 및 고도화 등 대응 노력이 필요하다. 따라서 인천공항 면세점 이용객의 쇼핑 행태 및 면세점 트렌드 변화에 적기 대응을 위한 기초자료 및 마케팅 강화 방안을 제시하는 데 궁극적인 목적이 있다. 본 연구는 인천공항 면세점 내·외국인 구매자/비구매자, 환승객을 대상으로 쇼핑실태를 심층 조사하여 행동 특성을 분석하였으며, 그 결과 내국인과 외국인, 환승객별로 인구통계학 특성, 여행 특성, 쇼핑 특성에서 차이가 나타났다. 인천공항 면세점 이용객별 중요하게 인지하는 요소와 만족하는 요소를 파악하고 개선할 부분을 파악하였다. 이로써 인천공항 면세점 운영정책 수립 및 기본방향 설정을 위한 기초자료로 활용할 수 있고, 인천공항 면세점 마케팅 강화 및 활성화를 위한 전략 방안을 제시하는 데 의의가 있다.

Keywords

Acknowledgement

This research was supported by a grant of the Incheon International Airport Corporation (Airport Duty-Free Shopping Character Research).

References

  1. Kim, K. I., "A study on the effect of duty free shop sales on airline delay at airport", Journal of the Korean Society for Aviation and Aeronautics, 26(2), 2018, pp.123-131.
  2. Xu, Y., and McGehee, N. G., "Shopping behavior of Chinese tourists visiting the United States: Letting the shoppers do the talking", Tourism Management, 33(2), 2012, pp.427-430. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2011.05.003
  3. Han, H., Lee, M. J., and Kim, W., "Role of shopping quality, hedonic/utilitarian shopping experiences, trust, satisfaction and perceived barriers in triggering customer post-purchase intentions at airports", International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(10), 2018, pp.3059-3082. https://doi.org/10.1108/IJCHM-09-2017-0563
  4. Han, H., and Hyun, S. S., "Investigating customers' shopping behaviors at airport duty-free shops: Impact of shopping flow and alternative shopping malls' attractiveness", Asia Pacific Journal of Tourism Research, 23(7), 2018, pp.627-638. https://doi.org/10.1080/10941665.2018.1485717
  5. Lin, W. T., and Chen, C. Y., "Shopping satisfaction at airport duty-free stores: A cross-cultural comparison", Journal of Hospitality Marketing & Management, 22(1), 2013, pp.47-66. https://doi.org/10.1080/19368623.2012.680242
  6. Sohn, H. K., and Lee, T. J., "Tourists' impulse buying behavior at duty-free shops: The moderating effects of time pressure and shopping involvement", Journal of Travel & Tourism Marketing, 34(3), 2017, pp.341-356. https://doi.org/10.1080/10548408.2016.1170650
  7. Lyu, M. S., "Influence on the importance of store attributions on Korean consumer satisfaction in duty free stores", The Journal of Industrial Distribution & Business, 9(2), 2018, pp.73-80. https://doi.org/10.13106/ijidb.2018.vol9.no2.73.
  8. Ahn S. S., Kim M. S., and Kim D. T., "The effects of airport users' type of resources on the perceived shopping values at airport duty-free shops-focusing on the moderating role of experience of departure", Korean Aviation Management Association, 18(2), 2020, pp.107-121.
  9. Choi, K.-H., and Lee, S.-C., "The effect of perceived crowding on shopping emotion of customers at airport duty-free stores", Korea Distribution Association 21(3), 2016, pp.1-25.
  10. Lee, J. I., Ren, T., and Park, J., "Investigating travelers' multi-impulse buying behavior in airport duty-free shopping for Chinese traveler: Intrinsic and extrinsic motivations", Journal of Air Transport Management, 92, 2021, 102023.
  11. Li Hui, "2022年免税品⾏业研究报告", Yaok Group(要客研究院), 2022, https://posts.careerengine.us/p/6239c910e1c628400c6b89cd