Abstract
From 2007 to 2011, four Goryeo Dynasty vessels, namely the Taean treasure ship, Taean Mado Shipwreck No.1, No.2, No.3 were discovered in Taean area, Chungcheongnam-do province. From the shipwrecks, 175 pieces of mokkan (wooden tablet) were excavated. These mokkans are the only case of Goryeo Dynasty and represent the unique usage of mokkan as cargo tags, after the paper replaced the wooden tablets as writing materials. The Taean mokkans provide details, such as the year, recipient, port of origin, types of the cargo, quantity and unit, the name of the responsible person for shipment. Thus, they enable us to speculate about the characteristics of the cargo. Furthermore, through studying the writing style, form, material and manufacturing method, researchers can extract which form and characteristics were favored at that time. The Taean mokkans have no preset style for writing. Therefore, they can be written selectively and freely. And since the mokkan were attached to cargos, mokkans with furrows on upper side were favored, and efficiency and simplification of the manufacturing process were priorities in making mokkans. The Taean mokkans can be compared to those from the Shinan ship and the Quanzhou ship because those are of the same era and use. On the writing styles and information, Chinese mokkans are focused on the cargo owners, while The Taean mokkan includes more detailed information, such as the recipients. In forms, Chinese mokkans have maximum thickness of 1.0 centimeter and have pointed edges in lower parts, while mokkans from Taean do not have fixed thickness or edges. Furthermore, Chinese mokkans and Korean mokkans have different styles from manufacturing methods and material selections. These differences between Chinese and Goryeo mokkan are related to the differences between littoral-transport Goryeo ships and ocean-transport Chinese ships, such as shipping distances, types of cargo, shipping systems, packing methods, and transport operators. At the moment, because there are only small amount of data and materials of Chinese mokkan, comparative studies regarding Goryeo and Chinese mokkan can only be fragmentary. However, this article can be a base from which to expand the scope of Goryeo mokkan studies.
2007년부터 2011년에 걸쳐 충남 태안에서는 태안선과 마도 1호, 마도 2호, 마도 3호 등 4척의 고려시대 선박이 발견되었고 동시기 목간 175건이 함께 출수되었다. 태안의 목간은 고려시대 목간의 유일한 발견 사례이며, 서사 재료로서 종이가 목간을 대체한 시점에서 화물표[하찰목간]라는 특수한 용도로만 쓰이던 목간의 사용 실태를 보여준다. 태안 목간에는 운송과 관련한 연대, 수취인, 발송지, 화물 종류, 수량 및 단위, 발송 또는 선적 책임자 등의 정보가 적혀 있어 화물의 성격을 짐작할 수 있으며, 목간 내용의 기재 방식, 형태, 재료와 제작 방법 등의 고찰을 통해 고려 사람들이 선호했던 목간의 형태와 특징 등을 확인할 수 있다. 태안의 목간은 기재 양식상 정해진 틀이 없이 자율적으로 기록되었다. 또한 화물에 부착하기 위한 가장 효과적인 형태인 상단에 홈이 있는 목간이 가장 많이 사용되었으며, 제작 과정에서 작업의 효율성 제고, 제작 공정의 간소화를 우선시하였다. 태안의 목간은 같은 시기, 동일한 용도의 신안선 및 중국 복건성(福建省) 천주만(泉州灣) 해선(海船)의 목간과 비교해볼 수 있다. 기재 내용과 양식 면에서 중국의 목간은 화주(貨主)를 중심으로 표기하고, 태안의 목간은 수취인과 함께 다른 정보도 비교적 자세히 기재하였다. 형태 면에서 중국의 목간은 두께 1cm 이하이고 하단부를 뾰족하게 다듬었으나, 태안의 목간은 두께와 하단부 모양이 일정하지 않다는 점이 다르다. 또한 제작 방법과 재료 선택에서도 중국과 한국의 목간은 차이가 있다. 이는 국내 화물 운송용이었던 고려 선박과 국제 무역을 목적으로 하는 중국 선박의 운항 거리, 화물의 성격, 운송 관리 체계, 화물 포장 방식, 운송 주체와 관계가 있는 것으로 파악된다. 중국과의 비교는 대상 연구 자료의 부족으로 인해 단편적이라는 한계가 있으나 향후 고려 목간 연구의 지평을 넓히는 기초 자료가 되기를 기대한다.