DOI QR코드

DOI QR Code

The Return of Modern Cinema to the Classic Film : The Storytelling of the Film Asako I & II

모던한 방식으로 찍은 고전적 영화 : 영화 <아사코>의 스토리텔링

  • Han, Dong-Gyun (Arts and Physical Education Division of Arts, Myongji University)
  • Received : 2021.09.24
  • Accepted : 2021.10.25
  • Published : 2021.10.31

Abstract

This research studies the specific cases of Ryusuke Hamaguchi's re-arrangement of the original novel Net emo Samite mo(2010) by Tomoka Shibasaki to his 2018 film Asako I&II. The study focuses on the difference that has been made between the original novel and the film, which occurred after Ryusuke adapted the novel's "Telling" to the film's "Showing." The presence of the passive protagonist and the repetitions are the elements that have been avoided from the traditional Screenwriting theory for a long. Instead of avoiding it, Ryusuke Hamaguchi inherits these traits of the original novel when re-arranging to his film. Despite the presence of a passive protagonist, Hamaguchi's method of adaption increases the attention of the audience by using the other tools of Hollywood's tradition: the use of goal and want of the protagonist. In addition, Hamaguchi's storytelling strategy captivates both the modern cinema audiences and the classical film audiences by creating a story, which both repetitive structure and normative narrative structure were applied.

하마구치 류스케의 2018년 작 영화 <아사코>는 시바사키 도모카의 원작소설 『꿈속에서도 깨어나서도』(2010)의 서사를 영화언어로 각색하는 과정에서 원작의 특징인 '유사'와 '반복'의 대안적 내러티브와 수동적 주인공을 배제하지 않고 계승한다. 본 논문은 하마구치 류스케가 영화 <아사코>의 서사를 구성하는 데 있어 수행한 소설적 '말하기'에서 영화적 '보여주기'로 서사를 전환하는 과정과 이로 인해 발생한 원작과 영화의 차이점을 고찰한다. 또한 영화 <아사코>가 전통적인 영화 시나리오 이론이 오랜 시간 지양해온 수동적 주인공이란 장치를 규범적 시나리오 작법의 다른 장치를 적극적으로 활용하는 스토리텔링으로 극복할 수 있던 요인 및 반복 구조와 규범적 내러티브 구조를 동시에 차용하여 모던 시네마와 고전적 영화의 관객 모두를 사로잡은 스토리텔링 전략에 관한 분석을 수행하고자 한다.

