DOI QR코드

DOI QR Code

On The Voice Training of Stage Speech in Acting Education - Yuri Vasiliev's Stage Speech Training Method -

연기 교육에서 무대 언어의 발성 훈련에 관하여 - 유리 바실리예프의 무대 언어 훈련방법 -

  • Xu, Cheng-Kang (Department of Discipline of Theatrical Arts and Culture, Cheongju University)
  • 쉬청캉 (청주대학교 연극문화예술학과)
  • Received : 2021.03.22
  • Accepted : 2021.04.26
  • Published : 2021.04.30

Abstract

Yuri Vasilyev - actor, director and drama teacher. Russian meritorious artist, winner of the stage "Medal of Friendship" awarded by Russian President Vladimir Putin; academician of the Petrovsky Academy of Sciences and Arts in Russia, professor of the Russian National Academy of Performing Arts, and professor of the Bavarian Academy of Drama in Munich, Germany. The physiological sense stimulation method based on the improvement of voice, language and motor function of drama actors. On the basis of a systematic understanding of performing arts, Yuri Vasiliev created a unique training method of speech expression and skills. From the complicated art training, we find out the most critical skills for focused training, which we call basic skills training. Throughout the whole training process, Professor Yuri made a clear request for the actor's lines: "action! This is the basis of actors' creation. So action is the key! Action and voice are closely linked. Actor's voice is human voice, human life, human feeling, human experience and disaster. It is also the foundation of creation that actors acquire their own voice. What we are engaged in is pronunciation, breathing, tone and intonation, speed and rhythm, expressiveness, sincerity, stage voice and movement, gesture, all of which are used to train the voice of actors according to the standard of drama. In short, Professor Yuri's training course is not only the training of stage performance and skills, but also contains a rich view of drama and performance. I think, in addition to learning from the means and methods of training, it is more important for us to understand the starting point and training objectives of Professor Yuri's use of these exercises.

유리 바실리예프(Юрий Васильев)는 배우이자, 감독 및 연극 교수이다. 블라디미르 푸틴 러시아 대통령이 수여하는 우정 훈장을 수상한 러시아의 공로 예술가이자, 러시아 페트로프스키 과학 예술 아카데미의 학자, 러시아 국립 공연 예술 아카데미교수, 독일 뮌헨 바이에른 연극 아카데미 교수이다. 그는 연극배우의 음성, 언어 및 운동 기능 완성을 위해, 생리적 감각을 자극하는 방법을 만들어낸 창시자이다. 유리 바실리예프는 공연 예술에 대한 체계적 이해를 기반으로, 연기교육에서 독특한 언어 표현 및 기술 훈련 방법을 고안했다. 복잡한 연극 무대예술 훈련에서 가장 근본적이며 가장 중요한 기술 부분을 찾아 집중적으로 훈련을 하는데, 이것을 우리는 기본기 훈련이라고 부른다. 전체 훈련과정을 총괄적으로 보면, 유리 교수의 연기교육에서 연극배우의 대사에 대한 요구는 매우 뚜렷하다:"행동! 이것은 배우의 창작에 있어 기본 중의 기본이다. 그렇기에 행동은 배우가 지배한다. 행동과 소리는 밀접하게 연결된다. 배우의 목소리-인간의 소리, 생명, 감각, 경험이자 재난이다. 배우가 개성적인 목소리-를 얻는 것 역시 창작의 기초이다. 우리는 소리-발음을 똑바르게 하는 것, 발성의 호흡, 말투와 어조, 속도와 리듬, 표현력, 진정성, 무대 발성과 동작, 손동작-이 모든 것을 통해 배우의 목소리를 훈련하고, 연극의 표준인-목소리의 동작성을 훈련한다. "요컨대, 유리 교수의 연기교육에서 훈련과정은 무대 표현력과 기교에 대한 훈련일 뿐 아니라 그 속에는 풍부한 연극관과 공연관이 담겨 있다. 본 논문에서는 연기교육에서 훈련의 수단과 방법을 차용하는 것과 유리 바실리예프 교수가 사용한 훈련 방법의 출발점과 목표의 중요성을 이해하고자 한다. 또한 연기교육에 있어서 무대언어 훈련방법을 적용하여 무대언어의 표현력을 향상시키고자 한다.

Keywords

References

  1. Konstantin Sergeyevich Stanislavski.(2016). An Actor's Work Huazhong University of Science and Technology Press.
  2. Yulivasiliev.(2005). Stage speech: feeling movement sound. Training variations: learning. spbgati.
  3. Xu W.H.(2006). Performance clip course. China Drama Press.
  4. Liu N.(2011). Drama language training course. Culture and art press.
  5. Peter B.(1988). Empty space. China drama publishing house.
  6. Chen M.Z.(2015). Performance Teaching and Training Research. LiJiang Publishing.
  7. Wu S.K.(2018). 23 people's performance training story. Korean Drama Education Association.
  8. Erika Fischer-Lichte.(2017). Accompanying aesthetics. Moonji Publishing.
  9. Alison Hodge.(2017). Actor Training. Dongin Publishing.
  10. Wang K.(2006). New Concept Outline of Performance Theory. China drama publishing.
  11. Yulivasiliev.(2007). Scene language: perception imagination influence. Create variations. SPGATI.
  12. Zhang X.(2005) Appreciation of Classics of Foreign Dramas. Higher Education Press.
  13. Yulivasiliev.(2002). Students in normal colleges learn English professional speech through business games.
  14. Jin Z.H.(2007). For the eloquence and acting skills of the actors. Between drama professionals.
  15. 조한준(2017). 연기 교수법 모형 개발 연구 - 미하일 체홉의 '분위기'(atmosphere) 원리를 중심으로. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 11(3): 201-211.
  16. 손봉희(2018). 오늘날 학교 연기예술 교육 방법에 대한 개선 모색 - 지도자 형을 중심으로. 한국엔터테인먼트산업학회, 12(7): 271-278.