DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of the Pre-service Teachers' Conceptions on Mathematical Problems

수학문제에 대한 예비교사의 인식분석

  • Received : 2021.12.22
  • Accepted : 2022.01.28
  • Published : 2022.01.31

Abstract

The purpose of this study is to analyze how pre-service teachers perceive mathematics problems by making good mathematics problems at the elementary school level and applying them to elementary school students. In this study, 86 pre-service teachers enrolled in the second and third grades of A University of Education presented good mathematics problems they thought of. In addition, these pre-service teachers predicted the solution strategies of elementary school students for the proposed mathematics problem and described the teacher's expertise while observing the problem-solving process of elementary school students. As a result of the study, pre-service teachers preferred mathematical problems needed for using mathematical concepts or algorithms, motivation, and open-ended problems as good mathematics problems, and thought that students' in-depth observation and analysis experiences could help improve teachers' problem-solving expertise. In order to enhance teachers' expertise in solving mathematics problems, the researcher proposed for pre-service teachers to observe students' mathematics problem-solving processes, to experience in developing high-quality mathematics problems, and also to distribute high-quality mathematics problems linked to textbook problems.

이 연구의 목적은 예비교사들에게 초등학교 수준의 좋은 수학문제를 만들고 초등학교 학생들에게 적용해 보도록 하면서 예비교사들이 수학문제에 대하여 어떻게 인식하는지를 분석하는 것이다. 이 연구에서 A교육대학교 2학년과 3학년에 재학 중인 예비교사 86명은 자신들이 생각하는 좋은 수학문제를 제시하였다. 그리고 이 예비교사들은 제시한 수학문제에 대하여 초등학교 학생의 해결전략을 예상하고, 초등학교 학생들의 문제해결 과정을 관찰하면서 교사의 전문성에 대하여 기술하였다. 연구 결과, 예비교사들은 좋은 수학문제로 수학 개념이나 알고리즘의 활용, 동기유발, 개방형의 문제의 유형을 선호하였고 일부 전략에 집중하는 경향이 있었다. 이들은 학생들의 문제해결 과정에 대한 심층적인 관찰과 분석 경험이 교사의 문제해결에 대한 전문성 향상에 도움을 줄 수 있다고 생각하였다. 그리고 교사의 수학 문제해결에 대한 전문성 신장을 위해 예비교사들에게 학생들의 수학 문제해결 과정에 대한 관찰과 질 높은 수학문제의 개발 경험을 제공하고 교과서의 문제와 연계한 양질의 수학문제의 보급을 제안하였다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2021학년도 서울교육대학교 교내연구비에 의하여 연구되었음.

References

  1. 교육부(2015). 2015 개정 수학과 교육과정. 교육부 고시 제 2015-74호 [별책8].
  2. 김동원 외(2019). 좋은 수학과제 지도 가이드 개발 연구. 한국과학창의재단 연구보고서.
  3. 김민회, 장혜원(2020). 퍼즐 확대 과제에 대한 초등학교 6학년의 협력적 수학 문제해결 특징 탐색. 학교수학, 22(1), 103-124.
  4. 방승진, 이상원, 황동주(2002). 초등학교 수학 문제해결 교육에 대한 연구. 수학교육논문집, 14(8), 1-25.
  5. 박진형(2019). 초등 예비교사들이 수학 과제 변형에서 겪는 어려움에 대한 사례 연구: 분수 과제를 중심으로. 수학교육학연구, 29(4), 551-575.
  6. 박진형(2020). 초등 예비교사들의 수학 과제 변형 사례 연구: 일반화 촉진 방식을 중심으로. 학교수학, 22(4), 885-904.
  7. 이동환(2017). 초등 예비교사의 수학적 문제제기 사례 분석. 학교수학, 19(1), 1-18.
  8. 이동환, 고은성, 권석일, 김동원, 김연, 박진형, 구나영, 이경화(2017). 좋은 수학과제 분석 발굴 연구. 한국과학창의재단 연구보고서.
  9. 이명화, 김선희(2018). 예비수학교사의 문제 만들기 유형과 교수학습에 대한 인식. 학교수학, 20(3), 395-408.
  10. 이혜림, 김구연(2013). 수학교과서 문제에 대한 예비중등교사의 이해 및 변형 능력. 수학교육학연구, 23(3), 353-371.
  11. Alon, U. (2009). How to choose a good scientific problem. Molecular Cell, 35, 1-3. https://doi.org/10.1016/j.molcel.2009.06.016
  12. Brown, S., & Walter, M. (2005). The art of problem posing(3rd ed.). Mahwah, New Jersey: Erlbaum.
  13. Crespo, S., & Sinclair, N. (2008). What makes a problem mathematically interesting? Inviting prospective teachers to pose better problems. J. Math Teacher Educ, 11, 395-415. https://doi.org/10.1007/s10857-008-9081-0
  14. Ellerton, N. F. (2013). Engaging pre-service middle-school teacher-education students in mathematical problem posing: Development of an active learning framework. Educational Studies in Mathematics, 83(1), 87-101. https://doi.org/10.1007/s10649-012-9449-z
  15. Grootenboer, P. (2009). Rich mathematical tasks in the maths in the Kimberley(MITK) project. Available from https://www.researchgate.net/publication/45109580
  16. Hattori, Y., Fukuda, H., & Baba, T. (2021). Development of socio-critically open-ended problems for critical mathematical literacy: A J apanese case. Available from https://doi.org/10.29275/jerm.2021.31.3.357
  17. Krulik, S., & Rudnick, J. A. (1993). Reasoning and problem solving: A handbook for elementary school teachers. Boston, MA: Allyn & Bacon.
  18. Lappan, G. Smith, M. S., & Jones, E. (eds.) (2012). Rich and engaging mathematical tasks: Grades 5-9. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  19. Mallar, A., Font, V., & Diez, J. (2018). Case study on mathematics pre-service teachers' difficulties in problem posing. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(4), 1465-1481.
  20. National Council of Teachers of Mathematics (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  21. National Council of Teachers of Mathematics (1991). Professional standards for teaching mathematics. Reston, VA: Author.
  22. National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  23. Ontario Public Service (2016). 21st century competencies. Document of the Ontario Public Service.
  24. Organisation for Economic Co-operation and Development[OECD] (2018). The future of education and skills: Education 2030. A OECD report.
  25. Posamentier, A. S., & Krulik, S. (2009). Problem solving in mathematics, grades 3-6: Powerful strategies to deepen understanding. Thousand Oaks, CA: Corwin.
  26. Schoenfeld, A. H. (1992). Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition, and sense making in mathematics. In D. A. Grows (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 334-370). New York: Macmillan.
  27. Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004
  28. Silver, E. A. (1994). On mathematical problem posing. For the Learning of Mathematics, 14(1), 19-28.
  29. Sullivan, P., & Liburn, P. (2002). Good questions for math teaching: Why ask them and what to ask [K-6]. Sausalito, CA: Math Solutions Publications.