Abstract
The purpose of this study is to analyze the current status of and suggest future improvement practices for cultural heritage education in primary school. We analyzed a primary school textbook for each of five subjects (Korean, social studies, music, art, physical education), surveyed ten teachers with cultural heritage education experience, and analyzed the results. Based on the results, we made the following five suggestions: First, the goal of cultural heritage education should be expanded to foster citizenship. Second, in cultural heritage education, it is necessary to discuss what should be included in the educational content and to organize the content systematically in connection with the student environment, local community environment, and subject content. Third, cultural heritage education should be linked with sustainable development so that cultural heritage can be passed on from the present generation to future generations. Cultural heritage has characteristics, such as universal values of humanity, that transcend national boundaries, regional identities, dialogue and understanding between civilizations, and sources of creativity, and thus serves as the foundation for sustainable development. Fourth, for the effective implementation of cultural heritage education in schools, it is necessary to develop step-by-step teacher training programs. The success or failure of cultural heritage education in schools depends on teacher training. Fifth, the degree to which cultural heritage education is integrated into the curriculum should be strengthened, allowing learners to be educated so that they can cultivate knowledge and critical thinking about cultural heritage, enjoy and protect it, and connect with a sustainable society.
본 연구는 초등 교육에서 문화유산이 학교에서 어떻게 교육적으로 이용되고 있는지, 그리고 교사는 문화유산 교육을 어떻게 실행하고 있는지를 살펴보고 이에 의거하여 문화유산 교육의 방향을 제언하는 데 목적을 두었다. 이를 위해 초등학교 5개 교과서를 살펴보고 문화유산 교육 경험이 있는 10명의 교사를 대상으로 설문하여 그 결과를 분석하였다. 분석 결과를 토대로 다음의 다섯 가지를 제언하였다. 첫째, 문화유산 교육의 목표를 시민성 함양으로 확대해야 한다. 둘째, 문화유산 교육에서 무엇을 교육 내용에 포함할 것인가에 대한 논의와 학생 환경, 지역 사회 환경, 교과 내용 등과 연계하여 체계적인 내용 구성이 필요하다. 셋째, 문화유산 교육은 문화유산이 현재 세대에서 미래 세대로 이어질 수 있게 지속 가능 발전 개념과 연계되어야 한다. 문화유산은 국가의 경계를 넘어선 인류의 보편적 가치, 지역별 정체성, 문명 간 대화와 이해, 창의성의 원천 등 특성을 갖고 있어서 지속 가능 발전의 토대가 된다. 넷째, 학교에서 문화유산 교육의 효과적 실행을 위해서는 단계별 교사 연수 프로그램 개발이 필요하다. 학교에서 문화유산 교육의 성패는 교사 연수에 달려 있다. 다섯째, 문화유산 교육을 교육 과정에 통합하는 정도를 강화해야 한다. 이를 통해 학습자가 문화유산에 대한 지식과 비판적 사고력을 함양하여 향유하고 보호하고 지속 가능 발전 사회와 연결해 나갈 수 있도록 교육해야 한다.