DOI QR코드

DOI QR Code

Two Types of Post-human in Recent Korean SF Films : Focusing on (2021), (2021)

최근 한국영화 속 포스트-휴먼의 두 가지 양상: <승리호>(2021), <서복>(2021)을 중심으로

  • Received : 2021.12.31
  • Accepted : 2022.01.08
  • Published : 2022.01.31

Abstract

The year 2021 is a monumental year for the history of Korean cinema that inferiority of the sci-fi genre, by the appearance of two sci-fi blockbuster films- produced by Netflix and produced by TVing-at the same time. Coincidentally, both of movies are sci-fi films which appear post-human such as robot and clone. As can be seen in 『Frankenstein』 story, the progenitor of science fictions, the mankind have imagined beings similar to humen or post-human who are another human being for a long time. deals with the unusual subject matter of a space scavenger and a space janitor, and the main character is a robot that very familiar with human. is the story of a man who lives for a limited life protects and accompanies a clone named Seobok who was created as a test subject. This film deals with the philosophical themes like death and eternal life through the existential concerns of two characters. use Korean Shinpa -Korean specific senimental code-sentiment on narrative, and has the character of a road movie set in Korea's geographical space.

블록버스터 SF 영화 두 편이 동시에 등장한 2021년은 SF 장르가 열세였던 한국 영화사에 기념비적인 해이다. 넷들릭스에서 제작한 <승리호>와 티빙이 제작한 <서복>이 그 두 편이다. 공교롭게도 이 두 편은 로봇과 복제인간이라는 포스트-휴먼이 등장하는 SF물이다. SF의 시조인 소설 『프랑켄슈타인』에서 알 수 있듯 인간은 오래 동안 인간과 유사한 존재, 혹은 또 다른 인간인 포스트-휴먼에 대해 상상해 왔다. <승리호>는 우주 청소선과 우주 청소부라는 특이한 소재를 다루고 있으며, 인간과 매우 친숙한 로봇이 주요 캐릭터이다. 지구가 황폐화 되어 소수의 인류만이 인공위성으로 이주해 살아간다는 미래 사회를 배경으로 초거대 기업 설립자가 꾸민 음모를 승리호 선원들이 막는 이야기이다. 세련되고 정밀한 CG로 구현된 우주 공간 비주얼이 볼거리이다. <서복>은 시한부 인생을 사는 남성이 실험체로 만들어진 서복이라는 복제인간을 보호하며 동행하는 이야기이다. 두 인물의 실존적 고민을 통해 죽음과 영생이라는 철학적 주제를 다루고 있다. <승리호>는 한국적 신파 정서가 서사에 활용되었고, <서복>은 한국의 지리적공간을 배경으로 한 로드무비 성격을 띠고 있다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 2021년도 청운대학교 학술연구 조성비 연구과제로 수행되었습니다.

References

  1. Jin, Sun-yong, Posthumans and Epic Value as Themes of Liberal Education - Syntopical Reading of Science Fiction and Contemporary Literature, Journal of Ewha Korean Language and Literature, no.54, pp.311-332, The Society Of Ewha Korean Language And Literature, 2021.
  2. Hong, Sungook, Posthuman Technology, Study of Humanities 35, pp.3-35, Humanities Research Institute, Incheon National University, 2021.6.
  3. Kim, Hui-Teak, Virtual and real, human life and significance in posthuman era, Semiotic Inquiry, vol.59, pp.89-112, Korean Association for Semiotic Studies, 2019. https://doi.org/10.24825/SI.59.4
  4. Kim, Eun-joo, Post-Human Body and Inhabiting of Sym-biosis/poesis - How We Became Posthuman?, EPOCH AND PHILOSOPHY, vol.32, no.1, pp.97-130, A Journal of Philosophical Thought in Korea. 2021.
  5. Kim, Yeon Soo, The human and machines in Karel Capek's Rossum's Universal Robots - Die Menschen und die Maschinen in Karel Capek's Rossum's Universal Robots, Bertolt Brecht und das moderne Theater, vol., no.41, pp. 143-171, Korea Brecht Ins. 20219. https://doi.org/10.22981/BRECHT.2019..41.007
  6. Shin, Sang-Kyu, Posthuman Discourse and Sci-Fi's Posthuman Narative, General Education and Citizen No.4 July 2021
  7. Mok, Kwangsu, A Structure of Moral Theory - A Starting Point for Moral Discussions in the Era of Artificial Intelligence, Journal of Philosphical Ideas,(73), pp.163-195, Institute of Philosophy, Seoul National University, 2019.8
  8. Cheon, Hyun Soon, Urform des Posthumanen und literarische Imagination - Frankensteins Geschopf vs. Homunkulus, Zeitschrift fuer Deutsche Sprache und Literatur (zfdsl), vol., no.78, pp. 209-235, Koreanische Gesellschaft fuer Deutsche Sprache Und Literatur, 2017