Abstract
The recent increase in international trade volume and explosive increase in cargo volume due to the non-face-to-face society are leading to an increase in risk exposure and safety accidents in the port logistics industry. Consequently, as the atmosphere and consensus on safety are spreading throughout the society, various safety laws are being enacted by the industry. Nevertheless, according to the industrial accidents status analysis by the Ministry of Employment and Labor, the average annual number of injured persons increased by 11.1% and the number of deaths by 4.0% from 2015 to 2019. This means that special attention should be paid to possible future risks and preventive measures for major causes of accidents should be established. Therefore, in this study, risk assessment was conducted based on 5,028 accident cases that were reported by the Korea Occupational Safety and Health Agency for 5 years, from 2016 to 2020, and major risk factors for each industry were derived, and then bow-tie analysis was conducted to perform the risk assessment; Further, the study aimed to derive the causes and preventive measures from the risk factors.
최근 국제 교역량 증가와 비대면 사회 기조에 따른 물동량 폭증은 항만물류산업 내 위험 노출 및 안전사고 증가로 이어지고 있다. 이와 함께 사회 전반에 걸쳐 안전을 중시하는 분위기와 공감대가 확산되면서 산업별로 안전을 보호하는 각종 법안들이 제정되고 있다. 그럼에도 불구하고 고용노동부의 산업재해 현황분석에 따르면 2015년부터 2019년 동안 연평균 재해자수는 11.1%, 사망자수는 4.0%씩 증가하였다. 이는 미래 발생 가능한 리스크에 대한 각별한 관심을 기울이고 주요 사고원인에 대한 예방대책을 세워야 한다는 것을 의미한다. 따라서 본 연구에서는 2016년부터 2020년까지 5년간 한국산업안전보건공단에서 집계된 사고사례 5,028건을 바탕으로 위험성 평가를 진행하여 산업별 주요 위험요인을 도출한 뒤, Bow-Tie 분석기법을 진행하여 유해위험요인으로부터 발생원인과 예방대책을 도출하고자 하였다.