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Analysis of HYBE Insight's BTS Exhibition Content from the New Museology Perspective

뉴 뮤지올로지 관점의 하이브 인사이트 방탄소년단(BTS) 전시 콘텐츠 분석

  • Kim, Su-Mi (World Arts and Cultures Institute, Hankuk University of Foreign Studies)
  • 김수미 (한국외국어대학교 세계문화예술경영전공)
  • Received : 2021.11.23
  • Accepted : 2021.12.27
  • Published : 2021.12.31

Abstract

HYBE Insight, opened in May 2021, is an exhibition space that visually displays and re-interprets the BTS Universe and its content. The space echoes the identity of BTS as an artist and the specificity of the cultural phenomenon they have generated. This study analyzes HYBE Insight's BTS exhibition by applying new museological theories and discourses. Based on a qualitative research methodology including literature review and observational method, the primary themes of the exhibition are follows: 1) a contextualized exhibition content presenting the identity of BTS and their music, 2) the role of the fandom Army's participation in (re) producing BTS content related to the characteristic of popular music museums, 3) the elements of convergence art and its contemporary implication, 4) and the illumination of cultural value in popular music museum management. As the pivotal theory of new museology suggests, investigating a specific exhibition based on each context it has created is significant. However, those studies, including exhibitions related to popular music/artists, were mostly developed in Western nations. In this respect, HYBE Insight's BTS exhibition provides considerable room to explore. In addition to the recent research on BTS, such as their convergent artistry, socio-cultural influence, the role of Army, and the characteristics of HYBE's content management, this article aims to contribute to the multifaceted research by scrutinizing the BTS exhibition content from the new museology perspective.

2021년 5월 개관한 하이브 인사이트(HYBE Insight)는 하이브 음악이 추구하는 세계관과 철학을 담은 전시 중심의 복합문화공간이다. BTS 전시 콘텐츠 중심으로 운영되고 있는 이 공간은 BTS 세계관과 정체성을 담은 콘텐츠를 시각적으로 전시하고 재해석하며 다양한 융합예술을 시도하고 있다. BTS가 만들어 낸 동시대 문화 현상의 특수성 등 시대적 담론을 반영한다. 본 연구는 하이브 인사이트의 BTS 전시를 뉴뮤지올로지(new museology) 이론과 담론을 적용하여 연결 및 분석한다. 문헌 연구와 관찰 방법을 통한 질적 연구방법론을 기반으로, 1) BTS와 그들의 음악적 정체성을 제시하는 맥락화된 전시 콘텐츠, 2) BTS 콘텐츠 트랜스미디어 스토리텔링의 주 참여자이자 의미 재해석 기여자인 팬덤 아미의 참여적 역할과 대중음악 뮤지엄의 관계성, 3) 융합예술 콘텐츠적 요소, 4) 전시 운영의 문화적 가치를 조명한다. 뉴 뮤지올로지의 핵심 이론이 시사하듯, 전시는 그것이 만들어진 특정 맥락을 바탕으로 연구되어야 한다. 하이브인사이트의 BTS 전시사례는 서구 중심으로 발달해온 뉴 뮤지올로지 이론과 대중음악 뮤지엄 연구를 BTS 콘텐츠가 갖는 특수한 맥락을 중심으로 분석하는데 의의가 있다. 뉴 뮤지올로지 관점에서 BTS 전시 콘텐츠와 전시의 의의를 분석하는 본 연구가 최근까지 진행되고 있는 BTS 융합예술 콘텐츠, 사회문화적 영향력, 팬덤 아미의 역할 및 하이브의 콘텐츠 운영방식 연구 등에 더하여 보다 다각적인 연구에 기여하기를 기대한다.

Keywords

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