DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on University Freshmen's Academic Emotions for Untact General English Class: Focused on Pre-recorded Lecture vs. Real Time Online Class

비대면 교양 영어 수업에 대한 대학 신입생들의 학습 감정 연구: 녹화 강의와 실시간 화상수업을 중심으로

  • Ok Hee, Park (Ju Si Gyeong Liberal Arts College, Pai Chai University)
  • Received : 2022.07.27
  • Accepted : 2022.11.20
  • Published : 2022.11.28

Abstract

This study explored the academic emotions of university freshmen depending on the type of online class(pre-recorded lecture vs. real time online class) that they took during the COVID-19 lockdown. 170 freshmen participated in the survey based on the 'Academic Emotion Questionnaire(AEQ)', and the statistical results are as follows; Firstly, research showed that the participants felt higher positive emotions for pre-recorded lecture than for real time online class, and higher negative emotions for real time online class than for pre-recorded lecture(p < .01). Secondly, participants felt different emotions depending on English level(p < .01). Thirdly, participants felt different emotions depending on their majors(p < .01). Students majoring in science & engineering felt higher positive emotions than those in humanities & social studies in pre-recorded lecture class. Fourthly, participants felt different emotions depending on gender(p < .01). Female students felt higher negative emotions than male students. Finally, the pedagogical implications and suggestions were discussed.

본 연구의 목적은 2020년 COVID-19의 확산으로 전면 비대면 온라인(녹화 강의 및 실시간 화상 수업)으로 전환된 교양영어 수업을 수강한 대학 신입생들의 학습 감정을 알아보는데 있다. 연구 방법은 B대학 신입생 170명을 대상으로 학습감정검사지(Academic Emotion Questionnaire; AEQ)을 이용하여 설문조사하였다. 수집된 자료는 SPSS 19.0 프로그램으로 통계 처리하였고, 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 신입생들의 영어 학습 감정이 온라인 수업 유형에 따라 긍정의 감정과 부정의 감정에서 모두 유의한 차이를 보였다(p < .01). 긍정의 감정은 녹화 강의수업에서, 부정의 감정은 실시간 화상 수업에서 더 높았다. 둘째, 신입생들의 영어 수준에 따라 온라인 수업 유형에 대한 학습 감정이 유의한 차이를 보였지만(p < .01), 수준과 무관하게 긍정의 감정은 녹화 강의에서 높았고, 부정의 감정은 실시간 화상수업에서 더 높았다. 셋째, 신입생들의 전공에 따라 온라인 수업 유형에 대한 학습 감정은 긍정의 감정에서만 유의한 차이를 보였다(p < .01). 자연이공계열 학생들이 인문사회계열 학생보다 동영상수업에 대한 긍정의 감정이 높았다. 마지막으로, 신입생들의 성별에 따라 온라인 수업 유형에 대한 학습 감정은 부정의 감정에서만 유의한 차이를 보였다(p < .01). 온라인 수업유형과 무관하게 여학생의 부정 감정이 남학생의 부정 감정보다 높았다. 연구결과를 토대로 제언 및 교육적 함의가 논의되었다.

Keywords

References

  1. B. S. Kim & O. H. Park. (2019). The Study of emotions in college English classes for freshmen in local universities. The Jungang Journal of English Language and Literature, Digital Convergence, 61(4), 237-262. DOI : 10.18853/jjell.2019.61.4.011
  2. R. Pekrun, T. Goets., W. Titz, & R. P. Perry. (2002). Academic emotions in students' self-regulated learning and achievement: a program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37(2), 91-105. DOI : 10.1207/S15326985EP3702_4
  3. E. J. Kim & M. H. Yang. (2011). An exploratory study on academic emotions of Korean students. The Journal of Educational Psychology, 25(3), 501-521.
  4. N. M. Shin & J. H. Park. (2019). An analysis of university students' emotions in the classroom: gender and major difference. The Journal of Yeolin Education, 27(1), 23-47. DOI : 10.18230/tjye.2019.27.1.23
  5. O. H. Park. (2021). A convergence study on university freshmen's academic emotions towards English: Difference depending on level, teamteaching & communicative activities. Journal of the Korea Convergence Society, 12(4), 369-375. DOI : 10.15207/JKCS.2021.12.4.369
  6. M. H. Ryu & J. E. Jung. (2020). A research on perception of freshmen college students about the online classes in Teacher Educational Institutions in South Korea. The Journal of Educational Development, 40(2), 309-329. DOI : 10.34245/jed.40.2.309
  7. D. J. Lee & M. S. Kim. (2020). University students' perceptions on the practice of online learning in the COVID-19 situation and future directions. Multimedia-Assisted Language Learning, 23(3), 359-377. https://doi.org/10.15702/MALL.2020.23.3.359
  8. H. J. Chung, A. L. Kim, & H. N. Joo. (2020). In the COVID-19 crisis, a study on the types of perceptions on online classes of college students. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 20(18), 1359-1381.
  9. W. K. Choi. (2020). Comparison between online and offline general English classes in a graduate school: A case study and the COVID-19 pandemic. Journal of the Korea English Education Society, 19(4), 223-245. DOI : 10.18649/jkees.2020.19.4.223
  10. H. S. Lee. (2020). A study on the perception of professors and learners on the remote learning of university education- Focused on the cases of M university. Journal of the Korean School Mathematics, 23(3), 377-395. DOI : 10.30807/ksms.2020.23.3.007
  11. I. J. Park. & K. H. Min. (2005). Making a list of Korean emotion terms and exploring dimendions underlying them. Korean Journal of Social and Personality, 19(1), 109-129.