DOI QR코드

DOI QR Code

Changes in the Performance Industry Due to Social Distancing : Case Analysis of Online Performance Platforms

사회적 거리두기로 인한 공연산업의 변화 : 온라인공연 플랫폼 사례분석

  • 김재성 (경희대학교 포스트모던음악학과) ;
  • 한경훈 (경희대학교 포스트모던음악학과)
  • Received : 2021.05.20
  • Accepted : 2021.07.27
  • Published : 2021.07.31

Abstract

Social distancing caused a sharp industrial stagnation in the performance industry. Due to the continuous industrial downturn, as well as the livelihoods of many related workers, the outlook for the performance industry has reached a point where it is impossible to foresee the future. As a result of seeking various ways to recover from the continuing industrial stagnation, online concerts drew attention as the most effective alternative. Its development potential was highly evaluated as it could provide a performance culture to consumers while complying with social distancing. This study has value in terms of academic contribution as it slightly suggests a direction for the sustainable development of online performances presented as a breakthrough amid the social and industrial stagnation caused by the pandemic. therefore, this thesis describes the changes in the performance industry due to social distancing, and collects and analyzes examples of online performances by type to illuminate the value of online performances as an industry in the pandemic era and develops them. The possibility was reconsidered and the direction to be taken in the future was suggested. In each type of case, the cases focused on social value did not satisfy the economic value of profit creatiom, and even in the opposite case, if the profit creation was satisfied, the analysis result showed that the social value was not satisfied, and the planning intention of each performance was not satisfied. Accordingly, cases such as satisfying both profit creation and social value were also confirmed. Therefore, the direction for online performances was presented through the improvement of technologies and systems and the commercialization of existing platforms.

사회적 거리두기로 인해 산업적 침체기를 맞이한 공연산업계는 대부분의 공연이 취소 및 무기한 연기되면서 관련 종사자들이 생계에 큰 위협을 받았다. 계속되는 침체기를 극복하기 위해 온라인공연 플랫폼이 대안으로 제시되면서 사회적 거리두기를 준수하면 공연을 지속적으로 운영할 수 있는 유일한 방법으로 주목받았다. 온라인으로 진행되었던 공연사례들을 3가지 항목으로 분류하여, 문화수요 공급을 위한 무료 공연사례, 영상매체를 통한 유료 공연사례, 지상파 방송을 통한 공연사례로 분류하여 사례를 분석하였다. 분석결과, 누구나 사용할 수 있고 일정 수준의 완성도를 보장하는 온라인공연 플랫폼이 상용화가 되어야 할 것으로 분석되었다, 현재의 첨단 기술이 도입된 대형 엔터테인먼트의 공연 제작비는 영세한 예술인들이 감당할 수 없는 상황이다. 그러므로 온라인공연의 프로그램 상용화를 통해 예술인들의 공연 생활에 조금이나마 도움이 되길 바란다.

Keywords

References

  1. 최재원(2020). 코로나 19의 증상발현과 진단 검사 시점, 입원 기간과의 상관관계에 관한 연구. 서울시립대학교 도시보건대학원 석사학위논문
  2. 이재원. 코로나19 '지역사회 감염' 국면 새로운 대응전략은? http://www.bosa.co.kr/news/articleView.html?idxno=2121748/ 2021.05.14.
  3. 남주원(2020). 언택트(Untact) 기법의 공연예술 마케팅에 관한 연구: 온라인 기반의 미디어를 활용한 공연예술 마케팅. 상명대학교 문화기술대학원 석사학위논문.
  4. 이유선(2020). 공연예술의 소셜미디어 마케팅으로서 유튜브 채널 활용에 관한 연구: 국내 뮤지컬 제작사를 중심으로. 경희대학교 경영대학원 석사학위논문.
  5. 박사랑(2020). 코로나바이러스 감염증-19(COVID-19)가 공연예술에 미친 영향과 대응 사례에 관한 연구. 서울장신대학교 예배찬양사역대학원 석사학위논문.
  6. 박은아(2011). 공연예술 고객 경험 가치가 관계품질과 충성도에 미치는 영향에 관한 연구: 감정과 액션플로우의 매개역할. 세종대학교 대학원 경영학과 박사학위논문.
  7. 원종현, 정채은(2015). 소비가치에 따른 1인 가구 세분화와 구매 행동. 한국소비자학회, 소비자학연구 논문지, 26(1): 73-99.
  8. 정익준(1999). 비영리조직 마케팅, 영풍문고.
  9. 최병준(2018). 한국 엔터테인먼트 기업의 CSR 활동이 기업신뢰 및 브랜드 이미지에 미치는 영향. 한국엔터테인먼트산업학회논문지. 12(6): 1-12.
  10. 한경경제용어사전 https://terms.naver.com/entry.naver?docId=2078932&cid=42107&categoryId=42107/ 2021.05.20
  11. 고승아. 한국음악레이블산업협회 "음악산업계 코로나19 피해 규모 1212억 원". https://www.news1.kr/articles/?4028983/2021.05.20
  12. 정다훈. 세종문화회관 4월 '힘내라 콘서트'. https://www.sedaily.com/NewsView/1Z1DRT438C/2021.05.14.
  13. 이재훈. 공연도 '배달 시대'. https://newsis.com/view/?id=NISX20210428_0001423339&cID=10701&pID=10700/ 2021.05.14.
  14. 신연경. 예술인 무대갈증 풀고 방콕족 문화 갈증 해소. https://www.kgnews.co.kr/news/article.html?no=585264/ 2021.05.14.
  15. 윤기백. 방탄소년단 '방방콘', 100분 만에 257억. https://www.edaily.co.kr/news/read?newsId=01403846625802048&mediaCodeNo=258/ 2021.05.14.
  16. 윤기백. BTS, 2020 온라인 콘서트 수익 1위. https://www.edaily.co.kr/news/read?newsId=01144726628947568&mediaCodeNo=258/ 2021.05.14.
  17. 공미나. 34억. '비욘드 라이브' 오프라인 공연 그 이상. https://star.mt.co.kr/stview.php?no=2020061608090499199/ 2021.05.14.
  18. 김서영. 아이유 데뷔 12주년 기념 '유희열의 스케치북' http://sports.khan.co.kr/entertainment/sk_index.html?art_id=202009190911003&sec_id=540201&pt=nv/2021.05.20.
  19. 박상진. '놀면 뭐하니? - 방구석 콘서트' 2019 시청률 예능 1위. http://www.kjdaily.com/read.php3?aid=1584836489504480208/ 2021.05.20
  20. 고경석. 추석연휴 뒤흔든 나훈아 열풍. https://www.hankookilbo.com/News/Read/A2020100413590004194?did=NA/ 2021.05.14.
  21. 조춘호, 조인희(2013). 국내 엔터테인먼트 기업의 해외 진출에 관한 연구: 한국과 일본의 콘텐츠 생산을 중심으로. 한국엔터테인먼트산업학회논문지. 7(3): 15-22.