DOI QR코드

DOI QR Code

Seismic Performance-Based Design for Breakwater

방파제의 성능기반 내진설계법

  • 김영준 (한서대학교 건설공학과) ;
  • 박인준 (한서대학교 인프라시스템학과)
  • Received : 2022.11.18
  • Accepted : 2022.12.08
  • Published : 2022.12.31

Abstract

The 1995 Kobe earthquake caused a massive damage to the Port of Kobe. Therefore, it was pointed out that it was impossible to design port structures for Level II (Mw 6.5) earthquakes with quasi-static analysis and Allowable Stress Design methods. In Japan and the United States, where earthquakes are frequent, the most advanced design standards for port facilities are introduced and applied, and the existing seismic design standards have been converted to performance-based design. Since 1999, the Korean Port Seismic Design Act has established a definition of necessary facilities and seismic grades through research on facilities that require seismic design and their seismic grades. It has also established a performance-based seismic design method based on experimental verification. In the performance-based seismic design method of the breakwater proposed in this study, the acceleration time history on the surface of the original ground was subjected to a fast Fourier transform, followed by a filter processing that corrected the frequency characteristics corresponding to the maximum allowable displacement with respect to performance level of the breakwater and the filtered spectrum. The horizontal seismic coefficient for the equivalent static analysis considering the displacement was calculated by inversely transforming (i.e., subjected to an inverse fast Fourier transform) into the acceleration time history and obtaining the maximum acceleration value. In addition, experiments and numerical analysis were performed to verify the performance-based seismic design method of breakwaters suitable for domestic earthquake levels.

1995년 일본에서 발생한 고베지진으로 인하여 고베항에 대규모 피해가 발생하면서, 기존 내진설계 기준의 문제점이 제기됨에 따라 기존의 유사정적해석 및 허용응력 설계법으로는 Level II(규모 6.5) 수준의 지진에 대하여 항만 구조물 설계가 불가능한 사실이 지적되어 내진설계에 있어서 성능기반 설계법의 필요성이 대두되었다. 지진이 빈번한 일본 및 미국의 경우 항만시설에 대한 가장 선진화된 설계기준을 도입하여 적용하고 있으며, 기존 내진설계기준을 성능기반설계로 전환하였다. 1999년 이후 현재까지 국내 항만내진설계법은 내진설계가 필요한 시설과 이들의 내진등급에 대한 정의가 불명확한 점에 대해 연구를 통해 필요한 시설과 내진등급에 대한 정의를 확립하고 실험적 검증을 바탕으로 국내 실정에 부합한 성능기반 내진설계법을 확립하고 있는 단계이다. 본 연구에서 개발한 방파제의 성능기반 내진설계법은 원지반의 지표면에서의 가속도 시간이력을 고속 푸리에 변환(FFT) 후 방파제의 해당성능수준별 최대허용변위에 대응한 주파수 특성을 보정해주는 필터처리를 하였고, 필터 처리된 스펙트럼을 다시 가속도 시간이력으로 역변환(IFFT) 하여 가속도 최대값을 산정함으로써 변위를 고려한 등가정적해석을 위한 수평지진계수를 산정하였다. 또한 국내 지진 수준에 맞는 방파제의 성능기반 내진설계법의 검증을 위해서 실험과 수치해석을 수행하였다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 2021년 해양수산부 재원으로 해양수산과학기술진흥원의 지원을 받아 수행된 연구임(항만 및 어항설계기준 고도화를 위한 성능기반 내진설계기술 개발).

References

  1. CCEN, Brussels (2004), "Comite Europeen de Normalisation. Eurocode 8 Design of Structures for Earthquake Resistance. Part 5: Foundations, Retaining Structures. geotechnical Aspects".
  2. Han, I.S., Ahn, J.K., Park, D.H, and Kwon, O. (2019), "Estimation of Permanent Displacement of Gravity Quay Wall Considering Failure Surface under Seismic Loading", Journal of the Korean Geotechnical Society, Vol.35, No.4, pp.15-26. https://doi.org/10.7843/KGS.2019.35.4.15
  3. Internaational Navigation Association (2001), "Seismic Design Guidelines for Port Structures".
  4. Korean Ministry of Land, Infrastructure and Transport (1997), "Study on the Desgin Guideline of Seismic CapacityII".
  5. Kim, Y.J., Jang, D.I., Kawk, C.W., and Park, I.J. (2021), "Seismic Stability Evaluation of the Breakwater Using Dynamic Centrifugal Model Test", Journal of the Korean Geotechnical Society, Vol.37, No.6, pp.39-50. https://doi.org/10.7843/KGS.2021.37.6.39
  6. Kim, Y.J. and Park, I.J. (2022), "Analysis on the Dynamic Behavior of Breakwater with the DCM Method Using the Shaking Table Test", JOURNAL of THE KOREAN GEOENVIRONMENTAL SOCIETY, Vol.23, No.5, pp.25-32.
  7. Lee, J.S., Park, T.J., Lee, M.G., and Kim, D.S. (2018), "Verification of the Numerical Analysis on Caisson Quay Wall Behavior Under Seismic Loading Using Centrifuge Test", Journal of the Korean Geotechnical Society, Vol.34, No.11, pp.57-70. https://doi.org/10.7843/KGS.2018.34.11.57
  8. Ministry of Oceans and Fisheries (2019), "Design Standards and Explanation of Port and Fishing Port Earthquake".
  9. Ministry of Land, Infrastructure and Transport (2018), "Korean Design Standard - Seismic Design Standards (KDS 17 00 00)".
  10. The overrseas coastal are Development institute of Japan (2009), "Technical Standards and Commentaries for Port and Barbour Facilities in Japan".