DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Evaluation Indicators for Determining the Reconstruction of Retired School Facilities

노후학교시설 개축 판별을 위한 평가지표 개발

  • 맹준호 ((사)한국교육녹색환경연구원) ;
  • 김성중 ((사)한국교육녹색환경연구원) ;
  • 송병준 ((사)한국교육녹색환경연구원) ;
  • 김재영 ((사)한국교육녹색환경연구원)
  • Received : 2022.11.28
  • Accepted : 2022.12.28
  • Published : 2022.12.31

Abstract

The main purpose of this study was to propose an objective basis model for determining business types through renovation and remodeling by quantifying and comprehensively reviewing functional, performance, structural safety, and economic indicators for rational renovation and remodeling of deteriorated school facilities. Delphi analysis and AHP analysis were applied as the main methodologies for setting evaluation indicators, and scores for each evaluation item was allocated based on 34 points in the function and performance fields, 51 points in the structural safety field, and 15 points in the economic field. In the future, judgment on the execution of objective and reasonable reconstruction can be expected, focusing on the evaluation indicator index model, and it is necessary to determine the business type for each target school teacher building through a multi-faceted review of the current status of the target school.

본 연구는 노후 학교시설에 대한 합리적인 개축 및 리모델링을 위한 판단기준 마련을 위해, 기능적, 성능적, 구조 안전, 경제성 지표를 정량화하여 종합적으로 검토함으로써 개축 및 리모델링으로 사업유형 결정을 위한 객관적 근거 모형을 제안하는 것을 주요 목적으로 설정하였다. 평가지표의 설정을 위한 주요 방법론은 델파이 분석과 AHP 분석을 적용하였으며 기능 및 성능성 분야는 34점, 구조 안전성 분야는 51점, 경제성 분야는 15점을 기준으로 한 각 평가항목별 배점을 설정하였다. 향후 평가지표 모형을 중심으로 객관적이고 합리적인 개축 여부 판단을 기대할 수 있으며, 대상학교 현황에 대한 다각적인 검토를 통해 각 대상학교 교사동에 대한 사업유형을 결정하는 것이 필요하다.

Keywords

References

  1. 고재천(1997). 학교중심 교사연수 프로그램의 평가 준거 설정 연구. 한국교원대학교 대학원 박사학위논문.
  2. 김승제(2005). 노후화 학교시설개선을 위한 평가지표개발에 관한 연구. 교육시설, 12(6).
  3. 김연중(2004). AHP技法을 利用한 국방 CALS의 效果的 活用方案에 關한 硏究. 고려대학교 대학원.
  4. 김태일(1999). 수리적 기법에 의한 평가모형체계의 가중치 부여방식에 관한 논의. 한국행정학보, 33(4호), 243-258.
  5. 송병준(2011). 학교시설개선을 위한 평가지표개발에 관한 연구. 건국대학교 대학원 박사학위논문.
  6. 안진성(2010). 델파이 기법(Delphi)과 계층적 의사결정방법(AHP)의 적용을 통한 전통정원의 보존상태 평가지표 개발. 성균관대학교 대학원 박사학위논문, 40-41.
  7. 오병욱.이재훈(2004). 초등학교 리모델링을 위한 건축계획적 평가지표의 연구. 교육시설, 11(4).
  8. 이상민.최형주(2018). 교육환경 개선 지표 설정에 관한 연구. 교육녹색환경연구, 17(3).
  9. 이종성(2001). 델파이 방법. 교육과학사, 34.
  10. 장재성(2003). 전문가의 인식에 기초한 기술 교육 교육과정 구성의 지향 모델. 한국교원대학교 박사학위논문, 102.
  11. 최경(2009). 유아영어교육을 위한 부모지원 프로그램 개발:델파이 방법을 활용하여. 부경대학교 교육대학원, 13.
  12. Saaty T.L(1980). The Analytic Hierarchy Process, McG raw-Hill.