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공유택시 서비스 플랫폼 개발과 경제적 가치추정에 관한 연구

A Study on the Development of Sharing Taxi Service Platform and Economic Value Estimation

  • 투고 : 2021.11.25
  • 심사 : 2022.02.15
  • 발행 : 2022.03.31

초록

본 연구의 목적은 두 가지이다. 첫째, 공유 모빌리티 중 사회적 갈등이 가장 첨예한 공유택시 플랫폼을 개발·실증하는데 있다. 이를 위해 기존 택시 서비스에 대한 소비자의 인식을 중요·만족도분석(IPA)를 활용해 분석하여 플랫폼 개발을 위한 함의를 도출하였다. 중요·만족도분석(IPA)을 통해 분석한 결과 유지관리영역에는 비정상적 영업활동과 안심 서비스가 중점개선영역에는 안전한 승차감과 손쉬운 승차가 도출되었다. 개선대상영역에는 이용 요금 수준과 운전자 정보제공 등 안전성이, 과잉투자영역에는 친절한 응대와 내외부 청결도가 각각 도출되었다. 본 연구의 두 번째 목적은 공유택시 서비스 플랫폼에 대해 이용자들의 부여하는 가치를 조건부가치추정법(CVM)을 활용해 추정하는데 있다. 본 연구를 통해 개발한 공유택시 플랫폼의 실증 서비스의 가치를 추정한 결과 평균 지불용의액(WTP)은 연간 가구당 3,621원으로 나타났으며, 해당 서비스를 김해시 전역으로 확산할 경우 평균 지불용의액이 2,515원/가구당/연간으로 나타났다. 실증서비스에 대한 지불의사에 비해 김해시 전역 확산 사업에 대한 지불의사는 69.5% 수준에 그쳤다. 이는 불특정 다수에 대한 서비스 확산, 공간적 확대에 따른 서비스 질 우려 등이 복합적으로 작용한 결과이다. 지속적인 실증을 통해 데이터를 구축하고, 이를 기반으로 서비스 고도화하여 확산을 위한 로드맵을 꼼꼼하게 구축할 필요가 있음을 시사하는 대목이다.

The purpose of this study is two things. First, it is to develop and demonstrate a sharong taxi platform. To this end, the implications for platform development were derived by analyzing consumers' perceptions of existing taxi services using IPA. As a result, abnormal business activities and safe services in the maintenance area were found to be safe rides and easy rides in the key improvement area. Safety such as usage fee level and driver information provision were derived in the areas subject to improvement, and friendly response and internal and external cleanliness were derived in the areas of excessive investment. The second purpose of this study is to estimate the value given to users for sharing taxi service platforms using the CVM. As a result of estimating the value of the demonstration service of the shared taxi platform developed through this study, the WTP was 3,621 won/per household/per year when expanding throughout Gimhae-si, and 2,515 won/per household/per year. Compared to the willingness to pay for empirical services, only 69.5% of the willingness to pay for the spread project in Gimhae-si. This is the result of a combination of service spread to an unspecified number of people and concerns about service quality due to spatial expansion. This suggests that it is necessary to build data through continuous demonstration and to carefully build a roadmap for spread by upgrading services based on this.

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