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A Case Study on Problem of Record Management and Improvement Method in the Department of Processing of Local Government

지방자치단체 처리과 기록물관리 문제점 및 개선방안 사례연구

  • Received : 2021.08.27
  • Accepted : 2021.10.24
  • Published : 2021.10.31

Abstract

The department of processing is one to supervise the care for documents and the transaction of business and is also the starting point for task and production of records. In the department of processing, it not only produces records but also performs most tasks including keeping on file, organizing, arranging the period of preservation and transferring. Despite the importance of this record management in the department of processing, the problem of record management in the department of processing is considered to the private problem such as lack of will of task performers. After investigating the importance of record management and the record management that task performers think through a survey, this study deducts the matters to improve in the task of record management at the institution.

처리과란 문서의 수발 및 사무처리를 주관하는 부서를 말하며 업무와 기록물생산의 시작점이다. 처리과에서는 기록물을 생산하는 것뿐만아니라 편철·정리·보존기간 책정·이관 등 기록물관리 업무의 대부분을 수행하고 있다. 이러한 처리과 기록물관리의 중요성에도 불구하고 처리과의 기록물관리 문제는 업무담당자들의 의지부족 등 개인적인 문제로 치부되곤 했다. 이 연구는 처리과 기록물관리의 중요성과 업무담당자가 생각하는 기록물관리를 설문조사를 통해 조사한 후, 기관 기록물관리 업무에서 개선해야 할 사항들을 도출하였다.

Keywords

References

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