Abstract
This study aims to analyze the user experience of unmanned checkout counters perceived by consumers using SNS big data. For this study, blogs, news, intellectuals, cafes, intellectuals (tips), and web documents were analyzed on Naver and Daum, and 'unmanned checkpoints' were used as keywords for data search. The data analysis period was selected as two years from January 1, 2020 to December 31, 2021. For data collection and analysis, frequency and matrix data were extracted through Textom, and network analysis and visualization analysis were conducted using the NetDraw function of the UCINET 6 program. As a result, the perception of the checkout counter was clustered into accessibility, usability, continuous use intention, and others according to the definition of consumers' experience factors. From a supplier's point of view, if unmanned checkpoints spread indiscriminately to solve the problem of raising the minimum wage and shortening working hours, a bigger employment problem will arise from a social point of view. In addition, institutionalization is needed to supply easy and convenient unmanned checkout counters for the elderly and younger generations, children, and foreigners who are not familiar with unmanned calculation.
본 연구는 SNS 빅데이터를 활용하여 소비자들이 인지하는 무인계산대에 대한 사용자 경험을 분석하고자 한다. 이 연구를 위하여 네이버(NAVER)와 다음(Daum)에서 블로그, 뉴스, 지식인, 카페, 지식인(팁), 웹 문서를 대상으로 분석하였고 자료 검색을 위한 키워드는 '무인계산대'를 사용하였다. 자료 분석 기간을 2020년 1월1일부터 2021년 12월 31일까지 2년으로 선정하였다. 자료수집 및 분석을 위해서는 텍스톰(TEXTOM)을 통하여 빈도 및 매트릭스 데이터를 추출하였고 UCINET 6 프로그램의 NetDraw 기능을 이용해 네트워크 분석과 시각화 분석을 실시하였다. 그 결과 무인계산대는 소비자들의 경험요소 정의에 따라 접근성, 사용성, 지속사용의도, 기타로 군집화하였다. 공급자 측면에서 최저임금 인상과 근로시간 단축에 따른 문제를 해결하기 위해 무인계산대가 무분별하게 확산된다면 사회적 관점에서 더 큰 고용문제가 발생할 것이다. 아울러 무인계산에 익숙하지 않은 노인과 젊은 세대, 어린이, 외국인 등을 위해 쉽고 편리한 무인계산대 보급을 위한 제도화가 필요하다.