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A Study on Chinese K-pop Fandom from the Perspective of the Audience and Consumers

관객과 소비자 관점에서의 중국 K-pop 팬덤에 대한 연구

  • Su, Xiameizi (Department of Arts and Cultural Management, Hongik University) ;
  • Chang, Woong-Jo (Department of Arts and Cultural Management, Hongik University)
  • 소하미자 (홍익대학교 대학원 문화예술경영학과) ;
  • 장웅조 (홍익대학교 대학원 문화예술경영학과)
  • Received : 2021.01.21
  • Accepted : 2021.04.26
  • Published : 2021.04.30

Abstract

Among global K-pop fandoms Chinese fandom is a longtime and very strong consumer power in the K-pop industry due to its adjacent geographical location and low cultural barriers. Yet, there is a significant lack of research on Chinese K-pop fandom; most of what is available is from the producers' points of view. Research that explores the position and experience of Chinese fans, who are both mass audience and consumers, is slow to emerge. Thus, there is a need for systematic and careful study of Chinese K-pop fandom. In this research, we conducted a phenomenological study of the experience of Chinese fans of K-pop culture. We conducted participatory observation and in-depth interviews (including a FGI) with Chinese superintendents and active participants in Chinese K-pop fan clubs and fan pages. We then coded the data, following the theory of fandom developed by scholars such as Fiske (1992), and analyzed the phenomenon of Chinese K-pop fandom from the frame of the overall societal environment. We considered the psychological and behavioral characteristics of Chinese fans and the influences they receive from their turbulent social environments. We also considered the expectations of and opinions on the development of K-pop culture from their perspective. Based on our findings, the significant role and influence of independent fans and interdependent fandom in the development of K-pop culture and industry are identified. Finally, we emphasize that the role as facilitators of K-pop agencies is critical in the establishment of communication and trust between fans, K-pop artists, and the agencies.

K-pop 팬덤 중 중국 팬들은 지리적 인접성과 문화의 상대적 유사성으로 인해 K-pop 산업에 있어 매우 강한 소비력을 갖는 오래된 소비자 집단이다. 그러나 이러한 중국의 K-pop 팬덤에 관한 연구는 상당히 부진한 실정인데, 있다 하더라도 K-pop 제작자 혹은 생산자의 입장에서 기술된 연구가 많아, 관객이자 소비자인 중국인 팬들의 입장을 충분히 반영한 연구는 심각하게 부족한 상황이다. 이에 본 연구에서는 현상학적 연구방법을 채택하여 심층 인터뷰 및 참여관찰을 통해 K-pop의 관객이자 소비자인 중국 팬들의 팬덤 경험을 톺아보았다. 이를 통해 중국 팬들의 심리적 특성과 행위적 특성, 그리고 격동하는 외부환경에 대한 팬들의 대응에 대해 살펴보았으며, 그들의 입장에서 K-pop 문화의 발전에 관한 기대와 의견을 살펴보았다. 연구결과 K-pop 문화와 산업의 발전에 있어 주체적 개인으로서의 팬(independent fan)과 상호의존적 집단으로서의 팬덤(interdependent fandom)의 역할과 그 영향력을 확인하였다. 아울러 팬들과 K-pop 아티스트, 그리고 기획사/소속사 간의 소통 및 신뢰의 구축을 촉진하는 기획사/소속사의 퍼실리테이터(facilitator)로서의 역할이 중요함을 강조하였다.

Keywords

References

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