DOI QR코드

DOI QR Code

Transformation and Characteristics of the Verse-Chorus Form Used in Musical Theatre Songs

뮤지컬 노래에 사용된 'Verse-Chorus' 형식의 변용과 특징

  • Received : 2021.07.21
  • Accepted : 2021.10.25
  • Published : 2021.10.31

Abstract

The purpose of this study is to examine the transformation and characteristics of the Verse-Chorus form. The musical form of a musical song is a structural mechanism for expression to effectively convey the dramatic situation of the characters to the audience. This study identified four types of representative forms that can be used to explore the transformation with the verse-chorus form and examined their characteristics. First is the Verse-Chorus form which repeats the description of simple situations and characters in the early stage of the musical. Second is the Verse-Bridge-Verse form which is used to evoke the atmosphere and escape boredom through a slight transformation of the bridge while explaining a simple character. Third is the Verse-Prechorus-Chorus form, which sits just before the chorus, connects the verse and the chorus, and promotes the emotional rise of the characters by smoothing the drama and the harmonic progression. Lastly, this study examined the expanded Verse-BG dialogue-Chorus form used to represent the situation in which conflicts about the complex feelings of the characters and the decisions about them coexist. As such, musical songs use various types of verse-chorus forms. Through the formality and transformation of the verse-chorus, the logic of the music and the logic of the drama are balanced so that the development of the music and the drama does not enter the state of imbalance. Based on this study, further progressive research can take place on the correlation between musical form and dramatic structure, beyond the transformation of musical song form.

본 연구는 뮤지컬 노래에 사용된 음악 형식인 Verse-Chorus 형식의 변용과 특징을 고찰하기 위함이다. 뮤지컬 노래의 음악 형식은 인물의 극적 상황을 관객에게 효과적으로 전달하기 위한 구조적 표현 기제이다. 연구를 위해 Verse-Chorus 형식과 변용을 탐구할 수 있는 대표적인 형식을 4개의 유형으로 나누고 각각의 특징을 살펴보았다. 첫째, 뮤지컬 초기의 단순한 상황과 인물을 설명하는 반복 형식인 Verse-Chorus 형식, 둘째, 단순한 인물을 설명하면서도 Bridge의 약간의 변형을 통해 분위기를 환기시키고 지루함을 탈피하기 위해 사용된 Verse-Bridge-Verse 형식, 셋째, Chorus 직전에 위치하여 Verse와 Chorus를 연결하고 드라마와 화성적 진행을 매끄럽게 하여 인물의 정서적 상승을 도모하는 Verse-Prechorus-Chorus 형식(Verse-Prechorus-Chorus Form), 마지막으로 인물의 복잡한 심경에 대한 갈등과 그에 대한 결정이 공존하는 상황을 나타내기 위해 사용된 확장된 Verse-BG대사-Chorus 형식에 대해 고찰하였다. 이처럼 뮤지컬 노래는 다양한 형태의 Verse-Chorus 형식이 사용되고 있다. Verse-Chorus의 형식성과 변용은 음악과 드라마 전개가 불균형의 상태가 되지 않는 음악의 논리와 극의 논리가 균형 상태를 이루게 한다. 본 연구를 토대로 뮤지컬 노래 형식 변용에서 나아가 음악 형식과 극 구조의 상관성에 대한 발전적인 연구가 이어지길 기대한다.

Keywords

References

  1. Bell, E. Verse-Chorus Structure 101. https://thesongfoundry.com/verse-chorus-structure-101/2021.07.21.
  2. 이지연(2009). 기호로서의 음악: 토픽 이론의 개념, 적용, 그리고 비판. 이화음악논집, 13(1): 37-65.
  3. 이소영(1994). 음악 분석에서의 해석적 언급에 대한 고찰. 낭만음악, 23: 75-164.
  4. 김지영(2009). 뮤지컬에서 나타나는 확대된 노래형식에 관한 연구. 동덕여자대학교 공연예술 대학원 석사학위논문.
  5. 김지수(2005). 뮤지컬에 나타난 음악의 특성 연구. 단국대학교대학원 석사학위논문.
  6. Osborn, B.(2010). Beyond Verse and Chorus: Experimental Formal Structures in Post-Millennial Rock Music. Doctor of Philosophy, University of Washington.
  7. Appen, R.V., & Markus, F.H.(2015). AABA, Refrain, Chorus, Bridge, Prechorus-Song Form and Their Historical Development. German Society for Popular Music Studies.
  8. Ratner, L.(1980). Classic Music: Expression, Form, and Style. New York: Schirmer Books.
  9. Binary Form. https://www.musictheoryacademy.com/understanding-music/binary-form/2021.07.21.
  10. Flinn, D.(1997). Musical! A Grand Tour, Schirmer.
  11. 이은혜(2020). 뮤지컬 양식사 전개에 나타난 특성과 전략: 통합과 해체의 관점을 중심으로, 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 14(7): 251-262.
  12. Shepherd, J. & Horn, D.(2012). Continuum Encyclopedia of Popular Music of the World Volume 8: Genres: North America. A&C Black.
  13. Ensign, J.(2015). Form in Popular Song: 1990-2009. University of North Texas, Doctor of Philosophy.
  14. 김지영(2009). 뮤지컬에서 나타나는 확대된 노래형식에 관한 연구. 동덕여자대학교 공연예술대학원 석사학위논문, 7.
  15. Clercq, T.(2012). Sections and Successions in Successful Songs: A Prototype Approach to Form in Rock Music. Eastman School of Music, University of Rochester, Doctor of Philosophy.
  16. Kayes, G. & Fisher, J.(2002). Successful Singing Auditions, New York: Routledge.
  17. 두산백과사전, 왈츠. https://www.doopedia.co.kr/doopedia/master/master.do?_method=view&MAS_IDX=101013000741697/2021.09.22
  18. Church, J.(2015), Music Direction for the Stage: A View from the Podium, Oxford University Press.
  19. Everett, W.A. & Laird, P.R.(2009). The A to Z of the Broadway Musical, The Scarecrow Press, Inc.
  20. Berry, W.(1986). Form in Music. New Jersey. Prentice-Hall. Inc.
  21. Knapp, R.(2009). The American Musical: And the Formation of National Identity. Princeton University Press.
  22. McGovern, D.J.(2011). Eliza Undermined: The Romanticisation of Shaw's Pygmalion, Doctor of Philosophy, Massey University.
  23. Jones, T.(1988). Making Musicals, New York. Proscenium Publishers Inc.
  24. Perricone, J.(2018). Great Songwriting Techniques. Oxford University Press.
  25. 두산백과사전, 코믹릴리프. https://www.doopedia.co.kr/search/encyber/new_totalSearch.jsp/2021.09.03
  26. Appen, R.V., & Markus, F.H.(2015). AABA, Refrain, Chorus, Bridge, Prechorus-Song Form and Their Historical Development. German Society for Popular Music Studies.
  27. Frank Wildhorn. http://www.frankwildhorn.com/projects/Dracula.php/2021.07.20.
  28. 이은혜(2018). 뮤지컬 <스위니 토드>의 음악 동기 분석을 통한 극과 음악의 상관관계. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 12(2): 57-68.
  29. Calderazzo, D.(2005). Stephen Sondheim's GESAMTKUNSTWERK: The Concept Musical as Wagnerian Total theatre. Master of Arts. University of Central Florida.
  30. 이상윤(2019). 반복적인 리듬 특성을 지닌 영화음악의 고찰: 필립 글래스(Philip Glass)의 영화음악에 관한 미학적, 기능적 의미를 중심으로. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 13(7): 183-192.