Keywords

References

  1. 남승석(2021). 일본 에코시네마의 도시산보녀 : <아사코>에서 영화도시를 걷는 여인의 수행적 감수성. 아시아영화연구, 14(1):148.
  2. 허문영(2019). 이환미 역. 고레에다 히로카즈 스와 노부히로 하마구치 류스케, 매거진 필로, 96.
  3. 조희영(2020).'세이브더캣'패러다임을 활용한 마블시네마틱유니버스(MCU) 영화 서사 구조 분석: 아이언맨 캐릭터를 중심으로. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 14(1): 75-89.
  4. 한동균(2020). 미야자키 하야오의 설화적 서사와 규범적 스토리텔링의 상호보완적 관계. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 14(7):312
  5. Hutcheon, L.(2017). 손종흠, 유춘동, 김대범, & 이진형 역. 각색 이론의 모든 것, 앨피, 42.
  6. Hutcheon, L.(2017). 손종흠, 유춘동, 김대범, & 이진형 역. 각색 이론의 모든 것, 앨피, 80.
  7. Tomoka, S.(2020). 양윤옥 역. 꿈속에서도 깨어나서도, 폭스코너, 67.
  8. 홍재범(2014). 각색의 기술 재현과 창조 사이, 연극과 인간, 43.
  9. Howard, D. & Mabley, E.(1999). 심산 역. 시나리오 가이드, 한겨레신문사, 57.
  10. McKee, R.(2018). 고영범 & 이승민 역. Dialogue 시나리오 어떻게 쓸 것인가2, 민음인, 51.
  11. 카라타 에리카 소속사 프로필. https://www.flamme.co.jp/actress/profile.php?talentid=202021.09.12
  12. Hutcheon, L.(2017). 손종흠, 유춘동, 김대범, & 이진형 역. 각색 이론의 모든 것, 앨피, 138.
  13. 남승석(2021). 일본 에코시네마의 도시산보녀 : <아사코>에서 영화도시를 걷는 여인의 수행적 감수성. 아시아영화연구, 14(1):154.
  14. Tomoka, S.(2020). 양윤옥 역. 꿈속에서도 깨어나서도, 폭스코너, 142-143
  15. 정한석(2019). 고레에다 히로카즈 스와 노부히로 하마구치 류스케, 매거진 필로, 94.
  16. Hutcheon, L.(2017). 손종흠, 유춘동, 김대범, & 이진형 역. 각색 이론의 모든 것, 앨피, 84.
  17. Huet, A.(2006). 김도훈 역. 시나리오, 이화여자대학교출판부, 76-77.
  18. Snyder, B.(2005). 이태선 역. SAVE THE CAT! 흥행하는 영화 시나리오의 8가지 법칙, 비즈앤비즈, 180-181.
  19. Huet, A.(2006). 김도훈 역. 시나리오, 이화여자대학교출판부, 68.
  20. Proferes, N.(2007). 김진섭 역. 영화 만들기의 비밀, 한길아트, 91.
  21. Proferes, N.(2007). 김진섭 역. 영화 만들기의 비밀, 한길아트, 94.
  22. Howard, D. & Mabley, E.(1999). 심산 역. 시나리오 가이드, 한겨레신문사, 75-76.
  23. Huet, A.(2006). 김도훈 역. 시나리오, 이화여자대학교출판부, 67-68.
  24. 정한석(2019). 고레에다 히로카즈 스와 노부히로 하마구치 류스케, 매거진 필로, 77.
  25. Shigehiko, H.(2019). 이환미 역. 고레에다 히로카즈 스와 노부히로 하마구치 류스케, 매거진 필로, 60.
  26. Hamaguchi, R.(2019). 이환미 역. 고레에다 히로카즈 스와 노부히로 하마구치 류스케, 매거진 필로, 98.
  27. Shigehiko, H.(2019). 이환미 역. 고레에다 히로카즈 스와 노부히로 하마구치 류스케, 매거진 필로, 66.
  28. McKee, R.(2002). 고영범 & 이승민 역. 시나리오 어떻게 쓸 것인가, 황금가지, 157.
  29. McKee, R.(2018). 고영범 & 이승민 역. Dialogue 시나리오 어떻게 쓸 것인가2, 민음인, 49-50.
  30. Howard, D. & Mabley, E.(1999). 심산 역. 시나리오 가이드, 한겨레신문사, 75-76.
  31. Tierno, M.(2008). 김윤철 역. 스토리텔링의 비밀, 아우라, 162.
  32. Snyder, B.(2005). 이태선 역. SAVE THE CAT! 흥행하는 영화 시나리오의 8가지 법칙, 비즈앤비즈, 76.
  33. McKee, R.(2002). 고영범 & 이승민 역. 시나리오 어떻게 쓸 것인가, 황금가지, 165.
  34. 남승석(2021). 일본 에코시네마의 도시산보녀: <아사코>에서 영화도시를 걷는 여인의 수행적 감수성. 아시아영화연구, 14(1):155-156.
  35. McKee, R.(2002). 고영범 & 이승민 역. 시나리오 어떻게 쓸 것인가, 황금가지, 330.
  36. McKee, R.(2002). 고영범 & 이승민 역. 시나리오 어떻게 쓸 것인가, 황금가지, 430.
  37. Hamaguchi, R.(2019). 이환미 역. 고레에다 히로카즈 스와 노부히로 하마구치 류스케, 매거진 필로, 121.